Jak pisać teksty na strony internetowe?

Pisanie tekstów na strony www wielu osobom wydaje się dziecinnie proste. No bo cóż to za problem – kilka zdań, to każdy potrafi sklecić. A jednak jeśli chcesz mieć dobre teksty na stronę, to musisz im jednak poświęcić nieco więcej uwagi. Dziś podpowiem, jak pisać dobre teksty na strony internetowe.

Po co Ci teksty na stronie?

Większości osób wydaje się, że teksty na stronie są po to, by przedstawić firmę, powiedzieć coś o ofercie, dać się klientowi poznać. I z jednej strony jest w tym dużo racji, a z drugiej jest to racja tylko częściowa.

Faktycznie teksty na stronie internetowej mają nas przekonać do tego, że firma lub osoba, na której stronę trafiliśmy, zna się na tym, co robi. Ale dlaczego w takim razie na wieeeeluuu stronach znajdziemy teksty typu: najlepsi specjaliści, z dużym doświadczeniem, profesjonalne podejście do klienta itp. itd. Takich frazesów, które można spotkać na stronach jest bardzo dużo i trudno powiedzieć, że dzięki nim możemy dobrze poznać firmę.

Poza tym musisz pamiętać, że teksty na stronie mają również służyć budowaniu Twojej pozycji w Google. To właśnie w nich musisz zawrzeć odpowiednie słowa kluczowe, na podstawie których roboty Google zaszeregują Cię do odpowiedniej szufladki i „wyplują” Twoją stronę na liście wyników wyszukiwania w momencie, w którym klient będzie szukał firmy takiej jak Twoja.

Skoro już wiesz, że tekst ma służyć budowaniu Twojego wizerunku oraz budowaniu wysokich pozycji w Google, to teraz pozostaje nam tylko znaleźć złoty środek, który sprawi, że wilk będzie syty, a owca cała. Jednym słowem czas stworzyć dobry tekst na stronę internetową.

Od czego zacząć tworzenie tekstów na stronę?

Wbrew pozorom pisania tekstu na stronę nie powinniśmy zaczynać od …. pisania 😉. Zanim sklecimy te ok. 1500-2000 zzs (tyle ma zwykle przeciętna zakładka na stronie), to powinniśmy zacząć od zadania sobie kilku pytań. Oto najważniejsze z nich:

1. Kim jest Twój klient

To podstawa i bez tej wiedzy trudno będzie dobrze sformułować teksty na stronę. Odpowiedź, że każdy może być Twoim klientem nie jest właściwa, bo nawet jeśli Twój produkt czy usługa są adresowane do szerokiego grona osób, to i tak z pewnością różnią się one od siebie pewnymi cechami, które warto rozróżnić, by lepiej dotrzeć do nich ze swoimi komunikatami. Więcej o tym, jak poznać swojego klienta dowiesz się we wpisach: Kim jest Twój klient cz. 1Kim jest Twój klient cz. 2.

2. Jaki ma problem, który możesz pomóc mu rozwiązać

Teraz musisz zastanowić się nad tym, jaki problem pomagasz rozwiązać Twojemu potencjalnemu klientowi. Pamiętaj, że ludzie chcą wiedzieć jakie korzyści osiągną korzystając z Twojego produktu lub usługi. Wypisz sobie wszystkie potrzeby, które Twój produkt może zaspokoić, bo to będzie kolejny krok do tego, by znaleźć słowa kluczowe, po których może on być wyszukiwany w sieci

3. Jakich słów kluczowych może używać, by go znaleźć

Jeśli z uwagą wykonasz zadania z pkt. 1 i 2, to będziesz wiedzieć kim jest Twój klient i będziesz mieć listę problemów, jakie Twój produkt może pomóc rozwiązać. Teraz czas na to, by wejść „w buty” klienta i zastanowić się, co może on wpisywać w wyszukiwarkę, by znaleźć rozwiązanie swoich problemów. Zrób sobie taką listę, bo to będzie punkt wyjścia do analizy słów kluczowych, która jest następnym etapem pracy nad tekstami na stronę.

Jeśli masz już stronę internetową i podpięte do niej statystyki Google Analytics zintegrowane z Google Search Console, to możesz zerknąć do statystyk i sprawdzić, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę. Ale sugerowałabym jednak najpierw zastanowić się nad tym na sucho, a dopiero potem tam zajrzeć, bo jeśli Twoja strona nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod SEO, to w tych statystykach możesz zobaczyć różne dziwne rzeczy 😉

Jeśli chcesz szybko i bezboleśnie przejść przez te trzy pytania, to sięgnij po mój bezpłatny e-book „O czym pisać na blogu”, w którym znajdziesz pytania pomocnicze. W gratisie dodaję content kalendarz na ten rok – więc do zapisów marsz 😉

UWAGA PREZENT:

o czym pisać bloga

Jeśli chcesz szybko i bezboleśnie przejść przez te trzy pytania, to sięgnij po mój bezpłatny e-book „O czym pisać na blogu”, w którym znajdziesz pytania pomocnicze. W gratisie dodaję content kalendarz na ten rok – więc do zapisów marsz 😉

 

Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe?

