Błąd 404 na stronie – co to jest i jak go usunąć?

błąd 404 jak usunąć

Strona internetowa to miejsce, w którym zwykle sporo się dzieje. Zmieniasz koncepcję układu oferty, dodajesz nowe wpisy, usuwasz nieaktualne treści czy produkty. Nie ma w tym nic niezwykłego i większość tych zmian jest dowodem na rozwój Twojej działalności. Musisz jednak pamiętać, że częstym skutkiem takich zmian jest powstanie błędów 404. Zobacz, czym jest błąd 404, dlaczego powinieneś się go pozbyć i jak możesz to zrobić.

Co oznacza błąd 404?

Błąd http 404 czyli Not Found to zgodnie z definicją podaną w Wikipedii to „kod błędu odpowiedzi HTTP wskazującego na to, że klient jest w stanie komunikować się z serwerem, ale ten nie może znaleźć żądanego pliku, lub jest on skonfigurowany, aby nie spełnić żądania i nie wyświetlać informacji.”

Mówiąc bardziej „po ludzku”, to błąd, który oznacza, że serwer nie może znaleźć strony, którą chcesz wyświetlić.

Błąd 404 pojawia się najczęściej z dwóch powodów:

  • w linku prowadzącym do strony jest literówka
  • strona już nie istnieje.

W obu przypadkach efekt jest taki sam, tzn. użytkownik nie może dotrzeć do treści, z którymi chciał się zapoznać. Jeśli będziesz mieć szczęście, to wróci on na stronę główną lub na poprzednią stronę serwisu i ponowi wyszukiwanie. W większości przypadków skutkiem pojawienia się błędu 404 będzie jednak opuszczenie strony przez użytkownika zirytowanego faktem, że nie znalazł na niej tego, czego szukał. Taka sytuacja jest więc zjawiskiem wysoce niepożądanym, gdyż UX ma coraz większy wpływ na SEO, a błąd 404 znacznie skraca czas pobytu na stronie, co przy większej skali może przełożyć się na obniżenie pozycji strony w Google.

Błąd 404 – jak go znaleźć?

Skoro już wiesz, że błąd 404 może stać na drodze do wysokich pozycji w Google, to powinieneś go naprawić. Zanim jednak powiem Ci jak usunąć błąd 404 musisz wiedzieć, jak możesz go znaleźć. Jednym z podstawowych źródeł wiedzy na ten temat jest Google Search Console czyli darmowe narzędzie od Google, które jest prawdziwą skarbnicą wiedzy na temat stanu Twojej strony.

Błędy 404 w Google Search Console

Po zalogowaniu się do Google Search Console możesz znaleźć błędy 404 w zakładce Stan.

błąd 404

Czasem, podobnie jak na screenie powyżej, Google nie zgłasza błędów 404, ale to wcale nie oznacza, że ich nie ma na stronie. Zdarza się bowiem, że Google wyklucza takie adresy z indeksowania, co nie znaczy, że strony te nie zgłaszają błędów 404. Warto zatem zajrzeć do zakładki wykluczenia i sprawdzić, czy tam nie ma stron zawierających te błędy. Jak widać na poniższym screenie jest ich całkiem sporo, a po kliknięciu na pasek dotyczący tego błędu rozwinie się szczegółowa lista stron, których problem dotyczy.

błąd 404 jak znaleźć

Błędy 404 w ScreamingFrogSEO Spider

Błędy 404 możesz znaleźć również z pomocą narzędzia do crawlowania strony ScreamingFrogSEO Spider. W wersji bezpłatnej możesz sprawdzić 500 adresów url, co przy małych stronach zwykle w zupełności wystarcza.

Informacje na temat błędów 404 znajdziesz w głównej zakładce internal w kolumnie status code. Gdy klikniesz w nazwę tej kolumny, to system posortuje strony wg kodów i w ten sposób szybko odnajdziesz strony zgłaszające błąd 404.

Błąd 404 – jak usunąć?

Skoro już wiesz, czym jest błąd 404, jak go znajdziesz na swojej stronie, to teraz czas na jego naprawienie. Możliwości rozwiązania tego problemu jest kilka.

Przekierowanie 301

Jednym z najlepszych sposobów na usunięcie błędów 404 jest wykonanie przekierowania 301. Dzięki niemu ruch, który generują linki prowadzące do nieistniejących już stron, jest przekierowywany na inne, tym razem działające, strony. Przekierowanie należy jednak robić z głową i ustawiać je w taki sposób, by prowadziły do treści jak najlepiej dopasowanych do tego, co znajdowało się na nieistniejącej stronie. Dzięki temu odbiorca uzyska dostęp do treści, których poszukiwał i często nawet nie zorientuje się, że trafił na przekierowanie. Z punktu widzenia UX jest to zdecydowanie lepsza opcja niż ustawianie wszystkich przekierowań na stronę główną.

Ustawienie przekierowań można zrobić w pliku .htaccess stosując odpowiednie zapisy kodu. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach, by „grzebać” w kodzie, to mając stronę na WordPressie możesz skorzystać z jednej z kilku dostępnych wtyczek np. 301 Redirects. Ustawienie przekierowania z ich pomocą jest bardzo proste, gdyż w odpowiednie pola wklejasz adres strony niedziałającej i strony, na którą ma zostać przekierowana, klikasz zapisz i gotowe 😉.

 404

Poprawki w linkach na stronie

Wspomniałam już wcześniej, że przyczyną pojawienia się błędów 404 mogą być literówki w linkach. W takiej sytuacji najlepszą opcją jest wprowadzenie poprawek w miejscach, w których się one pojawiają. W ten sposób ograniczasz konieczność przekierowań, które choć skutecznie pomagają pozbyć się błędów 404, to jednak mogą powodować nieco dłuższy czas ładowania strony. Jeśli masz inną opcję niż przekierowanie, to powinieneś z niej skorzystać.

Jak uniknąć błędów 404 w przyszłości?

Jeśli nie chcesz, by problem związany z błędami 404 pojawiał się w przyszłości, to dobrą praktyką jest robienie przekierowania od razu po wprowadzeniu zmian na stronie. Jednym słowem każda zmiana w strukturze strony, niezależnie od tego jaki jest powód jej wykonania, powinna być połączona z ustawieniem odpowiednich przekierowań. Dzięki temu nie pojawi się problem błędów i nie stracisz ruchu, który potencjalnie może być kierowany na stronę, która już nie istnieje.

Dla wszystkich, którzy wolą oglądać niż czytać załączam nagranie z #shortpressa czyli krótkiego live’a, który odbywa się cyklicznie w (prawie) każdy czwartek w grupie na FB.

Może Cię też zainteresuje:
źródła ruchu na stronie

Każdy, kto ma stronę internetową i/lub prowadzi blog firmowy, powinien się interesować nie tylko wielkością ruchu na stronie, ale również Read more

słowa kluczowe planowanie

Pisałam Ci już o narzędziach propozycji słów kluczowych, a dziś na słowa kluczowe chciałabym spojrzeć z drugiej strony. Chcę Ci  Read more