Content marketing i SEO

Jak prowadzić blog firmowy – case study v.3

Jak prowadzić blog firmowy – case study v.3

Czas na kolejny wpis z cyklu „Jak prowadzić blog firmowy – case study”. Dziś moim gościem jest Iza Jurasik – Kamińska, były dziennikarz, rzecznik prasowy, bloger. Aktualnie właścicielka firmy Pani PRojekt, marki dekoracji do domu Po zachodzie oraz tekstyliów kuchennych Blue and White.

blog firmowy - case study

Iza Jurasik – Kamińska

Z wykształcenia humanista, ale wie, jak zamienić przestrzeń w przyjazną dla wszystkich domowników. Dobrze czuje się we własnych czterech kątach i chętnie dzieli się wiedzą o tym, jak sprawić, aby wnętrza miały duszę. To właśnie zamiłowanie do stylu skandynawskiego we wnętrzach i ręcznie wykonywane ozdoby przyczyniły się do powstania ww. marek.

 

 

Jak prowadzić blog firmowy – case study – Iza Jurasik-Kamińska

Czym się zajmujesz, na czym polega Twój biznes?

Mam dwie marki związane z wnętrzami, dekoracjami do domu, kuchnią i gotowaniem. Marka „po zachodzie” działa na rynku od września 2014 roku, a więc jest bardzo młoda. To dekoracje do pokoju dziecka i do domu, w stylu skandynawskim. Szyjemy też gadżety dla firm. Druga marka „blue and white”, są to wysokogatunkowe tekstylia kuchenne, głownie z lnów i bawełny. Naszymi klientami są firmy z branży horeca i florystycznej oraz klienci detaliczni.

Czy prowadzisz biznes stacjonarny czy tylko online?

Prowadzę sklep internetowy dla klientów detalicznych. Początkowo sądziłam, że działalność sklepu internetowego może i wręcz musi odbywać się w Internecie. Budujemy platformę sprzedażową i promujemy sklep w sieci. Bardzo się zdziwiłam, kiedy okazało się, że klientom i kontrahentom trzeba się pokazywać, rozmawiać z nim, pozwalać dotykać produkty. Podobnie jest ze sklepami, które decydują sie na zatowarowanie sklepu naszymi produktami. Nie wystarczy oferta. Jak w każdej branży trzeba się spotykać, rozmawiać, nie wszystko da się załatwić przez Internet, mimo, że technologie nam na to pozwalają

Nie ma nieskutecznych sposobów na dotarcie do klienta. Czasami po prostu efekt przychodzi później niż się tego spodziewamy. Warto próbować wielu metod i robić to konsekwentnie. Najpopularniejsze z nich to targi, reklama, kontakt bezpośredni, marketing szeptany i właśnie…blog.

Od kiedy prowadzisz blog firmowy?

Początkowo chciałam uniknąć prowadzenia blogów firmowych, bo zwyczajnie nie miałam na to czasu. Na początku działalności w firmie jest się wszystkim: dyrektorem, sprzątaczką, handlowcem, piarowcem . Szybko się jednak przekonałam, że blog jest mi zwyczajnie potrzebny. Podczas targów, kiedy mogłam klientowi czy kontrahentowi opowiedzieć o swoim produkcie, często słyszałam ” a o tym to nie wiedziałem”. Dlatego uznałam, że pewne rzeczy muszę do moich klientów pisać, bo Ci nie siedzą w mojej głowie i jak im czegoś nie powiem, to nie będą tego wiedzieć.

Blog jest świetnym źródłem wiedzy na temat oferty, trendów i strategii marki. Dzięki blogowi poznają także mnie.

W jakim celu go założyłaś?

Pewna mama nie wierzyła, że jej 6-letni synek (fan topowych zabawek chłopięcych) jest w stanie przygarnąć krasnala, na dłużej niż 10 minut. Jednak z historią, że ten krasnal lubi jak się mu opowiada najpiękniejsze chwile minionego dnia, stała się rzecz niesłychana – chłopiec nie rozstaje się ze swoim nowym przyjacielem, bo chłopiec z nim rozmawia. Do zakupu także doszło przez rozmowę. Nie byłoby tej historii gdyby nie rozmowa…

I w tym jest cały pies pogrzebany, w rozmawianiu, w opowieściach o marce i o produkcie. Wtedy zmienia się punkt widzenia. Tworząc inspirujące treści, pomagamy czytelnikom odpowiedzieć na ich problemy i pytania.

Czy zbudowałaś strategię content marketingu czy idziesz na żywioł?

Byłam dziennikarzem, rzecznikiem prasowym , a na końcu PR-owcem. Przez lata pracując jako specjalista do spraw public relations, podpowiadałam swoim klientom z różnych branż skuteczne techniki promocji, które nierzadko mimo ich początkowej niewiary przynosiły po czasie efekty. Tajemnicą tych sukcesów wizerunkowo – marketingowych była ciężka i konsekwentna praca na wszystkich płaszczyznach w firmie – nie tylko w produkcji i sprzedaży według ustalonych strategii, elastyczne reakcje na otoczenie. O swojej firmie myślę podobnie. Działam jak firma, mam strategię działania, mam cele. I tak prowadzę bloga.

