Jak dobrać słowa kluczowe – 6 skutecznych narzędzi propozycji słów kluczowych

Masz pomysł na post na blogu, uważasz, że temat jest fantastyczny i jeszcze przed jego publikacją widzisz oczyma duszy jak dzięki niemu zwiększy się ruch na Twojej stronie. Publikujesz i ….? I ku wielkiemu Twojemu rozczarowaniu nic się nie dzieje. Zaczynasz się zastanawiać, co jest z tym tekstem nie tak. Myślisz, że może tekst wcale nie jest taki ważny, jak Ci się wydaje. I wymyślasz tysiąc innych przyczyn zaistniałej sytuacji. Tymczasem rozwiązanie może być prostsze niż Ci się wydaje.

Jednym z czynników, które odpowiadają za skuteczny marketing jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Musisz wybrać właściwe słowa kluczowe, a więc zoptymalizować stronę pod SEO, co wpłynie na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Dziś podpowiem jak stosować narzędzia propozycji słów kluczowych, żeby dobrać słowa kluczowe, dzięki którym wzrośnie ruch na Twojej stronie.

Narzędzia propozycji słów kluczowych

1. Wyszukiwarka Google

Pewnie zauważyłaś, że wpisując w pole wyszukiwania Google słowa od razu pojawiają się podpowiedzi. Można to oczywiście wykorzystać przy planowaniu słów kluczowych. Nie każdy jednak wie, że wyszukując słowa kluczowe można stosować znaczek *, który zastępuje dowolne słowo. I tak wpisując „* projekt kuchni”, a potem „projekt * kuchni” otrzymałam propozycję fraz, które są wyszukiwane przez osoby potencjalnie zainteresowane moim tematem.

 

jak dobrać słowa kluczowe jak dobrać słowa kluczowe

 

2. Google keyword planner czyli planer słów kluczowych Google

To chyba najbardziej znane narzędzie propozycji  słów kluczowych. Wpisując szukaną frazę możesz zobaczyć nie tylko jak często dana fraza była wyszukiwana, ale również dostaniesz listę propozycji fraz podobnych. W przykładzie zauważysz, że fraza „projekty kuchni” była wyszukiwana prawie 3 razy częściej niż „projekt kuchni”.

planer słów kluczowych

3. Google trends

Dzięki temu narzędziu możesz sprawdzić jak zmieniała się częstotliwość wyszukiwanych fraz kluczowych. Dostaniesz również informację na temat słów podobnych, co już może być podpowiedzią przy planowaniu słów kluczowych do postów, ale również do kampanii reklamowych w Google AdWords. W przypadku „projekt kuchni” da się zauważyć wyraźną sezonowość zapytań, co z pewnością będzie miało wpływ na wysokość stawki za reklamę w określonych przedziałach czasowych.

google trends

4. Ubersuggest

To narzędzie propozycji słów kluczowych działa na trochę innej zasadzie niż planer słów kluczowych Google’a, choć opiera się na danych z tej wyszukiwarki. Analizuje on wpisaną frazę dodając do niej kolejne litery alfabetu i cyfry, proponując dla każdej kombinacji 10 najczęściej wpisywanych fraz. Ja po wpisaniu „projekt kuchni” dostałam listę 192 słów kluczowych. Mogę je wyeksportować do pliku .csv.

jak planować słowa kluczowe

Po najechaniu na mały trójkącik przy frazie kluczowej mogę również sprawdzić jak wygląda trend wyszukiwania dla każdej z propozycji fraz.

jak dobierać słowa kluczowe

5. Keywordtool.io

To narzędzie propozycji słów kluczowych działa podobnie jak wspomniany wcześniej Ubersuggest. On również podpowiada jak dobrać słowa kluczowe opierając się na analizie fraz poprzez dodawanie kolejnych liter alfabetu. W wersji darmowej tylko otrzymujemy listę słów, natomiast w wersjach płatnych możemy dostać również liczbę miesięcznych wyszukiwań w Google oraz dane powiązane z Google Adwords.

Ze względu na mniej przejrzysty obraz wyników, z tych dwóch narzędzi propozycji słów kluczowych zdecydowanie bardziej wolę Ubersuggest.

keyword tool

 

6. Answer the public

To narzędzie propozycji słów kluczowych pomaga znaleźć powiązanie szukanej frazy z pytaniami, przedrostkami oraz z kolejnymi literami alfabetu. W efekcie dostajemy bardzo ładnie graficznie ułożone propozycje słów kluczowych, które mogą służyć również do planowania tematów postów.

jak dobrać słowa kluczowe planowanie słów kluczowych SEO

 

 

Zauważ, że dzięki tym narzędziom, wychodząc od terminu „projekt kuchni” dostałam setki propozycji słów kluczowych z tzw. długiego ogona czyli dłuższych fraz, które odpowiednio używane mogą zdecydowanie poprawić pozycję na liście wyników wyszukiwania. Wykorzystując podpowiedzi z Ubbersuggest czy Answer the public mogę jeszcze raz wrócić do planera słów kluczowych Google i na podstawie częstotliwości ich poszukiwania wybrać te, które dadzą kombinację optymalną.

