Pozycjonowanie strony – od czego zacząć?

pozycjonowanie strony jak zacząć

Jeśli nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz. To coraz popularniejsze powiedzenie doskonale oddaje ducha współczesnego świata. Ja poszłabym nawet o krok dalej: jeśli masz własny biznes, a nie jesteś widoczny w TOP10 Google, to prawdopodobieństwo, że klienci będą do Ciebie walić drzwiami i oknami jest bardzo niewielkie. Wysokie pozycje w Google to absolutna konieczność, a Ty masz dwie opcje: możesz to zlecić zewnętrznej firmie lub spróbować zająć się tym samodzielnie. W każdym z tych przypadków musisz jednak wiedzieć, jaki jest CEL pozycjonowania i o tym będzie dziś słów kilka.

Pozycjonowanie strony – co to jest?

Zanim jednak przejdę do konkretów chciałabym wyjaśnić czym jest pozycjonowanie strony. Otóż są to działania, które zmierzają do tego, by strona była jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania Google. Marzeniem wielu jest obecność w TOP3, ale powiedzmy, że TOP10 czyli pierwsza strona wyników wyszukiwania też jest cenna.

Działania pozycjonerskie dzielimy na te prowadzone w obrębie naszej strony internetowej czyli tzw. działania on-site oraz działania poza stroną (off-site). Nie mogą to być jednak działania prowadzone po omacku, lecz zgodnie z celem, który chcemy osiągnąć.

Cel czyli po co pozycjonować stronę?

Jak już we wstępie wspomniałam, zanim zaczniesz pozycjonować stronę, czy to samodzielnie, czy z udziałem podmiotu zewnętrznego, musisz sobie zadać pytanie: po co to robisz? Odpowiedź w stylu: by być wysoko w Google, by pojawiać się w TOP 10 Google wbrew pozorom wcale nie jest właściwa. Twoim celem nie ma być bowiem wyłącznie widoczność na wysokich pozycjach na liście wyników wyszukiwania, ale konwertujący ruch, który ta widoczność ma powodować. To właśnie dlatego tak duże znaczenie ma właściwy dobór słów kluczowych, które będziesz chciał wypozycjonować.

Słowa kluczowe

I tu dochodzimy do meritum czyli do kwestii słów kluczowych, które mają istotne znaczenie dla Twojego biznesu. Zanim je wskażesz musisz zastanowić się nad kilkoma sprawami, wśród których najważniejsze są CO i KOMU chcesz sprzedawać. Jeśli nie wiesz, jak opisać swojego klienta, to zajrzyj do artykułów kim jest twój klient cz. 1 i kim jest twój klient cz. 2.

Dopiero gdy znajdziesz odpowiedź na te pytania, możesz postawić się w roli klienta i wypisać sobie słowa kluczowe, których mogą używać Twoi klienci poszukując oferowanego przez Ciebie produktu. Jeśli nie masz pomysłu, jakich słów i fraz mogą używać, to skorzystaj z różnych narzędzi propozycji słów kluczowych. Ich pomoc jest nieodzowna nie tylko przy poszukiwaniu głównych słów kluczowych, ale również fraz z długiego ogona. To właśnie one, mimo dość niskiej liczby wyszukiwań w porównaniu ze słowami ogólnymi, potrafią konwertować lepiej.

Analiza i wybór słów kluczowych

Jestem przekonana, że powyższe działanie spowodowało stworzenie całkiem sporej listy haseł, których mogą potencjalnie używać Twoi klienci. Nie znaczy to jednak, że masz używać ich wszystkich. Teraz czas przeprowadzić analizę i wybrać te słowa kluczowe, które mają największy potencjał i skupić się na nich.

Głównym wyznacznikiem potencjału jest konkurencyjność danego słowa i liczba wyszukiwań. To dane, których dostarcza planer słów kluczowych Google. Niestety, jeśli nie jesteś aktywnym użytkownikiem AdWords, to zobaczysz jedynie dane w postaci przedziałów, np. 10-100 tys. wyszukań miesięcznie. To dość spory rozrzut, dlatego zachęcam do skorzystania z innych narzędzi, jak choćby SEMSTORM (można skorzystać z 14 dniowego darmowego okresu próbnego), bo dane tam widoczne są zdecydowanie bardziej dokładne.

Szukając słów z potencjałem należy wybrać te, które mają stosunkowo niską konkurencyjność przy stosunkowo dużej liczbie wyszukiwań. Taki wybór daje największe szanse na to, że pozycjonowanie strony okaże się skuteczne i dość szybko zauważysz rezultaty.

I co dalej?

Opisana powyżej analiza prowadząca do wyboru właściwych słów kluczowych to tylko czubek góry lodowej. Dalej idą kolejne działania zmierzające do optymalizacji strony z użyciem słów kluczowych (np. poprzez wprowadzenia odpowiednich meta opisów, tworzenie artykułów blogowych z użyciem słów kluczowych) oraz działania poza stroną, obejmujące przede wszystkim tworzenie odpowiedniej struktury linków. Żadne z tych działań nie będzie jednak prowadziło do CELU pozycjonowania strony czyli zwiększenia konwertującego ruchu na stronie, jeśli nie przeprowadzisz wcześniej analizy słów kluczowych i nie wybierzesz tych właściwych.

Mam nadzieję, że ten krótki wstęp do pozycjonowania uzmysłowił Ci, że pozycjonowanie strony to nie tylko sławetne SEO, link building czy meta tagi, o których sporo się słyszy w tym kontekście. Przeprowadzenie tych działań jest oczywiście niezbędne, jeśli chcesz być wysoko w Google, ale punktem wyjścia do tego, by pozycjonowanie strony było skuteczne jest wybór słów kluczowych, które najlepiej pasują do Twojego biznesu.

 

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more