SEO – co to jest?

Temat SEO i pozycjonowania pojawia się w blogowych grupach raz po raz. Często blogerzy czy właściciele małych firm panicznie się tego tematu boją i są przekonani, że nie ogarną tego samodzielnie. Bywa, że SEO jest traktowane jak wiedza tajemna, której posiadanie jest dane tylko nielicznym. Ja jednak za każdym razem przekonuję, że SEO nie należy się bać i warto zrobić ten pierwszy krok, by zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi.

SEO – definicja ogólna

SEO to skrót od angielskich słów Search Engine Optimization. W tłumaczeniu oznacza to dokładnie optymalizację czyli jak najlepsze przystosowanie strony do algorytmów wyszukiwarek internetowych. Dostępne dane mówią o tym, że prym pierwszeństwa wiedzie wyszukiwarka Google, bo to właśnie tam swoje poszukiwania rozpoczyna ponad 90% Polaków. Dla uproszczenia możemy więc przyjąć, że będziemy zajmować się optymalizacją strony pod algorytmy Google, bo to właśnie dzięki temu Twoja strona może wyjść na wyższe pozycje w Google.

Działania związane z SEO czyli z optymalizacją pod wyszukiwarkę możemy podzielić na dwie grupy:

  • działania on site – czyli te, które wykonuje się w obrębie strony internetowej,
  • działania off-site – działania poza stroną, związane głównie z pozyskiwaniem linków zewnętrznych.

Działania SEO na stronie

Wśród działań SEO w obrębie strony internetowej możemy wyróżnić trzy główne obszary:

  • content – mówi się, że bez wartościowych treści współczesne SEO nie istnieje,
  • nawigacja – linkowanie wewnętrzne użyteczne dla użytkownika i jednocześnie ułatwiające robotom Google penetrowanie witryny,
  • optymalizacja kodu – m.in. responsywność strony, prędkość ładowania itd.

Każdy z tych obszarów obejmuje szereg czynności, a kluczem do tego, by je wykonać jest próba poznania i zrozumienia algorytmów Google. Żeby jednak nie było zbyt prosto, to Google od czasu do czasu przeprowadza duże zmiany (może słyszeliście o aktualizacji Pingwin czy Panda), które mogą znacząco pozmieniać sytuację na liście wyników wyszukiwania. Jednakże mimo aktualizacji część czynników rankingowych, czyli tego, co wpływa na pozycję strony na liście wyników wyszukiwania pozostaje niezmienna. Jeśli chcesz się nieco zagłębić w ten temat to zapraszam do posta: Od czego zależy pozycja strony w Google

Współczesne SEO – strategia win-win

W czasach, gdy liczy się content i wartościowa treść jest premiowana przez Google, musisz pamiętać, by przy działaniach SEO stosować strategię win-win. Wygrywać ma użytkownik czyli odbiorca Twoich treści, któremu rozwiążesz problem. Przy okazji wygrywać ma również strona internetowa Twojego biznesu, bo dzięki temu, że dostarczysz wartościową treść, która będzie szerowana i linkowana dostaniesz kolejne małe punkciki od Google. Wartość Twojej strony wzrośnie, a dzięki temu poprawi się również jej pozycja na liście wyników wyszukiwania.

Mam nadzieję, że teraz już rozumiesz, czym jest SEO i mam nadzieję, że masz ochotę dowiedzieć się na jego temat nieco więcej. Zapraszam do działu SEO.

Zapraszam również do mojej grupy na FB: SEO i content marketing dla małych firm, w której w zeszłym tygodniu prowadziłam transmisje live – nagrania są nadal dostępne 🙂

Jeśli chcesz jeszcze bardziej zagłębić się w temat i krok po kroku dowiedzieć się więcej na temat SEO, to zapraszam na listę oczekujących na mój kurs Daj się znaleźć w sieci! – druga edycja w planie we wrześniu 2017 

 

  • Marta Gajewska

    Bardzo przydatne! Dziękuję, teraz wszystko staje się zdecydowanie bardziej jasne, a te hasła, nie będą mi już takie obce 🙂

  • Fajne wprowadzenie, zdecydowanie zgłębię dział SEO.
    Dzięki za wartościowe treści i pozdrawiam ciepło!