 

Ciekawa jestem czy korzystasz z powyższych narzędzi? A może masz jeszcze inne, które mogą wspomóc planowanie słów kluczowych? Podziel się nimi w komentarzu – chętnie je poznam.

 

Jeśli uważasz, że ten artykuł może pomóc Twoim znajomym, to podziel się nim proszę z nimi. Niech oni również skuteczniej planują słowa kluczowe.

 

 

  • Widziałam kiedyś coś podobnego do “Answer the public” (a może to było to?) ale wydaje mi się, że nie było wtedy możliwości wybrania języka polskiego. Super, że trafiłam dzisiaj do Ciebie 🙂 Dzięki!

    • Wydaje mi się, że kiedyś podobną funkcjonalność miał keywordtool.io, ale teraz nie ma (przynajmniej w wersji bezpłatnej). Cieszę się, że mogłam pomóc:)

  • Bardzo wartościowy post! Muszę skorzystać z wskazówek, wiedziałam, że coś takiego isntnieje, ale nie wiedzialam jak się za to zabrać i co zrobić najpierw. Teraz trochę mi się to rozjaśniło, jeszcze sobie to wszystko dokładnie przestudiuję 🙂 pozdrawiam!

  • Dziękuję za pomoc 🙂 Ostatnio właśnie szukałam tych narzędzi, więc fajnie, że teraz znajdę je w jednym miejscu.

    • Mam w planie inne podobne zestawienia, więc zapraszam do śledzenia mojego bloga:) Może znów znajdziesz coś dla siebie?

  • Super ten myk z wpisywaniem gwiazdki 😀

  • Dzięki, świetne zestawienie! Bardzo mi się przyda 🙂 mam jeszcze takie głupie i podstawowe pytanie… czy słowem kluczowym musi być zawsze tylko jedno słowo?

    • Nie, a nawet zdecydowanie nie. Dzieki tym narzedziom mozna wlasnie znajdywac dluzsze frazy, 2-3 wyrazowe, a nawet jeszcze dluzsze 4-5 czyli frazy tzw dlugiego ogona. Zwykle dluzsze frazy oznaczaja precyzyjniejsze wyniki na liście wyszukiwania, a wiec rosnie szansa, ze klient trafi własnie do ciebie.
      Tak jak w moim przykladzie, wyszlam od frazy projekt kuchni, a znalazłam np. Jak narysowac projekt kuchni i projekt kuchni z wyspa. Jesli sprzedawalabym oprogramowanie, to lepsza bylaby pierwsza fraza, jesli zas projekty wnetrz, to druga. Natomiast uzycie w obu przypadkach tylko frazy projekt kuchni groziloby zniknieciem w ogromnej masie stron i szanse na to, ze trafilby do mnie wlasciwy klient bylyb duuuzo mniejsze.

      • Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź 🙂 Nie wiem dlaczego, ale na początku stosowania wtyczki SEO na moim blogu, nie pozwalała mi ona dodać słowa kluczowego dłuższego niż jedno słowo…. ale sprawdziłam teraz i faktycznie przyjmuje ciągi słów! Od początku wydawało mi się to nielogiczne. Dobrze, że do Ciebie trafiłam i wyszłam z mroków niewiedzy 🙂

        • a to ciekawe co piszesz o tej wtyczce. Jakiej używasz? Bo ja na wszystkich blogach, do których mam dostęp od kokpitu mam SEO by Yoast, i nigdy, niezależnie od wersji, takich problemów nie miałam.

          • Też korzystam SEO by Yoast. Wyświetlał mi się komunikat, że słowa kluczowe są zbyt długie, zatwierdzało się tylko, gdy wpisywałam pojedyncze słowo. Tak było na samym początku, gdy zaczynałam. Potem nie sprawdzałam, bo myślałam, że słowo to słowo 🙂 Ale teraz już jest ok. Może to był jakiś chwilowy błąd, który mnie zmylił…

  • Agnieszko, kolejny raz tu jestem i znowu zachwycona:) Dziękuję za kolejną dawkę strawnie podanej wiedzy. * rulez 🙂

  • Dziękuję za taką solidną dawkę konkretnych informacji. Punkt pierwszy jest genialny! Taka prosta rzecz, a tak cieszy 😉

    • tak, do tej pory pamiętam moją radość, gdy to odkryłam. Teraz zawsze zaczynam od tego moje poszukiwania słów kluczowych. Najprostsze rozwiązania są czasem najlepsze:)

  • Hmm, okaże się, że nawet ja zrozumiem całe to seo, pozycjonowanie i tym podobne stwory- dajesz mi nadzieję, dziękuję!
    Świetny blog!

  • Rdzo fajny artykul. Musze posprawdzac u siebie.

  • Agnieszko bardzo dziękuję za ten spis, już sobie posprawdzałam na próbę słowa (aktywny senior, zdrowy senior itd), pozdrawiam

  • Nadrabiam artykuły przed wyzwaniem i trafiam na świetne podpowiedzi! Dziękuję! Stronę zapisuję 🙂