Content marketing i SEO

Jak zrobić quiz krok po kroku – case study

Jak zrobić quiz krok po kroku – case study

Pozyskiwanie leadów to gorący temat, który pojawia się zawsze, gdy mówimy o budowaniu społeczności wokół bloga czy firmy. Już kiedyś pisałam jaką wartość ma budowanie społeczności, a dziś chcę Ci pokazać jeden ze sposobów generowania leadów, którym jest quiz. Posłużę się w nim przykładem mojego quizu i na tej podstawie opowiem jak zrobić quiz krok po kroku.

Krok 1: Pomysł

Inspiracją do stworzenia quizu był webinar Ariadny Wiczling, w którym mówiła o różnych metodach budowania bazy mailingowej. Chciałam przetestować to rozwiązanie u siebie, ale wiedziałam, że zamierzone efekty, jakimi są wartościowe leady, osiągnę tylko wtedy, gdy quiz będzie atrakcyjny dla mojej grupy docelowej. Postanowiłam więc zrobić quiz na temat blogowania, bo blogerzy i właściciele małych firm, którzy prowadzą blog firmowy i w tej formie wykorzystują content marketing są moim targetem.

Na potrzeby quizu stworzyłam listę 10 pytań (jeśli chcesz wiedzieć jakie to pytania, to weź udział w quizie;)). Zawarłam w nich podstawową wiedzę, którą powinien posiadać każdy, kto ma w planie osiągnąć sukces blogowy.

Krok 2: Narzędzia

Muszę przyznać, że poszukiwanie odpowiedniego narzędzia do zrobienia quizu zajęło mi najwięcej czasu. Założyłam sobie, że narzędzie, z którego skorzystam będzie:

  • darmowe,
  • da mi możliwość zebrania adresów mailowych,
  • będzie łatwe w obsłudze,
  • pozwoli stworzyć atrakcyjny wizualnie quiz.

Wypróbowałam kilka wtyczek do WordPressa m.in. Slick Quiz, SVS Quiz & Survey & Contact, LeadQuizzes, ale żadna z nich nie spełniała do końca moich wymagań, bo przede wszystkim nie dawała możliwości zebrania adresów e-mail za free.

Zaczęłam więc szukać dalej i znalazłam Riddle – narzędzie, którym zrobiłam mój quiz. Jest banalnie proste w obsłudze, quiz jest atrakcyjny wizualnie, a przez pierwsze 14 dni jest za darmo, więc zanim wybrałam wersję płatną, mogłam sprawdzić czy quiz spełnia moje oczekiwania. Po upływie 14 dni quiz dalej działa, więc zbiera dane, ale nie można ich już importować, chyba, że dokona się opłaty (dostałam rabat dla nowych klientów – przez pierwsze 3 miesiące płacę 2$/mc 🙂 )

Ważna uwaga dla użytkowników MailChimpa – Riddle można z nim zintegrować i leady automatycznie lądują w MailChimpie. Ja korzystam z Freshmaila, więc musiałam eksportować dane z Riddle i importować je do freshmaila ręcznie.

Krok 3: Publikacja

Gdy ogarnęłam kwestie techniczne przyszedł czas na publikację. Opublikowałam więc stosowny króciutki wpis na blogu, a pod nim widoczny był quiz. Informację o quizie wrzuciłam też na mój fanpage oraz do grupy Uli Phelep, w dniu, w którym można było reklamować produkty. Quiz w swojej grupie udostępniła też Kasia Aleszczyk, zachęcając do chwalenia się rezultatami.

Nie reklamowałam quizu w żaden inny sposób, bo chciałam sprawdzić jakie efekty uda mi się osiągnąć w sposób organiczny.

Krok 4: Efekty

Teraz będzie to, co z pewnością najbardziej Cię interesuje czyli efekty. Otóż dzięki quizowi w ciągu 2 tygodni liczba subskrybentów newslettera wzrosła o 20%! Współczynnik konwersji wyniósł 13%, więc również wydaje się całkiem niezły.

Quiz jest nadal aktywny, więc efekt może być jeszcze lepszy.

Krok 5: Wnioski

Zwiększając listę moich subskrybentów o 20% z pewnością osiągnęłam sukces. Cieszę z niego bardzo i widzę wyraźnie, że quiz jest skutecznym narzędziem content marketingu, który pomaga generować leady. Wyciągam jednak również wnioski, żeby kolejnym razem było jeszcze lepiej.

Na pewno dobrym pomysłem było dołączenie do odpowiedzi wyjaśnień, co zresztą znalazło swoje odzwierciedlenie w komentarzach: „Bardzo spodobało mi się umieszczenie wskazówek i wyjaśnień przy poszczególnych odpowiedziach.” by Anna Valetta

Do dobrych posunięć zaliczam także pytanie budzące kontrowersje, w pewnym stopniu niejednoznaczne, które nakłaniało do dyskusji. Dzięki temu internauci o quizie mówili, a jak wiadomo dodatkowy rozgłos się zawsze przyda;)

Niektórzy uznali, że pytania były zbyt łatwe, więc muszę rozważyć, czy następnym razem nie podnieść poprzeczki.

 

Mam nadzieję, że ten wpis odpowiada na najważniejsze pytania i teraz już wiesz jak zrobić quiz. Chętnie się dowiem czy Ty też masz jakieś doświadczenia z quizami. Podziel się nie tylko efektami i wnioskami, ale również narzędziami, za pomocą których powstał. Może jest wśród nich narzędzie lepsze niż moje?

 

Jeśli znasz kogoś, kto chce pozyskiwać leady, ale szuka pomysłu jak to zrobić, to podeślij mu ten artykuł, a nuż mu się przyda?