Jak pisać teksty pod SEO?

Trudno sobie wyobrazić stronę internetową bez tekstu. Każdy, kto zakłada swoją wizytówkę w sieci, stronę firmową, blog czy sklep internetowy wie, że musi stworzyć treści, które je wypełnią. Nie sztuką jest jednak wypełnienie tych treści byle jakimi tekstami. Sztuką jest tak napisać teksty, by jak najlepiej przystosować je do zasad SEO, by pomagały one budować naszą pozycję w Google, bo tylko wtedy, gdy strona będzie wysoko w Google, mamy szansę dotrzeć do szerszej grupy naszych potencjalnych klientów. Zobacz zatem jak pisać teksty pod SEO, a ten poradnik krok po kroku Ci w tym pomoże.

SEO copywriting – co to jest?

Zacznijmy może od wyjaśnienia czym jest SEO copywriting. Otóż jest to taki sposób pisania treści do sieci, by wspomagały one widoczność naszej strony na liście wyników wyszukiwania. Chodzi więc o to, by dzięki treściom nasza witryna była jak najwyżej w Google, najlepiej w TOP10. Istotne znaczenie ma zatem odpowiednia struktura tekstu oraz optymalizacja SEO, czyli umiejętny wybór i użycie słów kluczowych.

Nie możemy jednak zapominać, że współczesny SEO copywriting znacząco się różni od tego sprzed kilku lat. Google idzie zdecydowanie w kierunku premiowania dobrych i wartościowych treści, co oznacza, że pisząc teksty musimy pamiętać nie tylko o ich odpowiednim przygotowaniu pod SEO, ale również o tym, by niosły one wartość odbiorcom. Precle, czyli teksty pisane wyłącznie po to, by wzmacniać widoczność stron w sieci, odchodzą do lamusa. Teraz nawet teksty zapleczowe czyli teksty niezbyt wysokiej jakości tworzone pod zaplecze pozycjonerskie, również muszą być sensowne i już nikt (chyba??) nie stosuje tekstów synonimizowanych.

Teksty synonimizowane to takie teksty, w których w jednym zdaniu używane było kilka wyrazów o tym samym znaczeniu, a mieszarki z takiego tekstu potrafiły zrobić kilkanaście wersji różniących się od siebie. Przykład takiego zdania: Ania chciała | miała ochotę zjeść jabłko | banana | śliwkę.

Teksty SEO – od czego zacząć?

Dobór słów kluczowych

Pisanie tekstu, który ma być dobrze zoptymalizowany pod SEO bez wątpienia należy zacząć od wyboru słów kluczowych. Można do tego użyć jednego z kilku narzędzi, o których pisałam w tekście 6 skutecznych narzędzi propozycji słów kluczowych. Warto wybrać jedną główną frazę, która jest najczęściej wyszukiwana i ma stosunkowo niską konkurencyjność. Można również znaleźć kilka fraz powiązanych, których będziemy używać zamiennie.

Tytuł

Dobry tytuł pod SEO powinien zawierać frazę kluczową, najlepiej na samym początku. Warto o to zadbać z dwóch powodów. Po pierwsze dobry tytuł przyciąga odbiorców, a po drugie, patrząc od strony robotów Google, jest on oznaczony znacznikiem <title>, co rozumieją jako ważny wskaźnik mówiący o tym, o czym jest tekst.

Tytuł nie powinien być ani za długi ani za krótki. W zbyt krótkim możemy nie zmieścić słów kluczowych, a zbyt długi może nie zmieścić się na miejscu, jakie Google przeznacza na tytuł na liście wyników wyszukiwania. W efekcie odbiorca może nie zobaczyć całego tytułu i nie dowie się, że to właśnie nasz wpis pomógłby rozwiązać jego problem.

