Content marketing i SEO

Pozycjonowanie stron – jak sprawdzić efekty?

Pozycjonowanie stron – jak sprawdzić efekty?

Pozycjonowanie stron wzbudza sporo emocji i czasem kojarzy się z wiedzą tajemną. Ja uważam, że dobry content marketing, a więc wartościowa treść to podstawa. Trzeba jednak pamiętać, że siłą napędową ruchu z Google jest optymalizacja pod SEO czyli m.in. odpowiedni dobór słów kluczowych. Niektórzy jednak niby to robią, ale nie bardzo umieją sprawdzić efekty swoich działań. Dziś podzielę się z Tobą moimi doświadczeniami z pozycjonowaniem tego bloga i powiem, gdzie szukać informacji na temat efektów prowadzonych działań.

Sprawdź statystyki w Google Analytics

Kopalnią wiedzy jest oczywiście Google Analytics (jeśli jeszcze go nie masz na stronie, to zmień to jak najszybciej!). Teraz jednak nie będę się skupiać na wszystkich danych, jakie można z niego uzyskać, ale tym razem interesowało mnie to, jak zmienił się ruch na stronie z wyszukiwarki Google. Dlaczego? Ano dlatego, że pozycjonowanie stron to działanie, które ma na celu zwiększenie widoczności danej strony właśnie w wynikach wyszukiwania. Porównywałam dwa pierwsze kwartały tego roku.

jak poprawić ruch na stronie

 

Jak widzisz w drugim kwartale tego roku odwiedziło mnie niemal 3 razy więcej użytkowników, którzy trafili na stronę dzięki wyszukiwarce Google. Przyglądając się pozostałym danym mogę się tylko cieszyć, bo zmiany w niemal wszystkich parametrach oznaczają, że idę w dobrym kierunku. Nieco zmniejszył się co prawda średni czas trwania sesji, ale być może wynika to z tego, że piszę krótsze artykuły, niż na początku.

Po jakich słowach trafiają użytkownicy?

No ok., teraz już wiesz, że działania przynoszą efekt, ale jeszcze nie wiesz, na które strony trafiają ludzie przez wyszukiwarkę. Aby się tego dowiedzieć musisz kolejny raz zajrzeć do Google Analitics i sprawdzić dane z Google Search Console.

ruch z search console

Jak widzisz u mnie najczęściej odwiedzaną stroną jest: jak dobrać słowa kluczowe, a trafiają na nią ludzie wpisujący słowa kluczowe takie jak narzędzia propozycji słów kluczowych, planer słów kluczowych itd.

Pozycjonowanie strony czyli jak Twoją stronę widzi Google?

Dzięki powyższej analizie wiesz już, że liczba wejść z Google na moją stronę znacznie wzrosła i wiesz, po jakich słowach kluczowych trafiają do mnie ludzie. Teraz przydałoby się spojrzeć na stronę z drugiej strony, a mianowicie zobaczyć jak stronę widzi Google. Do tego celu polecam skorzystać z narzędzia SEMSTORM, które jest prawdziwą kopalnią wiedzy na temat widoczności firmy w sieci i bardzo wspomaga pozycjonowanie stron. Narzędzie jest płatne, ale można skorzystać z 14 dniowego okresu próbnego – polecam sprawdzić jego możliwości i zastanowić się czy nie warto go wykorzystywać.

W panelu informacyjnym możesz uzyskać wiele informacji, ale dla mnie najistotniejsza w tym momencie jest ta, na ile słów kluczowych moja strona widoczna jest w TOP 50 wyników wyszukiwania.

widoczność w Google

Jak widzisz Google w TOP 50 widzi moją stronę na 41 słów kluczowych. Liczba ta wzrasta, co jest dowodem na to, że moje działania przynoszą efekty.