Jak dobierasz tematykę na blog?

To nie jest trudne, ale wynika z doświadczenia. W agencji obsługiwałam bardzo wielu klientów z bardzo różnych branż. Ta praca nauczyła mnie planowania treści, wyprzedzania kalendarza, konsekwentnych relacji z dziennikarzami. Teraz to samo robimy w Internecie, na blogach, w mediach społecznościowych. Prowadząc fanpage bardzo często pytałam, co się moim fanom podoba a co nie i na tej podstawie modyfikowaliśmy treści tam kierowane.

Czy robisz konkretne plany publikacji?

Tak, każda publikacja ma swoje miejsce i czas w kalendarzu. Promowanie produktu, wydarzenia, czy idei ma sens tylko wtedy, kiedy wiesz po co to robisz, dokąd Cię to zaprowadzi i właściwie po co. Gdybym nie miała strategii w firmie nie widziałabym co robić. Gdy nie mam strategii na bloga czy social media, nie widzę sensu aby je prowadzić. Planuję nie tylko treści ale przede wszystkim promocję ich.

Jak często publikujesz?

Mam trzy blogi, dwa blogi na stronie marek oraz wnętrzarski. Staram się publikować minimum raz w miesiącu

Czy Twój content to tylko wpisy blogowe czy też inne formy: galerie zdjęć, infografiki, tutoriale itp.

Wykorzystuję wiele formatów aby zwyczajnie uatrakcyjniać treści. Nie wolno ignorować mediów społecznościowych bo klienci z nich korzystają. Marka „po zachodzie” istnieje na Facebooku, Twitterze , Google + oraz Instagramie. Najczęściej działamy na Facebooku, bowiem tam ciągle są użytkownicy. Choć działalność na mediach społecznościowych zajmuje bardzo dużo czasu , robimy to bardzo regularnie. Wyszukiwarki bardzo dobrze indeksują blogowe wpisy, w szczególności gdy są one odpowiednio promowane.

Czy korzystasz z narzędzi do planowania słów kluczowych?

Oczywiście, w ten sposób konstruuję wszystkie wpisy i zajawki do nich. Wymaga to czasu i zaangażowania ale na pewno warto. Dzięki nim statystyki rosną.

Czy w jakiś sposób zbierasz dane potencjalnych klientów – zapis na newsletter, darmowy produkt itp.?

Dane zbiera mój sklep ale to jedyne miejsce gdzie takie dane pozyskuję. Nie wysyłam newsletterów, dane służą realizacji zamówienia

Czy dzięki blogowi:

  • zwiększył się ruch na stronie?

Tak, o 30%

  • zwiększyła się liczba leadów?

Tak, o 20%

  • zwiększyła się sprzedaż?

Tak, o 20%

Skąd najczęściej trafiają do Ciebie klienci? Google? Social?

Według kolejności: Google, blog, facebook

Czy monitorujesz postępy – co jaki czas?

Tak monitorowanie postępów jest potrzebne, bo motywuje do dalszych działań. Statystyki bardzo wyraźnie skaczą w dni, kiedy na blogach pojawiają się wpisy.

Co jest najtrudniejsze przy prowadzeniu bloga firmowego?

Konsekwencja, czyli rzecz najważniejsza w blogowaniu. Nie mam problemów z pisaniem, nie mam problemów z tematami czy formatami. Największy problem mam z czasem. Najskuteczniejszym sposobem jest ustalenie danej godziny i dnia publikacji ale niestety czasami odpuszczam, bo dzieje się coś ważniejszego w firmie.

Bardzo dziękuję za rozmowę:)

Jak prowadzić blog firmowy – słowo ode mnie

Jak widzicie, Iza prezentuje bardzo profesjonalne podejście do prowadzenia bloga firmowego. Ma swoje cele, strategie, ma plany publikacji, korzysta z planera słów kluczowych mając świadomość, że dzięki temu statystyki wejść na stronę rosną. Widać wyraźnie, że wykorzystuje posiadane doświadczenie dziennikarsko-PR-owe.

Jej działania są skuteczne, bo jak widać po podanych statystykach, dzięki blogowi zwiększył się nie tylko ruch na stronie, ale zwiększyła się również sprzedaż. Oznacza to, że profesjonalne podejście do tematu przynosi realne zyski.

Na koniec pozostaje mi tylko życzyć Izie więcej czasu, żeby udało się jej zrealizować wszystkie plany i zamierzenia. Przypuszczam, że zwiększenie częstotliwości publikacji postów przyniosłoby jeszcze lepsze efekty.

Chcesz poczytać więcej?

Zapraszam do zapoznania się z poprzednimi wpisami z serii blog firmowy -case study. Moimi gośćmi byli Ewa TomczakEwa Majchrzyk-Hes.

Jeśli masz jakieś uwagi, chcesz dowiedzieć się czegoś więcej od mojej rozmówczyni itp., to zapraszam do komentowania pod wpisem.

Moi czytelnicy chętnie poznają kulisy prowadzenia blogów firmowych, więc jeśli prowadzisz blog firmowy i masz ochotę opowiedzieć o tym moim czytelnikom, to zapraszam do kontaktu: agnieszka@liczysiecontent.pl