Co to jest wartościowa treść?

Spece od marketingu online krzyczą, że najważniejsza i najbardziej skuteczna metoda marketingowa współczesnego świata to content marketing. Mówią, publikuj wartościową treść, a znajdziesz klientów. Na usta ciśnie się jednak pytanie: no dobrze, ale co to jest wartościowa treść? Skąd mam wiedzieć, że to, co publikuję, jest wartościowe? Czy to znaczy, że muszę pisać blog firmowy? Niekoniecznie, o czym przekonasz się za chwilę.

Czego ludzie szukają w sieci?

Popularność wyszukiwarki Google wynika z tego, że po raz pierwszy w historii możesz szybko i łatwo znaleźć odpowiedź na każde pytanie. Nieważne, czy będziesz pytać: „jak nauczyć dziecko wiązać buty”, „jak ugotować brokuła” czy „kiedy został wynaleziony proch”. Na każde z tych pytań znajdziesz mnóstwo odpowiedzi, a więc do rozwiązania Twojego problemu dzieli Cię tylko chwila.

Jak widzisz, podstawą wszystkich tych pytań jest potrzeba, którą internauta chce zaspokoić. Przekładając to na język marketingowy, jeśli chcesz być znaleziony, to musisz umieć zdefiniować problemy, które ma Twoja persona. Zacznij więc od tego, by zdefiniować, kim jest Twój klient, spróbuj wczuć się w jego położenie i stwórz listę problemów, które może mieć. To właśnie ta niezaspokojona potrzeba klienta będzie dla Ciebie punktem wyjścia do tworzenia wartościowej treści.

Stwórz listę problemów

Mając już wiedzę na temat tego, jakie potrzeby mają Twoi klienci, stwórz listę problemów, które możesz im pomóc rozwiązać. Oczywiście muszą to być problemy, które wiążą się z Twoim biznesem i tematyką, w której się poruszasz, choć niekoniecznie do ich rozwiązania niezbędny jest Twój produkt/usługa.

Jeśli nie wiesz, jakie problemy mogą mieć Twoi klienci, to zapytaj klientów o zdanie. Pamiętaj, że to właśnie ich pytania powinny inspirować Cię najbardziej i odpowiadając na nie będziesz tworzyć najbardziej wartościowy content. Zapamiętaj sobie, że:

Jedynym sposobem na odniesienie sukcesu w content marketingu jest sprawienie, by odbiorca powiedział: „To zostało napisane specjalnie dla mnie” Jamie Turner

Z pomocą przyjdą Ci również przeróżne narzędzia, jak choćby Buzzsumo (możesz sprawdzić popularność danego tematu i zobaczyć, jak opisali go inni), answerthepublic, w którym znajdziesz podpowiedzi tematów związanych z danym słowem kluczowym czy Google Trends, gdzie sprawdzisz popularność danej tematyki o określonej porze roku. To ważna wiedza, bo sezonowość dotyka wielu branż i warto o niej pamiętać przygotowując wartościowe treści.

Twórz wartościowe treści

Mając wiedzę na temat niezaspokojonych potrzeb klienta możesz tworzyć wartościowe treści. Ja robię to pisząc blog firmowy, a właściwie blog ekspercki, ale to wcale nie znaczy, że to jedyna słuszna droga. Możliwości jest naprawdę wiele. Oto kilka najważniejszych, które łatwo i szybko możesz publikować u siebie:

Zdjęcia

Mówi się, że obraz wart jest więcej niż tysiąc słów i to jest szczera prawda także w kontekście content marketingu. Dobrze przygotowane zdjęcie może sprzedawać dużo lepiej niż kilkustronnicowy opis. Zdjęcia są szczególnie istotne w sklepach internetowych, choć niektóre usługi (np. gabinety kosmetyczne, fotografowie, cukiernicy itp.) również mogą je wykorzystywać przekazując z ich pomocą istotną dla odbiorcy wartość. W wielu wypadkach to właśnie one są niemym sprzedawcą i to one dają wartość osobie szukającej rozwiązania swojego problemu.

Chodzi jednak nie tylko o zdjęcie produktu z różnych stron, ale cenne może się okazać również zdjęcie w kontekście. Możesz zaprezentować produkt w miejscu przeznaczenia. A więc lampę – we wnętrzu, kocyk dla dzieci – prezentując otulonego malucha czy buty outdoorowe na wycieczce w górach. Sam będziesz wiedzieć, jakie otoczenie najlepiej pasuje do Twojego produktu.

