3 SEO tips, czyli co możesz zrobić w ciągu 30 minut dla swojej strony

pozycjonowanie

Walka o wysokie pozycje w Google jest w niektórych branżach bardzo zacięta. Inne jeszcze nie całkiem zdają sobie sprawę z potęgi Internetu i swoją obecność w sieci traktują po macoszemu. To właśnie w tych branżach jest największy potencjał, który możesz wykorzystać, by zyskać przewagę konkurencyjną. Zobacz, jak możesz wykorzystać wolne 30 minut i zadbać o swoją stronę pod kątem SEO.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to gwarancja, że dane przekazywane ze strony internetowej są szyfrowane, co zapewnia ich bezpieczeństwo. Ma to szczególne znaczenie na stronach sklepów internetowych oraz na innych witrynach, na których klient podaje jakiekolwiek swoje dane. Od 2018 roku Certyfikat SSL dotyczy jednak nie tylko właścicieli sklepów czy stron zbierających zapis na newsletter, ale również wszystkich stron internetowych.

Brak ważnego certyfikatu powoduje, że przeglądarka Google Chrome i Firefox, z których łącznie korzysta 76% użytkowników Internetu, nie wyświetli strony, ale komunikat sugerujący, że wejście na daną stronę jest niebezpieczne. Nie muszę chyba dodawać, że taki komunikat zniechęci do wejścia na stronę zdecydowaną większość osób, które mogłyby być zainteresowane treściami na Twojej stronie. Stracisz w ten sposób szanse na dotarcie do potencjalnych klientów.

Polecam zatem zainstalować certyfikat SSL. Może być darmowy Let’s Encrypt, który oferują niektóre hostingi w tym np. atthost, z którego korzystam. Z pomocą kilku kliknięć, a potem przechodząc przez procedurę opisaną przez Kasię Aleszczyk – jak wdrożyć SSL na WordPressie, masz stronę z przedrostkiem https.

Przyjazne adresy URL

Przyjazny adres strony, to adres, w którym zamiast dziwnych znaczków np. twojastrona.pl/ghoirghwon76582j jest twojastrona.pl/przyjazny-adres-url. Taki adres warto mieć nie tylko dlatego, że jest on lepiej traktowany przez roboty Google’a. Warto o niego zadbać również dlatego, że potencjalny klient, widząc gdzieś link do Twojej strony od razu wie, co tam znajdzie. W dodatku, jeśli w linku użyjesz tytułu artykułu, a skonstruowałeś go zgodnie z zasadami SEO, to masz w nim od razu słowa kluczowe pomagające piąć się na wyższe pozycje w Google.

Jeśli adresy na Twojej stronie zawierają dziwne znaczki, to zmień adresy URL na przyjazne. Zanim do tego przystąpisz, to proponuję przeskanować stronę jakimś crawlerem np. Screaming Frog SEO Spider i eksportować sobie aktualne adresy stron. To będzie potrzebne do późniejszego ustawienia przekierowań. Nikt przecież nie pamięta, jak wyglądały tytuły wszystkich jego postów, produktów itp. Po eksporcie i zapisaniu pliku na dysku, możesz już działać dalej.

Jeśli masz stronę na WordPress, to wejdź w ustawienia-bezpośrednie odnośniki, a potem wybierz opcję nazwa wpisu, jak na screenie poniżej.

przyjazny adres url

WordPress automatycznie zmieni linki do Twoich wpisów i staną się one przyjazne. To jednak nie koniec. Powinieneś jeszcze przekierować stare adresy na nowe, żeby stare linki nie powodowały wyświetlania błędu 404 czyli strona nie została odnaleziona. Możesz to zrobić różnymi metodami, a jedną z najprostszych jest użycie wtyczki Redirection. Jeśli nie wiesz jak jej użyć, to zajrzyj na YT do mojego video: Jak usunąć błędy 404 i zrobić przekierowania 301? Jeśli adresów masz mało, to przekierowania możesz zrobić ręcznie, przy większej liczbie, polecam zrobić to korzystając z opcji import/export.

Nieaktywne linki

Nieaktywne linki czyli linki, których kliknięcie powoduje błąd przekierowania, to częste zjawisko na stronach internetowych moich klientów. Mogą to być nieaktywne linki zewnętrzne, gdy linkowałeś do witryny, która już zniknęła z sieci albo linki wewnętrzne, czyli linki pomiędzy wpisami/stronami/produktami na Twojej stronie. Nie zawsze nawet wiesz, że jakiś link przestał działać, a nieaktywne linki nie są lubiane przez Google, więc należy się ich pozbyć.

Nie namawiam Cię do ręcznego przeszukiwania Twojej strony i klikania w każdy linki (chyba, że masz dużo czasu ?). Są do tego narzędzia. Możesz skorzystać ze wspomnianego wcześniej Screaming Frog SEO Spider i sprawdzić czy w kolumnie status code nie pojawiają się błędy 404. Możesz skorzystać z wtyczki do WP Broken Link Checker, która będzie skanowała Twoją stronę na bieżąco i poinformuje Cię o niedziałających linkach. Znam jednak głosy speców od WP, że ta wtyczka mocno spowalnia stronę, jeśli skanowanie jest uruchomione w trybie ciągłym. Możesz więc albo ustawić skanowanie okresowe albo skorzystać z wcześniejszej opcji czyli skanowania strony Frogiem. Możesz również wejść na stronę BrokenLinkChecker i tam skorzystać z opcji sprawdzenia Twojej strony pod kątem nieaktywnych linków.

Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, otrzymasz info o niedziałających linkach. Teraz trzeba je naprawić czyli usunąć całkiem jeśli to były linki do stron zewnętrznych lub przekierować na inne, jeśli to były linki na Twojej stronie. O tym, jak to zrobić dowiesz się z video: Jak usunąć błędy 404 i zrobić przekierowania 301?

Podałam Ci tutaj 3 proste tipy, które pomogą poprawić optymalizację Twojej strony pod SEO. Ich sprawdzenie i wdrożenie nie wymaga wiele pracy. 30 minut wystarczy, żeby wprowadzić te zmiany. Nie mów więc, że nie masz czasu na SEO. Zacznij powoli, małymi kroczkami, bo SEO to proces, a nie jednorazowe działanie.

*niektóre z zamieszczonych we wpisie linków są linkami afiliacyjnymi

Może Cię też zainteresuje:
narzędzia content marketingu

Mam nadzieję, że jesteś już przekonany, że content marketing w małej firmie ma sens. A skoro tak, to czas zaplanować Read more

narzędzia content marketingu

Dziś obiecana druga część materiału, w którym przedstawiam mutlimedialne narzędzia content marketingu. Są mniej popularne niż te omawiane w części Read more