Content marketing i SEO

O czym pisać na blogu? + PREZENT

O czym pisać na blogu? + PREZENT

Jeśli masz małą firmę, to jestem przekonana, że co chwilę słyszysz peany na temat tego, jak blogi wzmacniają pozycję strony w Google. Faktycznie, blog to typowe narzędzie content marketingu, który jest bardzo skutecznym sposobem na zdobywanie nowych klientów. Jestem jednak przekonana, że każdy, kto chce wykorzystać to narzędzie do zdobywania nowych klientów napotyka na podstawowy problem: O czym pisać na blogu?. Wbrew pozorom ten problem jest prostszy do rozwiązania niż Ci się wydaje. Oto moje podpowiedzi na temat tego, jak tworzyć posty blogowe, które przyniosą oczekiwany ruch z wyszukiwarki.

Zastanów się do kogo piszesz

Pierwszym i podstawowym pytaniem, które bezwzględnie musisz sobie zadać, jest pytanie dotyczące tego, do jakiej grupy docelowej kierujesz swój blog. Musisz więc zastanowić się nad tym kim jest Twój klient i zidentyfikować jak najwięcej jego cech szczególnych. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, to zacznij od lektury wpisów: Kim jest Twój klient cz. 1Persona czyli kim jest Twój klient cz. 2.

Dodam w tym miejscu jeszcze, że oprócz stworzenia persony wg przepisu ze wspomnianych wyżej postów, istotne znaczenie ma również to, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się klient, do którego chcesz trafić. Więcej o tym za chwilę.

Zidentyfikuj problem

Teraz czas na to, by zastanowić się, jaki problem może mieć klient, którego opisałeś powyżej. Nie chodzi mi tu jednak o wszystkie problemy Twoich klientów, bo przecież nie chcemy zbawiać świata. Mam tu na myśli problemy, które możesz rozwiązać z pomocą swoich produktów lub usług.

PRZYKŁAD
Załóżmy, że  sprzedajesz akcesoria do wnętrz, to możesz przypuszczać, że Twoi potencjalni klienci będą szukać informacji na temat różnych stylów w aranżacji wnętrz, aktualnych trendów czy porad dotyczących zestawień kolorystycznych.

Na początek zachęcam Cię do tego, byś stworzył ramowe kategorie problemów, z którymi mogą zmagać się Twoi klienci. Tych kategorii może być 3,5 czy więcej, a taki podział ułatwi Ci późniejsze kategoryzowanie ich na blogu i pomoże klientom łatwo się po nim poruszać. Nie przesadzaj jednak z wymyślaniem kategorii czyli nie rozdrabniaj się na siłę. Wyznacz kilka głównych i tego podziału się trzymaj. Z czasem może okazać się, że daną kategorię można jeszcze podzielić na podgrupy i wówczas warto będzie stworzyć podkategorie, ale gdy dopiero zastanawiasz się o czym pisać bloga, to z pewnością taki podział na główne grupy Ci wystarczy.

Przy identyfikowaniu problemów powinieneś również pamiętać o tym, że problem, z którym przychodzi do Ciebie klient, zależy od tego, na jakim etapie ścieżki zakupowej się znajduje.

PRZYKŁAD
Jeśli ktoś dopiero planuje remont, to prawdopodobnie będą go interesować kwestie trendów czy galerie inspiracji oraz kwestie techniczne. Jeśli natomiast jest już po remoncie lub już ma jego sprecyzowany plan, to ciekawszymi tematami będą te związane z dodatkami, lampami itd., czyli tym, co wieńczy dzieło. 

 

Musisz również pamiętać, że klient, który dopiero rozpoczyna poszukiwania, nie jest obeznany z typową dla danej branży terminologią. Musisz zatem do niego mówić prosto i wyjaśniać wszelkie skróty czy terminy, które dla osób na dalszym etapie będą jasne i zupełnie zrozumiałe. Jeśli jednak wyjaśnisz wszystko tak, że laik zrozumie, to rozwiążesz jego problem i masz dużą szansę na to, że zyskasz wiernego czytelnika, a potem również może i klienta.

Wykorzystaj ever green content

Zastanawiając się o czym pisać na blogu musisz również pamiętać, że są takie tematy, które nie zmieniają się wraz z upływem czasu. Jest to tzw. ever green content i obejmuje on przede wszystkim podstawowe informacje na dany temat.

PRZYKŁAD

Ever green content w branży wnętrzarskiej to tematy związane z sposobami na optyczne powiększenie wnętrza, rozplanowanie sprzętów w kuchni czy wszelkimi dylematami w stylu kuchnia otwarta czy zamknięta itp. Są to tematy, na które wiele osób szuka odpowiedzi, gdy zaczyna remont/budowę domu i jeśli Twój post będzie niósł wartościową treść i realnie będzie pomagał czytelnikom, a do tego będzie napisany pod wyszukiwarki, to jest spora szansa na to, że przez długi czas będzie generował wartościowy ruch z Google.

Naucz się zasad SEO

Jak zapewne wiesz, content marketing opiera się na wartościowych treściach. To właśnie one są kluczem do jego skuteczności i odpowiadają za sławę, jaką aktualnie się cieszy. Sęk w tym, że w sytuacji, gdy do sieci trafia dziennie setki, tysiące, a może miliony(???) nowych treści, sama wartościowa treść nie wystarczy. Musimy jej pomóc i temu właśnie służy optymalizacja treści czyli sławetne SEO.

Nie przerażaj się jednak, SEO nie takie straszne, jak go malują i naprawdę można się go nauczyć. Bazą do przygotowania treści pod wyszukiwarki są problemy, które zidentyfikowałeś. Potem wystarczy, że sięgniesz po narzędzia propozycji słów kluczowych oraz dowiesz się jak wykorzystać słowa kluczowe. Bardzo pomocna w tych działaniach jest również wtyczka Yoast SEO (polecam mój tutorial Yoast SEO), która podpowiada co zrobić, by wpis był zoptymalizowany pod SEO.

Jeśli będziesz stosował się do zasad SEO, to pozycjonowanie Twojego bloga przyniesie szybki efekt nie tylko w postaci wysokich pozycji w Google, ale przede wszystkim w postaci wartościowego (czyli konwertującego!) ruchu na stronie.

Mam nadzieję, że mój wpis pomógł Ci zrozumieć, jak znaleźć odpowiedź na pytanie o czym pisać na blogu. Jeśli masz jakieś pytania lub swoje pomysły na tematy blogowe, którymi chcesz się podzielić, to pisz w komentarzu poniżej.

UWAGA PREZENT:

o czym pisać bloga
Jeśli chcesz rozpracować potrzeby Twoich klientów i opracować tematykę postów blogowych, to mam dla Ciebie PREZENT: materiały ćwiczeniowe, które pomogą Ci rozpoznać odbiorcę, znaleźć jego problemy i wybrać słowa kluczowe do Twoich wpisów blogowych. Na końcu krótka ściąga jak zoptymalizować treści pod SEO.