Content marketing i SEO

Koło efektywnego content marketingu

Koło efektywnego content marketingu

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory SEO (Search Engine Optimization). Mówi się, że content is king i to właśnie działania content marketingowe skutecznie zastępują nachalną reklamę, która męczy klientów. Dziś pokażę Wam koło efektywnego content marketingu, które pozwoli zrozumieć jak działa content marketing.

Co to jest content marketing?

Zacznę jednak od wyjaśnienia co oznacza pojęcie content marketing. Otóż content marketing to działania, które polegają na produkcji treści odpowiadających na faktyczne i zdefiniowane potrzeby użytkowników. To właśnie za ich pośrednictwem klient ma trafić na stronę i stać się najpierw leadem, a potem klientem.

Content marketing jest następcą nachalnej reklamy, której większość użytkowników Internetu ma już po prostu dość. Potencjalny klient ma trafić na stronę samodzielnie, poszukując odpowiedzi na nurtujące go pytania. Dlatego prowadzenie bloga tematycznego, udzielanie porad czy publikowanie filmików instruktażowych może być świetnym sposobem na realizację celów content marketingu, którymi między innymi są:
• budowanie świadomości marki czyli wzmocnienie wizerunku i rozpoznawalności w Internecie,
• zwiększenie ruchu na stronie dzięki wartościowej treści,
• budowanie zaangażowanej społeczności,
• generowanie leadów marketingowych i sprzedażowych.

koło efektywnego content marketingu

Wyznacz cel

Zanim jednak stwierdzisz, że skoro content marketing to takie cudowne narzędzie i zaczniesz publikować wartościowe dla Twoich potencjalnych klientów treści, to zatrzymaj się na chwilę i zacznij od wyznaczenia CELU. To właśnie on będzie podstawą do stworzenia strategii content marketingowej i to na niej będą się opierać przeprowadzane działania.

Gdy opracujesz STRATEGIĘ przyjdzie czas na produkcję treści. Pamiętaj jednak o tym, że same WARTOŚCIOWE TREŚCI nie zrobią za Ciebie całej roboty. Wartościowy content nie będzie bowiem w żadem sposób użyteczny, jeśli nikt się o nim nie dowie. Dlatego poza wartościową treścią kluczowym dla skuteczności elementem w content marketingu jest DYSTRYBUCJA I PROMOCJA TREŚCI. Tylko prowadząc takie działania możesz dotrzeć do swojej grupy docelowej i podążać w kierunku założonego celu.

Analizuj i dopasowuj

Gdy treści są dystrybuowane, to czas na ANALIZĘ czy prowadzone działania pozwalają zmierzać Ci w kierunku obranego celu. Powinieneś monitorować sytuację na bieżąco, analizując wskaźniki, które mają wpływ na jego realizację. Możesz więc sprawdzać ruch na stronie, liczbę klientów zapisujących się na newsletter czy liczbę zamówień w sklepie. Wszystko zależy jaki cel na początku budowania strategii obrałeś.

Nie oczekuj jednak, że zobaczysz spektakularny efekt już po opublikowaniu 2-3 wpisów na stronie. Działania content marketingowe to dłuższy proces, a na jego efekty trzeba czekać. Im częściej publikujesz i lepiej dystrybuujesz swoje treści, tym lepszy efekt osiągniesz i szybciej zauważysz jego rezultaty. Według badań firmy, które publikują 15 razy w miesiącu osiągają 5 razy większy ruch na stronie niż te, które tego nie robią.

Mimo tego, że na efekty działań content marketingowych trzeba czekać, to nie zalecam, żeby czekać z analizą przez pół roku czy nawet dłużej. Warto sprawdzać na bieżąco jaki jest odzew, bo dzięki temu będzie można lepiej dopasować kolejne działania do oczekiwań klientów i nie produkować treści, która naszych klientów nie interesuje. Dlatego właśnie działanie efektywnego content marketingu obrazuje koło. Zaczynasz działać od budowania strategii, przechodzisz przez kolejne etapy jej realizacji, aby dojść do analizy efektów, które z kolei wpływają na prowadzoną strategię i tak w kółko, aż osiągniesz zamierzony cel:)