Grupa docelowa – dlaczego musisz ją znać?

grupa docelowa

Jeśli prowadzisz biznes lub myślisz o jego otwarciu, to z pewnością nie raz spotykasz się z pytaniem o to, kto jest Twoją grupą docelową. Bez wiedzy na temat tego, kim jest Twój klient nie zajdziesz zbyt daleko, bo będziesz działał po omacku. Nie wierzysz? Zobacz, dlaczego musisz znać swoją grupę docelową.

Grupa docelowa a potrzeby klientów

Jednym z kluczowych elementów budowania biznesu jest poznanie potrzeb swoich klientów. Jeśli nie określisz dobrze swojej grupy docelowej i nie będziesz wiedzieć, jakie są jej potrzeby, to nie będziesz mógł do niej trafić. Jeden produkt może bowiem zaspokajać różne potrzeby, a to, do której grupy docelowej będziesz kierować swój produkt wpłynie na kolejne elementy Twojej strategii.

Jeśli nie wierzysz, że jeden produkt może zaspokoić różne potrzeby, to spójrz na koc. Koc może zaspokajać potrzebę związaną z zapewnieniem ciepła, ale może być również elementem dekoracyjnym wnętrza. Może być również wykonany z różnych materiałów, bardziej miękkich w dotyku lub naturalnych. Jeden produkt, a zaspokoi różne potrzeby i w związku z tym może być kierowany do różnych grup docelowych. Każda z tych grup będzie miała inną hierarchię potrzeb i inne cechy koca będą dla niej ważniejsze. Decyzja o tym, do której z tych grup będziesz kierować swoje działania należy do Ciebie i będzie pierwszą, która pociągnie za sobą kolejną.

Grupa docelowa a strategia cen

Wybór określonej grupy docelowej będzie miał wpływ na strategię cen, którymi będziesz się posługiwał. Osoby, które będą chciały zaspokoić jedynie potrzebę podstawową, czyli w przypadku koca – potrzebę ogrzania się, prawdopodobnie będą szukały tanich produktów i nie będą zwracały zbytniej uwagi na ich wygląd czy jakość. W tym przypadku niskie ceny będą kluczowe do tego, by mieć wysoką sprzedaż.

Natomiast osoby, dla których koc ma być zaspokojeniem potrzeb wyższych: estetycznych czy związanych z ekologicznym stylem życia, będą brały bardziej pod uwagę to, czy koc spełnia te ich potrzeby, a mniejszą wagę będą przywiązywały do ceny. Co więcej, osoby, którym będzie zależało na tym, żeby koc był zrobiony zgodnie z duchem fair trade z włókien wysokiej jakości, będą gotowe zapłacić za ten produkt więcej niż osoby z pozostałych grup docelowych. W tym przypadku zbyt niska cena mogłaby nawet działać na niekorzyść, bo taki koc już należy do produktów luksusowych, które pewne grupy przyciągają również tym, że są drogie.

Grupa docelowa a strategia contentu

Decyzje dotyczące wyboru grupy docelowej mają ogromny wpływ na strategię contentową. I tutaj znów kluczowe okazują się nie tylko potrzeby, ale i wartości, jakimi kierują się osoby z Twojej grupy docelowej. Ktoś, kto szuka koca pasującego do wnętrza i zaspokajającego jego potrzeby estetyczne będzie prawdopodobnie zainteresowany tematyką urządzania wnętrz i stylów we wnętrzach. Ktoś, dla kogo ważny jest skład materiału, z którego został wykonany koc, może być zainteresowany miejscem jego pochodzenia i sposobem jego produkcji itp. itd.

Jak widzisz ten sam produkt, ale skierowany do różnych grup docelowych będzie się wiązał z koniecznością poruszania zupełnie innych tematów, czy to na blogu czy w mediach społecznościowych.

Grupa docelowa a strategia komunikacji

Określenie grupy docelowej ma również wpływ na strategię komunikacji. Chodzi tutaj nie tylko o wybór tematyki contentowej, ale również o kanały komunikacji. Inne grupy znajdziemy na Facebooku, inne na Instagramie, a jeszcze inne na Tik Toku czy Snapchacie.

Znaczenie ma jednak nie tylko kanał komunikacji, ale również język, jakim posługuje się dana grupa docelowa. Inaczej będziemy się zwracać do nastolatków, inaczej do osób w średnim wieku, a inaczej do emerytów. To, co w jednej grupie docelowej będzie naturalne i powszechnie akceptowalne, będzie niezrozumiałe lub wręcz szokujące u odbiorców z innej grupy docelowej.

Grupa docelowa a słowa kluczowe

To, co napisałam powyżej na temat strategii contentowej i strategii komunikacji, ma również bezpośrednie przełożenie na wybór słów kluczowych pod SEO. W zależności od tego, jakie potrzeby są najważniejsze dla danej grupy docelowej i jakie korzyści osiągną po zakupie produktu, będą one inaczej szukały danego produktu w Google. Ktoś, kto będzie chciał kupić koc do ogrzania się, będzie wpisywał np. „ciepły gruby koc”, ktoś, dla kogo ważniejszy będzie wygląd będzie wpisywał np. „koc w stylu skandynawskim”, „koc w kratę”, a ci, którym najbardziej będzie zależało na jakości produktu i jego pochodzeniu może wpisywać „koc z wełny czesankowej”, „koc wełniany”. Jak widzisz to zupełnie różne słowa kluczowe, a ich odpowiednie dopasowanie do wybranej grupy docelowej jest ważne, jeśli chcesz osiągnąć wysokie pozycje w Google.

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis uświadomił Ci, że znajomość własnej grupy docelowej jest kluczowa, jeśli chcesz stworzyć spójną strategię we wszystkich obszarach działania firmy. Jeśli chcesz wiedzieć, jak określić grupę docelową, to zapraszam Cię do mojego wcześniejszego wpisu, w którym zawarłam instrukcję krok po kroku jak stworzyć personę. Mam nadzieję, że Ci się przyda i będziesz już wiedział jak określić grupę docelową dla Twojej firmy.

Jeśli wolisz oglądać zamiast czytać, to zapraszam do obejrzenia powyższego wpisu w formie video 🙂

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more