Niestety nie ma jednoznacznych wytycznych, które mówiłyby, jaką długość powinien mieć tytuł. Większość osób mówi, że powinien mieć więcej niż 10 i mniej niż 70 znaków. W niektórych programach stosowanych w audytach SEO tytuł o długości 66 znaków jest już wyświetlany jako zbyt długo, a w innych znakiem ostrzegawczym oznaczany jest dopiero tytuł długi na 72 znaki. Biorąc to pod uwagę warto trzymać się zasady, żeby tworzyć tytuły o długości 55-65 znaków, bo taki zakres większość narzędzi uważa za bezpieczny.

Lead

Lead czyli kilka słów wprowadzenia do tekstu to ważny element, który znów ma kilka ról do spełnienia. Po pierwsze jest to treść, której zadaniem jest przyciągnąć uwagę czytelnika i sprawić, by przeczytał tekst dalej. Po drugie, warto w tych kilku zdaniach zawrzeć słowa kluczowe, bo dzięki temu czytelnik może przekonać się, czy rzeczywiście tekst będzie mówił o tym, o czym czytelnik chciałby przeczytać.

Nagłówki H2, H3, H4 itd. i akapity

Zasady SEO, ale i UX mówią, żeby dzielić tekst na mniejsze fragmenty. Współczesny człowiek, który zobaczy ścianę tekstu będzie przytłoczony i nie zechce go przeczytać. Warto zatem podzielić tekst na mniejsze fragmenty, opatrzone nagłówkami opisującymi ich zawartość. Dzięki temu czytelnik będzie sam mógł zdecydować, czy chce czytać całość, czy tylko wybrane fragmenty.

W nagłówkach powinniśmy używać słów kluczowych, a same nagłówki konstruować według hierarchii H2, H3 itd., gdzie H2 oznacza nagłówek najważniejszy (jak rozdział w książce), H3 mniej ważny (jak podrozdział) itd. Nagłówki te są oznaczone znacznikami <h2>, <h3> itd., co mówi robotom Google, które treści są ważniejsze, a które mniej ważne.

jak wprowadzić nagłówek h2 wordpress

To ważne nie tylko ze względu na wygodę czytania i roboty Google, ale taka uporządkowana hierarchia ma znaczenie również dla osób niewidomych i niedowidzących, które mogą się zapoznać z treściami na stronie wykorzystując specjalne oprogramowanie. Jeśli struktura będzie dobrze przygotowana, to osoba słuchająca tekstu będzie wiedziała, które treści są ważniejsze, a które mniej ważne i odbiór treści będzie dla niej łatwiejszy.

TIP: wiem, że sporo osób mówi, że korzysta z nagłówków h4, a nie h2, bo nie podoba im się ich wygląd (rozmiar czy rodzaj czcionki). Jeśli też jesteś w tej grupie, to przestań tak robić. Zmiana wyglądu nagłówków wymaga drobnych (naprawdę drobnych) zmian w CSS i wystarczy to zrobić raz, a dobrze 😉.

Zdjęcia

Jak już wyżej napisałam, Google premiuje wartościowe treści, które będą atrakcyjne dla czytelników. Za atrakcyjniejsze są uważane teksty, które są urozmaicone zdjęciami. Warto zatem pamiętać, by swoje teksty SEO upiększać zdjęciami. Niech to będą zdjęcia dopasowane do tekstu, ale zanim je umieścisz we wpisie, to zmień nazwę pliku, który wgrywasz na serwer.

W nazwie pliku umieść słowa kluczowe, bez polskich znaków. Kolejne wyrazy oddziel od siebie myślnikiem (-) , a nie podkreślnikiem (_). Jeśli tego nie zrobisz przed wgraniem pliku, a masz stronę na WordPressie, to wstawi myślniki za Ciebie.