Interesuje mnie również to, na których pozycjach jest moja strona na konkretne słowa kluczowe. Poniżej znajdziesz jej fragment, na którym widać, które słowa kluczowe rankują najwyżej.

pozycje słów kluczowych

Jakie wnioski z tego płyną?

Teraz czas zagregować dane z obu źródeł, a więc z Google Analytics i z SEMSTORM. Ich powiązanie prowadzi do następujących wniosków:

  • trudno się dziwić, że to właśnie na stronę: Jak dobrać słowa kluczowe trafiają najczęściej ludzie z wyszukiwarki – moja pozycja na słowa kluczowe z nią związane jest najwyższa,
  • chciałabym, żeby ruch z wyszukiwarki prowadził również na inne strony, związane bardziej z content marketingiem i blogowaniem, dlatego powinnam popracować nad tekstami stricte z nimi związanymi, aby poprawić pozycje dla interesujących mnie słów kluczowych.

Na koniec chcę jeszcze dodać, że analizę widoczności strony w Google i ruchu płynącego z organicznych wyników wyszukiwania powinno się przeprowadzać dopiero po kilku miesiącach działania strony. Dopiero taki okres może dawać miarodajne wyniki. Jeśli więc dopiero odpalasz stronę i masz na niej 2-3 wpisy, to nie martw się, że nie masz ruchu z wyszukiwarki. To przyjdzie z czasem. Zamiast się zamartwiać o pozycjonowanie po prostu zapełniaj stronę wartościową treścią, a ruch z Google przyjdzie z czasem.

Mam nadzieję, że przykład mojej strony pokazał Ci, że pozycjonowanie stron i content marketing łączą się ze sobą. Wiesz już jak i gdzie sprawdzać informacje na temat źródeł ruchu na stronie i widoczności strony w Google. Jeśli masz jakieś pytania z tym związane to pisz w komentarzu lub na adres agnieszka@liczysiecontent.pl.

  • Jola (Na Łysej Górze)

    SEMSTORM jest boski. Korzystam i bardzo sobie to chwalę. Bardzo przydatny artykuł:)

  • Obecnie statystyki w GA to jedna wielka ściema. Pomijając uśrednianie wyników, to brak informacji o adresach z których pozyskaliśmy ruch jest absurdem. Google dało narzędzie, które obecnie jest już niewiarygodne.

    • Nie bardzo wiem, co masz na myśli pisząc: „brak informacji o adresach z których pozyskaliśmy ruch”? Jeśli chodzi Ci o referrals, to przecież są dane dotyczące stron, które generują ruch, jeśli natomiast myślisz o organic search, to przecież właśnie dzięki integracji z Google search console widać, co wpisywali internauci, którzy do nas dotarli (jak to zresztą widać na screenie w treści artykułu).

      • jak w takim razie pozbyłeś się „not provided” będącego skutkiem niepokazywania słów przez użytkowników zalogowanych w google’u albo używających chrome’a?

        • Nie pozbyłam się, lecz szukam w innym miejscu. Jeśli spojrzę w GA-pozyskiwanie-cały ruch-kanały, to faktycznie jest dużo not provided, ale jeśli spojrzę w GA-pozyskiwanie-search console-strony docelowe i kliknę w wybraną stronę, to wyświetla się lista słów kluczowych, na które wyświetliła się moja strona w wynikach wyszukiwania (jak na drugim screenie w tym artykule)

  • No dobra, przyznaję, ten obszar analizy zaniedbałam zupełnie… Dodaję do ulubionych i przy najbliższych pracach na stronie się poprawię ;)))

  • Czuję, że się zaprzyjaźnię z Twoim blogiem 🙂 Dopiero zaczynam blogowanie i hasła jak optymalizacja czy SEO to wciąż dla mnie czarna magia.

  • SEO nie jest takie straszne, zwłaszcza jak ktoś to tak dobrze wyjaśnia! GA jest dla mnie jeszcze mało odkryte, ale korzystam zawsze właśnie z takich wskazówek 😉