Dystrybucja treści czyli 8 skutecznych sposobów na budowanie zasięgu

jak zwiększyć zasięg

Piszesz wartościowe teksty, dbasz o estetykę bloga, starasz się publikować regularnie, ale statystyki są bardzo niskie i zaczynasz się frustrować, bo nie widzisz ich wzrostu. Brzmi znajomo? No właśnie… Takiego stanu doświadcza większość osób, które zakładają blog, niezależnie od tego, czy jest to blog firmowy czy prywatny. Nie znaczy to jednak, że należy postępować zgodnie ze starą zasadą: stań w kącie, a znajdą Cię. To NIE DZIAŁA! Jeśli chcesz, żeby Twój blog czytał ktoś jeszcze oprócz Twojego męża/żony, ciotki i szwagra, to musisz działać. Chcesz wiedzieć jak to zrobić? Oto 8 skutecznych sposobów na budowanie zasięgu.

1. Wykorzystaj social media

W czasach, gdy wiele osób niemal nie rozstaje się ze swoimi smartfonami, a dzień zaczyna i kończy sprawdzając swoje walle należy bezwzględnie wykorzystać. Nie chodzi jednak o to by spamować i wrzucać linki do swoich wpisów gdzie popadnie. Takie działanie jest bez sensu i może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wybór social mediów i wykorzystanie ich potencjału musi być zaplanowane i dopasowane do Twojej grupy docelowej. Szukaj tych mediów, w których są Twoi czytelnicy. Jeśli piszesz do nastolatków, to szukaj ich raczej na snapchacie, jeśli Twoim targetem jest grupa 25-40, to wrzucaj posty na Facebooka. Nie rób jednak tego na oślep, lecz poszukaj grup, które skupiają osoby zainteresowane tematem i zanim wrzucisz tam link sprawdź, czy jest to zgodne z regulaminem. W niektórych grupach są bowiem specjalne dni na linkowanie, a wrzucanie linków w innych terminach grozi banem.

Nie korzystaj z grup typu lajk za lajk, komentarz za komentarz, bo takie działanie jest sprzeczne z poważnym podejściem do budowania zasięgu.

Nie musisz wybierać jednego medium. Nic nie szkodzi na przeszkodzie, żeby działać w kilku z nich. Ważne jest tylko to, by trafiać do właściwej grupy docelowej.

Ja swoje posty dystrybuuję poprzez kilka grup Facebookowych, dopasowanych do moich person. Generują one spory ruch – według danych Google Analytics ruch z social media stanowi niemal 60% całego ruchu na stronie.

2. Pisz newsletter

Jak już kiedyś pisałam, budowanie zaangażowanej społeczności to podstawa skutecznego content marketingu. Warto więc nie tylko przyciągać nowych czytelników, ale przede wszystkim nawiązywać z nimi dłuższe relacje. Idealnym narzędziem, które pomaga w realizacji tego celu jest newsletter. To dzięki niemu możesz utrzymywać kontakt z Twoimi czytelnikami i wykorzystywać go również do podsyłania im informacji o nowych wpisach.

Przecież każdy z nas ma bardzo dużo na głowie i nie zawsze pamięta by regularnie zaglądać na wszystkie interesujące go blogi. Sama widzę, że gdy dostaję newslettery z informacją na temat nowych wpisów na blogach, zaglądam do nich chętniej. Jest to taki impuls, który skłania mnie do otwarcia nowego postu, zwłaszcza, gdy jego newsletterowa zapowiedź mnie zainteresuje.

Sama również wykorzystuję newsletter w mojej działalności i moja lista bardzo ładnie się rozrasta.

3. Pamiętaj o SEO

Ostatnio pisałam, jakie efekty przyniosło pozycjonowanie mojej strony i jak dzięki odpowiedniemu stosowaniu słów kluczowych wzrosła liczba wizyt z Google. Ich procentowy udział we wszystkich wizytach na blogu wzrósł z 3% w pierwszym kwartale do 11% w drugim!

Naprawdę warto zaprzyjaźnić się z narzędziami do planowania słów kluczowych i popracować trochę nad SEO na blogu. Dzięki temu mogą do Ciebie trafić czytelnicy, którzy chcą znaleźć odpowiedź na nękające ich problemy. Jeśli sprostasz ich oczekiwaniom, to być może zostaną u Ciebie na dłużej.

Przy okazji pamiętaj o dopasowaniu słów kluczowych do grupy docelowej. Inaczej informacji szukają nastolatki, a inaczej osoby starsze.

