Gdzie założyć blog?

Blog to już od kilku lat nie internetowy pamiętnik nastolatki, ale przede wszystkim jedno z najskuteczniejszych narzędzi content marketingu. Dzięki blogowi można budować swój wizerunek eksperta, tworzyć treści wspomagające pozycjonowanie i przyciągać do siebie nowych czytelników (poznaj 5 powodów, dla których warto założyć blog firmowy). Często jednak, zanim blog zacznie istnieć, pojawia się pytanie: gdzie założyć blog. Oto moje porady w tej kwestii.

Gdzie można założyć blog?

Zacznijmy od tego, jakie mamy możliwości. Możemy postawić na darmowe platformy blogowe takie jak Blogger czy Wordpress.com (jest ich więcej, ale wymieniam te najbardziej znane). I to jest co prawda pierwsza odpowiedź, która się nasuwa, gdy ktoś pyta, gdzie założyć blog za darmo, ale zdecydowanie nie jest to rozwiązanie na miarę profesjonalistów. Możesz skorzystać z tych platform, jeśli chcesz spróbować blogowania, ale nie wiążesz z nim żadnych planów strategicznych. Jeśli jednak chcesz, by treści wspierały Twoją strategię content marketingową, to zdecydowanie polecam założyć blog na własnej domenie i własnym hostingu. Dlaczego?

Ano dlatego, że własnego miejsca nikt Ci nie zabierze (oczywiście back up to absolutna konieczność!). A bywało już i tak, że właściciele serwisów blogowych oferujących tworzenie blogów za darmo, zamykali swoje podwoje i ludzie, którzy czasem latami prowadzili blogi na tych serwisach, tracili wszystkie swoje treści. Na początku tego roku dość głośno było o tym, jak onet zamykał swój serwis blogowy i jak boleśnie się to dla niektórych skończyło.

Jeśli więc chcesz, by Twój blog był Twoją wizytówką w sieci, wspomagał widoczność Twojego sklepu czy strony firmowej w Google i byś miał nad nim kontrolę, to nie baw się w tego typu darmowe rozwiązania, ale załóż blog na własnej domenie. Jeśli już masz swoją stronę w sieci, to wiesz, że to nie kosztuje wiele. Jeśli nie masz, bo dopiero zaczynasz swój biznes w sieci i zastanawiasz się, jak ugryźć temat, to zainwestuj we własną domenę i hosting. To nie są duże kwoty. Np. w atthost, gdzie aktualnie mam swój hosting, roczny pakiet kosztuje mnie 79 zł brutto, a koszt wykupienia domeny z końcówką .pl to 13.99 brutto przez pierwszy rok. To w sumie niecałe 100 zł na rok, więc warto wykupić, a potem zainstalować tam jakiś CMS np. WordPress i działać 😊

 

Blog w katalogu czy w subdomenie?

Jeśli masz swoją stronę firmową, która działa już od jakiegoś czasu i dopiero teraz masz w planie stworzyć blog firmowy, to pewnie zastanawiasz się, czy lepiej założyć blog w katalogu czy raczej jako subdomenę. Zdecydowanie polecam rozwiązanie pierwsze, czyli umieszczenie bloga w katalogu tzn. w taki sposób, by Twój blog miał adres: twojastrona.pl/blog, a nie w subdomenie czyli jako blog.twojastrona.pl. I wbrew pozorom, jest to dość istotna różnica.

Musisz wiedzieć, że każdą subdomenę Google traktuje jako oddzielną domenę. Oznacza to, że mimo tego, że Tobie wydaje się, że blog.twojastrona.pl i twojastrona.pl/blog to to samo, to dla Google będą to dwie różne domeny. I nie miałoby to może wielkiego znaczenia, gdyby nie to, że to powoduje, że Twoje wysiłki włożone w pozycjonowanie strony będą podwójne. Raz będziesz musiał walczyć o to, by zdobyć pozycje dla twojastrona.pl, a drugi raz o to samo dla blog.twojastrona.pl. W dodatku, przy takim układzie blog nie pomoże Ci pozycjonować Twojej strony firmowej, lecz będzie szedł do niej równolegle, nie wzmacniając jej widoczności w sieci.

A zatem, jeśli tworzysz blog firmowy by poprawić widoczność Twojej strony w Google i zbudować jej wysokie pozycje na słowa z długiego ogona, to powinieneś założyć blog w katalogu, a nie jako subdomenę.

Blog w katalogu – nie zawsze to takie proste

Jeśli Twoja strona jest oparta na WordPressie, to założenie bloga w katalogu to pestka. Większość motywów na WordPressa ma możliwość odpalenia bloga i w domyślnych ustawieniach jest on umieszczany właśnie w katalogu. Jeśli masz stronę na WordPressie i Twój motyw to np. onepage, który nie daje możliwości dołożenia bloga, to zmień motyw i znajdź taki, który na to pozwala.

Jeśli jednak Twoja strona nie stoi na WordPressie, to założenie bloga w katalogu może nie być takie proste. Niektóre systemy sklepów online umożliwiają prowadzenie bloga firmowego i w większości przypadków jest on tworzony właśnie w katalogu. Są jednak systemy, w których blog ma bardzo okrojone funkcje i wówczas warto rozważyć stworzenie bloga na WordPressie i podpięcie go pod domenę. Takie działanie zawsze wymaga jednak kontaktu z dostawcą narzędzia, z którego korzystasz, bo może się okazać, że choć hosting umożliwia instalację WordPressa w katalogu, to jednak „pogryzie” się on z oprogramowaniem sklepowym. W takich sytuacjach trzeba szukać innych rozwiązań, ale stanowczo dążyć do tego, by stworzyć blog w katalogu, a nie jako subdomenę.

Mam nadzieję, że dzięki mojemu wpisowi wiesz już, gdzie założyć blog, który będzie pełnił ważną rolę w Twoich działaniach content marketingowych. Jeśli chciałbyś podzielić się swoimi doświadczeniami dotyczącymi tego tematu, to jak zawsze zapraszam do komentowania😊

*Niektóre linki w tym wpisie są linkami afiliacyjnymi – jeśli w nie klikniesz, to ja dostanę parę złotych od firmy, którą polecam 😊