No i teraz czas na to, co lubię najbardziej, czyli na analizę słów kluczowych. Dzięki odpowiedzi na wcześniejsze pytania masz już listę potencjalnych kandydatów na frazy kluczowe, którymi nasycisz teksty. I jeśli koniecznie chcesz, to możesz ich użyć na stronie, ale zdecydowanie lepiej by było, gdybyś poszedł jeszcze o krok dalej, czyli wykonał analizę słów kluczowych.

Analiza słów kluczowych to działanie, które pozwoli Ci znaleźć słowa kluczowe o największym potencjale. Chodzi o to, by wytypować frazy kluczowe często wyszukiwane o stosunkowo niewielkiej konkurencyjności. Dzięki użyciu ich w tekstach na stronie zwiększysz swoje szanse na wysokie pozycje w Google. Analizę możesz przeprowadzić jednym z dostępnych w sieci narzędzi. Kiedyś pisałam już o 6 narzędziach do analizy słów kluczowych, więc zachęcam Cię do zapoznania się z tym tekstem.

Ostatnio moim ulubionym jest bezpłatna wyszukiwarka słów kluczowych UberSuggest, Jest dużo bardziej precyzyjne niż planer słów kluczowych Google. UberSuggest podaje nie tylko liczbę wyszukań i konkurencyjność badanej frazy kluczowej, ale również fraz tematycznie z nią powiązanych. . Dzięki temu, po wpisaniu w wyszukiwarkę słów kluczowych hasla „iglaki” otrzymuję również wyniki związane z bylinami, krzewami i drzewami ozdobnymi itp., dzięki czemu od razu mogę przeprowadzić analizę w szerokim zakresie.

wyszukiwarka słów kluczowych

Wyniki mogę sortować po każdym z podanych parametrów oraz wyeksportować do pliku csv, który później analizuję w excelu. Dzięki temu mogę sobie dowolnie sortować i filtrować wyniki, co pozwala mi stworzyć różne grupy słów kluczowych. Taka analiza pozwala mi np. dowiedzieć się, że zamiast używać słowa ‘iglaki”, które jest wyszukiwane 3600 razy i ma konkurencyjność 0,29, można użyć słowa „drzewa iglaste”, wyszukiwanego 6600 razy przy konkurencyjności 0,19. Oczywiście taka analiza musi być dopasowana do oferty, ale w jej trakcie może się okazać, że to, co mnie wydawało się najlepszym słowem kluczowym, bo ja w ten sposób szukałabym rozwiązania, jest rzadziej wyszukiwane niż to, które wydawało mi się zupełnie nieodpowiednie.

Zanim poznałam nowe wcielenie UberSuggest (wcześniej miało dużo mniej funkcji), to wykonywałam analizę słów kluczowych przy użyciu danych uzyskanych dzięki SEMSTORM, co możesz zobaczyć na filmie w mojej Facebookowej grupie:  Analiza słów kluczowych – jak się za to zabrać.

Taka analiza wymaga trochę wysiłku, ale gdy już ją przeprowadzisz, to będziesz mieć gotową listę słów kluczowych, których powinieneś użyć pisząc swoje teksty na stronę.

Czas na pisanie!

I teraz w końcu, po tych kilku ważnych krokach możesz usiąść i napisać teksty na stronę 😊. Pamiętaj, żeby pisać językiem korzyści i używać języka zrozumiałego dla Twojego odbiorcy. Jeśli swoją ofertę kierujesz do osób, które nie znają Twojej branży, to unikaj branżowego slangu, bo one nie zrozumieją o czym do nich piszesz. Pisz o skuteczności, o tym co zyskają i wplataj w swoje teksty wybrane słowa kluczowe. Jeśli zrobisz to dobrze, to nie tylko stworzysz odpowiedni wizerunek swojej firmy, ale również znajdziesz się wyżej na liście wyników wyszukiwania. Pamiętaj o tym, by odpowiednio zoptymalizować swoje treści pod SEO (dowiedz się, jak zoptymalizować treści pod SEO), a potem monitoruj swoje pozycje w Google np. przy użyciu SEMSTORM. Przy dobrze napisanych tekstach i odpowiedniej optymalizacji zmiany mogą być zauważalne dość szybko (u jednej z moich klientek widoczne skoki pozycji zanotowaliśmy po 2 tygodniach).

Jeśli po przeczytaniu tego posta masz jakieś pytania, czujesz, że przerasta Cię analiza słów kluczowych i chcesz bym Ci w tym pomogła, to napisz do mnie na agnieszka@liczysiecontent.pl. Możesz również umówić się na konsultację: masz do wyboru konsultację 30 minkonsultację 60 min. Zapraszam 🙂