Video

Format video szturmem zdobywa kolejnych zwolenników. Prezentując treści video również możesz tworzyć wartościową treść. Ten format content marketingu sprawdza się zarówno w marketingu produktów, jak i usług. Z pomocą video możesz zaprezentować zarówno sam produkt, opowiadając o nim, jak i pokazać sposób jego użycia. Możesz również zaprezentować siebie jako eksperta w danej branży, publikując treści pokazujące Twoją wiedzę i umiejętności.

W kontekście video dla sklepów internetowych warto spojrzeć na popularność filmów typu unboxing. W ten sposób można świetnie pokazać produkt, opisując jego zalety, pokazać sposób użycia itd. Można również iść o krok dalej i robić filmy, które niesztampowo podchodzą do prezentacji produktów. Świetnym przykładem takiej kampanii jest kampania pod hasłem Willi t blend?  – fantastyczny pomysł, który rozszedł się wirusowo po sieci.

Opisy produktów i usług

Wiele osób opisy produktów traktuje mocno po macoszemu. Stąd w sieci setki stron, które mają u siebie opisy przeklejone ze stron producentów. To nie tylko negatywnie wpływa na pozycję sklepu w Google, poprzez duplicate content, ale również nie daje klientowi wartości, skoro to samo czyta we wszystkich sklepach.

Nieco lepiej jest w usługach, ale zdarzają się również teksty pisane w taki sposób, że osoby, które nie znają się na temacie, w ogóle nie rozumieją o co chodzi. Opisując swoje usługi nie używaj branżowego słownictwa, chyba że stawiasz na BTB i masz pewność, że odbiorca zrozumie o czym mówisz.

Tworząc opisy produktów i usług musisz pisać językiem korzyści. Musisz pokazywać, że dany produkt/usługa rozwiązuje określony problem. Obok tego nie możesz oczywiście pomijać istotnych informacji technicznych, wymiarów itd., ale niech nie będzie jedyny opis produktu.

Opinie klientów

Opinie klientów to wartościowa treść, która jest tzw. społecznym potwierdzeniem skuteczności, jakości, użyteczności danego produktu czy usługi. Jeśli sprzedajesz produkty, to możesz pozwolić, by klienci wpisywali opinie samodzielnie na Twojej stronie lub dzielili się nimi na portalach typu opineo, ceneo czy w opiniach na Facebooku.

Natomiast w przypadku usług zwykle sam musisz zadbać o to, by pojawiły się na Twojej stronie. Proś więc o rekomendacje i wrzucaj je w wielu miejscach. Ich rolę doskonale omówiła Ariadna Wiczling w swoim podcaście Zwiększanie skuteczności sprzedaży dzięki rekomendacjom.

Podcast

Jak widzisz zalinkowałam wyżej do podcastu, co również jest doskonałym narzędziem do przekazywania wartościowej treści. Ariadna jest tego najlepszym przykładem, w jej podcaście znajdziesz mnóstwo wiedzy, która przyda się każdemu właścicielowi małego biznesu. Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego Ariadna zdecydowała się na taką formę contentu, to zajrzyj do wywiadu na temat podcastów, który miałam okazję z nią przeprowadzić.

 

Mam nadzieję, że teraz już wiesz, że wartościowa treść, o której tak dużo się mówi w kontekście marketingu online, to nie tylko blog, który bywa utożsamiany z content marketingiem. Prowadzenie bloga firmowego jest tylko jednym ze sposobów na przekazywanie wartościowej treści. Jak pokazałam wyżej sposobów na ich publikację jest dużo więcej. Nie każdy musi mieć blog firmowy i wcale nie musi się do tego zmuszać, jeśli nie czuje tego formatu.

Jeśli jednak widzisz, że blog firmowy mógłby pomóc w Twojej działalności, bo naprawdę ma sporą skuteczność, ale nie wiesz jak zacząć, to zapraszam do kontaktu. Oferuję konsultacje na start, które pomogą Ci ruszyć z blogiem oraz usługi prowadzenia bloga firmowego w miesięcznych abonamentach. Dzięki mnie nie musisz martwić się, że nie lubisz/nie umiesz pisać, bo ja poprowadzę Twój blog za Ciebie.