4. Nawiąż współpracę z influencerami

Wsparcie znanej w danym środowisku osoby może znacząco przyspieszyć rozwój Twojej marki czy bloga. Gdy poprosisz o wywiad osobę, która ma już swoje audytorium, jest znana i szanowana, to możesz tylko zyskać. Jest bowiem szansa, że osoba taka pochwali się na swoim blogu czy w mediach społecznościowych tym, że gościła u Ciebie. Jej społeczność będzie chciała przeczytać taki wywiad, a to z kolei może przynieść Ci nowych użytkowników, zainteresowanych również tematyką, o której piszesz.

U mnie przykładem wpisu tego rodzaju jest wywiad z Wojtkiem Wawrzakiem, na temat tego jak prowadzić blog. W dniu, w którym Wojtek podzielił się na swoim fanpage’u linkiem do wywiadu statystyki oszalały:).

5. Pisz posty gościnne

Pisanie postów gościnnych to świetny sposób na zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki. To kolejny sposób na dotarcie do Twojej grupy docelowej. Można czekać, aż jakiś bloger odezwie się do Ciebie i poprosi Cię, żebyś stworzył tekst na jego blog. Można również samemu wyjść z propozycją napisania postu gościnnego.

6. Nawiąż współpracę z mediami branżowymi

Warto nawiązywać współpracę nie tylko z infulencerami czy innymi blogerami. Warto również udzielać się w mediach branżowych. Wówczas możesz nie tylko docierać do nowych czytelników, którzy interesują się tematyką, którą poruszasz, ale również nawiązywać kontakty branżowe.

Ja mam na swoim koncie współpracę z Marketing i Biznes w ramach festiwalu dobrego contentu oraz od niedawna regularnie publikuję na blogu Seostation. Ważne, żeby pokazywać się w tych mediach pod swoim nazwiskiem i dawać wartość, która zachęci czytelników tych mediów do odwiedzin na Twojej stronie.

7. Komentuj inne blogi

Pisanie komentarzy na innych blogach jest chyba najczęściej polecaną formą autopromocji. Nie chodzi jednak o komentarze w stylu: świetnie napisane, zapraszam do mnie i tu link do bloga. Takie komentarze są uznawane za spam (zresztą słusznie) i wcale się nie dziwię, że wiele osób usuwa je ze swoich blogów.

Komentowanie ma sens wtedy, gdy robisz to w sposób nienachlany, a więc odnosisz się do tekstu czy nawet dodajesz link do siebie, jeśli artykuł, który chcesz zalinkować w jakiś sposób rozszerza temat artykułu albo pokazuje inny punkt widzenia.

8. Wykorzystaj ego bait

Możesz również wykorzystać technikę ego bait. Pod tą tajemniczą nazwą kryją się przeróżne listy, np. 12 najlepszych blogów lifestylowych, 15 najlepszych wpisów na temat social mediów, 27 historii młodych matek, które wzruszają itp. itd. Ideą takiej listy jest to, że zbierasz w jednym miejscu linki do wpisów różnych osób i z różnych blogów. Tworzysz więc content dający wartość Twoim czytelnikom, ale nie jesteś jego bezpośrednim autorem. Taki content ma również moc viralową, bo ludzie chętnie dzielą się wpisami, które agregują najważniejsze treści z jakiejś dziedziny.

W tej grupie mieści się również tekst oparty na wypowiedziach ekspertów branżowych. Chodzi o to, żeby zadać jedno, dwa, góra trzy pytania znanym i cenionym w danej branży ekspertom i poprosić ich o wypowiedź na ten temat. Dzięki temu zyskujesz bardzo wartościową treść, a jednocześnie masz okazję zwiększyć zasięg, jeśli eksperci podzielą się linkiem do tekstu ze swoją wypowiedzią.

Ja już niebawem planuję wykorzystać tę technikę i stworzyć wpis na temat tego, jak pisać do sieci. Wypatruj go z końcem tego tygodnia:) (albo ciut później, bo są wakacje i pracuję z dziećmi u boku;))

Który sposób na budowanie zasięgu wybierasz?

Mam nadzieję, że teraz już wiesz jak dystrybuować treść. Ciekawa jestem, który z tych 8 skutecznych sposobów budowania zasięgu stosujesz, a który jeszcze przed Tobą. Zapraszam do dzielenia się przemyśleniami w komentarzu. Zanim jednak napiszesz, to chciałabym po raz kolejny powtórzyć, że budowanie zasięgu to proces, a więc na widoczne efekty trzeba poczekać.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more