Copywriter – kto to jest?

– Co robisz zawodowo?

– Jestem copywriterem.

– To znaczy? Co właściwie robisz?

– Piszę teksty na zlecenie.

– To na tym można zarobić? Przecież każdy umie pisać.

Tak mniej więcej wyglądają moje rozmowy z osobami, które chcą się dowiedzieć czym się zajmuję zawodowo. Czuję jednak, że nadal nie do końca rozumieją na czym polega moja praca, dlatego dziś chcę wyjaśnić kim jest copywriter i co się kryje pod hasłem pisanie tekstów.

Kto to jest copywriter?

Gdy studiowałam marketing mówiono nam o copywriterach, jako o osobach, które zajmują się wymyślaniem haseł i kampanii reklamowych. O content marketingu wówczas jeszcze nikt nie słyszał, Google dopiero zaczynał działać, a my stawialiśmy pierwsze kroki w Internecie wyszukując informacje przy użyciu Altavisty i prowadząc rozmowy przez irc (tak, jestem dinozaurem;)).

Od kilku ładnych lat copywriter nie tylko kreuje kampanie i wymyśla hasła reklamowe, ale też pisze teksty. Są to teksty na strony internetowe, blogi, portale, opisy produktów, artykuły branżowe, teksty sprzedażowe. Musi nie tylko umieć składać zdania, pisać poprawnie stylistycznie i nie robić błędów ortograficznych, ale również pisać w taki sposób, żeby osiągać cele zgodne z celami zleceniodawcy.

Jakie teksty pisze copywriter?

Moje copywriterskie doświadczenie pozwala mi podzielić pisane przeze mnie teksty na dwie kategorie. Do pierwszej zaliczam teksty sprzedażowe czyli teksty na strony internetowe, strony lądowania czy opisy produktów. W drugiej kategorii zaś mieszczą się teksty poradnikowe, specjalistyczne, eksperckie, które mają dawać czytelnikom wartościową treść.

Ze względu na charakter tekstów z pierwszej kategorii, copywriter piszący teksty na stronę internetową powinien pisać je w taki sposób, żeby zachęcić klienta do skorzystania z usług danej firmy. Tworząc opisy produktów powinien tak opisać jego funkcje, żeby klient chciał go mieć już, teraz, natychmiast. Podobnie działają inne teksty sprzedażowe, które mają uświadamiać potrzebę i wzbudzać w czytającym nieodpartą potrzebę jej natychmiastowego zaspokojenia. Wszystkie tego typu teksty wymagają od copywritera wiedzy m.in. na temat technik perswazji czy storytellingu, gdyż to właśnie od ich umiejętnego zastosowania zależy, czy cel, a więc określone działanie klienta, zostanie osiągnięty.

Drugą kategorią tekstów, które tworzy copywriter są teksty poradnikowe, specjalistyczne, branżowe. Ich celem nie jest bezpośrednie przekonanie klienta do określonego działania. Ich celem jest przekazania wartościowej treści, której poszukuje osoba, pasująca do profilu klienta tzw. persony. Tego typu teksty są integralną częścią strategii content marketingu i to za ich pośrednictwem budowane jest zaufanie do marki, sklepu czy osoby, a także tworzy się społeczność. Dopiero w oparciu o treści zawarte w tekstach, klient, mając zaufanie do danej firmy, jest gotowy do dokonania określonej czynności, jaką może być podjęcie współpracy czy zakup produktu.

SEO copywriter

Czasem przy haśle copywriter pojawia się jeszcze dodatkowe hasło: SEO copywriter albo teksty pod SEO (Search Engine Optimization). Nie jest to oddzielna kategoria tekstów, lecz podkreślenie, że teksty muszą być zgodne z zasadami SEO, a więc muszą zawierać określone słowa kluczowe, które wspomagają widoczność strony w Google. Jeszcze kilka lat temu pisanie pod SEO było równoznaczne z pisaniem tzw. precli czyli tekstów na pressel pages, pod zaplecze pozycjonerskie, których celem było wyłącznie pozyskiwanie linków. Były to teksty bez specjalnej wartości merytorycznej, ale zawierały ważne dla pozycjonerów słowa kluczowe.