Po wgraniu pliku na serwer dodaj do niego atrybut alt (tekst alternatywny). To kolejne miejsce, w którym możesz użyć słów kluczowych. To mogą być te same słowa kluczowe, co w nazwie pliku, a mogą być też ich inne wersje. Dla przykładu jak mogłabym nazwać plik ze zdjęciem: teksty SEO, a w jako tekst alternatywny umieścić: SEO copywriting. Ważne, by to, co wpiszesz, korespondowało z tematem wpisu, bo ten tekst pojawi się na ekranie w momencie, gdy zdjęcie nie zostanie wczytane. Jest to również tekst, który zostanie przeczytany osobom niewidomym i niedowidzącym.

TIP: pamiętaj, by w tekście alternatywnym umieszczać jedną frazę kluczową. Nie ma sensu pisać takich koszmarków: teksty SEO, SEO copywriting, zasady SEO itp. Lepiej tych fraz użyć do opisania innych dodawanych zdjęć i w ten sposób poszerzyć spektrum fraz kluczowych, które są użyte w tekście.

jak dodać tekst alternatywny

Meta opis

Meta opis (inaczej mówiąc meta description) to tekst, który pojawia się na liście wyników wyszukiwania pod tytułem i adresem url. O tym, jak wykorzystać meta tagi i co tam wpisywać pisałam już w tekście Meta tagi, co to jest i jak to stosować. Tutaj chcę tylko dodać, że warto umieścić w nim słowa kluczowe i wykorzystać to miejsce na call to action. Co prawda mówi się o tym, że obecność słów kluczowych w meta opisie nie jest czynnikiem rankingowym, czyli nie wpływa na pozycję witryny w Google, ale i tak uważam, że warto te słowa tam umieszczać, bo w momencie, gdy człowiek widzi listę wyników wyszukiwania, to te słowa są pogrubione i w ten sposób przyciągają jego uwagę.

 

meta description jak dodać

Linki wewnętrzne

Pisząc teksty SEO warto pamiętać również o linkach. Dobrze by było, by w tekstach pojawiały się linki wewnętrzne, czyli do tekstów w obrębie Twojej witryny. Najlepiej linkować kontekstowo do treści, które rozszerzają lub uzupełniają tematykę poruszoną w danym artykule. Dzięki temu dbamy o nie tylko o dobrą widoczność jednego tekstu, ale i o optymalizację całej witryny pod SEO. Linki to bowiem kolejny sposób na walkę o wyższą pozycję strony w Google.

Długość tekstu

I na koniec kilka słów na temat długości tekstu. I znów zdania w tej kwestii są mocno podzielone. Nie ma jednoznacznych wytycznych, jaka długość tekstu jest najlepsza. Z mojej praktyki wynika, że teksty SEO pod zaplecza to ok. 1500 zzs (znaków ze spacjami), opisy kategorii ok. 2000 zzs. Teksty blogowe ok 3000 zzs, a teksty specjalistyczne, 4000-5000zzs i więcej.

Jak widzicie wiele zależy od tego, jakie jest przeznaczenie tekstu. Jeśli tekst ma budować nie tylko dobrą widoczność strony w sieci, ale również np. kreować wizerunek eksperta, to dłuższe teksty, dające realną wartość, które wyczerpują temat, nie mają limitu długości. Przeprowadzone badania mówią, że odbiorcy lubią teksty, które przeprowadzają ich przez jakiś proces od A do Z, dając realne rozwiązania problemów. Jeśli więc piszesz tekst, który dokładnie opisuje wybrane przez Ciebie zagadnienie, to nie przejmuj się, jeśli wyjdzie Ci nowela 😉 (jak mnie w tym wpisie 😉). Jeśli dobrze podzielisz tekst na części, użyjesz odpowiednio nagłówków i dasz czytelnikowi odpowiedź na jego problem, to wygrasz: nie tylko wysokie pozycje, ale i wizerunek osoby, która rzeczywiście zna się na rzeczy.

Mam nadzieję, że mój wpis uświadomił Ci, że zasady SEO nie są wcale takie trudne. Tych reguł jest dosłownie kilka, więc jestem przekonana, że szybko wejdą Ci w krew. A jeśli wolisz oglądać niż czytać, to obejrzyj to w formie video 🙂