Czas pisania precli już minął. W aktualnych algorytmach Google najważniejsza jest treść. Nie znaczy to jednak wcale, że SEO przestało mieć znaczenie. Wręcz przeciwnie, ma ogromne znaczenie dla generowania ruchu z wyszukiwarek, ale SEO copywriter, poza znajomością zasad SEO, pisząc teksty musi mieć na uwadze przede wszystkim ich wartość merytoryczną. Bo to właśnie połączenie wartości merytorycznej z wiedzą o SEO daje oczekiwane rezultaty.

Copywriting a content marketing

Mam nadzieję, że dzięki temu co napisałam powyżej chociaż w zarysie rozumiesz kim jest copywriter i czym się zajmuje. Od ponad czterech lat trudnię się tym zawodowo. Zdecydowanie najbardziej lubię pisać teksty z drugiej kategorii, w których znaczenie ma treść, bo jak wiesz uważam, że liczy się content:).

Zapotrzebowanie na teksty pisane dla content marketingu jest ogromne. Wraz ze wzrostem świadomości o tym, jakie efekty daje skuteczny content marketing można przypuszczać, że pracy dla copywriterów będzie stale przybywać. Wbrew obiegowej opinii nie każdy bowiem umie pisać. Oczywiście praktyka czyni mistrzem i z każdym kolejnym tekstem pisanie idzie coraz lepiej, to jednak nauka tej umiejętności wymaga sporo czasu. Mając to na uwadze uważam, że zatrudnienie copywritera jest dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy chcesz tworzyć wartościową treść, ale nie masz czasu ani umiejętności, aby się za to zabrać.

A Ty uważasz, że umiesz pisać? Znasz zasady SEO? Czy wiesz, że wartościowa treść powinna iść w parze z pisaniem pod SEO, jeśli chcesz zwiększyć ruch z wyszukiwarek? Czy korzystałaś/korzystasz z usług copywritera? Jeśli dopiero masz taki zamiar, to polecam swoje usługi – napisz do mnie na agnieszka@liczysiecontent.pl.

  • Ale fajnie spotkać innego “dinozaura” 😉 mam podobnie, kiedy tłumaczę, co to znaczy, że pracuję w Internecie, natomiast wytłumaczyć, że bloguję to już zakrawa na cud! 😉

  • taki dobry copywriter powinien być po trochu i psychologiem i socjologiem i jeszcze specem od SEO. Wydaje mi się to dość trudna praca, ale każdy bloger powinien być po części copywriterem. Ja się uczę dobrego pisania tekstów, liczę że z czasem będę robić to coraz lepiej.
    Pozdrawiam,
    MF

    • Masz rację, trzeba czerpać z różnych dziedzin, choć z praktyką przychodzi to coraz naturalniej. Zdecydowanie łatwiej pisze się też teksty z tematyki, którą człowiek choć trochę zna, dlatego ja nie podejmuję się zleceń na tematy, o których nie mam pojęcia – miałam kiedyś zlecenie od stałego klienta na teksty na temat klubów nocnych, ale się go nie podjęłam właśnie z powyższego powodu.

  • U mnie z SEO jest chyba coraz lepiej tzn. z używaniem słów kluczowych, itd., bo z merytoryką nigdy nie miałam kłopotu 😉 Mi się zdarza popełnić teksty copywriterskie na zlecenie, ale nie są to teksty internetowe, więc mogę (niemal) dowolnie puszczać wodze fantazji ;)))

    • myślę, że SEO to po części kwestia świadomości, a po części wprawy. Zdarza mi się, że nawet jak piszę tekst innego przeznaczenia niż do sieci, to i tak stosuję śródtytuły ze słowami kluczowymi.

  • Justyna

    To fajny i ciekawy zawód, wiem też, że copywriter miewa okazję pisania horoskopów, to już wydaje mi się mniej interesujące.