Jak pisać tytuły postów, żeby przyciągnąć uwagę odbiorców?

Tytuł jest jedną z pierwszych rzeczy, którą widzi potencjalny odbiorca Twoich treści. Jest to pierwszy element, z pomocą którego możesz przyciągnąć czytelnika do siebie, dlatego powinieneś wiedzieć, jak pisać tytuły, które pomagają generować ruch na stronie.

Tytuł – dlaczego należy o niego dbać?

Gdy twój odbiorca zaczyna szukać czegoś w Google, to po wpisaniu zapytania dostaje całą listę stron, w których może znaleźć odpowiedź. Elementem, który wyróżnia się najbardziej, jest tytuł, bo jest napisany największym fontem i kolorem niebieskim.

tytuł posta jak napisać

Google czasem zmienia wygląd wyników wyszukiwania, ale i tak tytuł jest elementem który najbardziej rzuca się w oczy. Warto to zatem wykorzystać, tak aby wzbudzić zainteresowanie i skłonić odbiorcę do tego, by wszedł na Twoją stronę.

Pisząc tytuł powinieneś zatem zadbać o to, by był on zgodny z jedną z najstarszych reguł marketingu czyli AIDA, co oznacza:

A – attention – uwaga

I – interest – zainteresowanie

D – desire- pragnienie

A – action – akcja

Konieczne jest zatem zwrócenie na siebie uwagi. Aby to osiągnąć to najlepiej by było, żeby tytuł był inny niż tytuły Twojej konkurencji. Zanim więc siądziesz do pisania możesz sprawdzić jakich tytułów używa Twoja konkurencja, a potem zrobić to… lepiej!

Możesz też wykorzystać schematy tytułów, które są szeroko stosowane, a mimo to nadal sprawdzają się dobrze przyciągając uwagę odbiorców i zachęcając ich do wejścia na stronę. Poniżej przedstawię Ci kilka pomysłów tego rodzaju i mam nadzieję, że zainspirujesz się nimi tworząc własne tytuły.

X sposobów na….

Jeżeli robisz jakieś zestawienia, porównania, wymieniasz korzyści, sposoby, pomysły na, inspiracje itp., to możesz z powodzeniem skorzystać z pomysłu na tytuł w stylu: x sposobów na… Zanim jednak wybierzesz liczbę sposobów, pomysłów itd., to sprawdź co robi konkurencja i zrób to lepiej ?.

Gdy konkurencja pisze o 3, 5, 10, 15 sposobach na…., to Ty napisz artykuł na temat 27 sposobów na… W ten sposób przyciągniesz uwagę klienta większą liczbą i Twój post będzie postrzegany jako treść bardziej atrakcyjna dla odbiorcy. Dzięki temu zwiększysz prawdopodobieństwo, że wejdzie on na Twoją stronę, a nie stronę, która jest niżej lub wyżej na liście wyników wyszukiwania.

Pisząc artykuły tego typu możesz wykorzystać jeszcze jeden tip, który lepiej działa na odbiorcę i przyciąga jego uwagę. Chodzi o stosowanie liczb nieparzystych. Badania pokazują, że chętniej sięgamy po liczby nieparzyste niż parzyste. Dowiedzione, że wolimy 11 sposobów na…, niż 10. Drugą zasadą jest to, żeby to nie były liczby okrągłe, ale takie nietypowe, jak np. 17 sposobów na…, bo to bardziej zwraca na uwagę. Dzięki temu, że nie jest to okrągła liczba, nie masz wrażenia, że autor tekstu napisał rzeczywiście wszystko co wie na dany temat i dał najlepsze wskazówki, a nie starał się na siłę wymyślić dodatkowe sposoby, żeby wyszło 10, 20 czy 15.

Język korzyści

Jeśli znasz co nieco techniki marketingowe, to z pewnością słyszałeś już o języku korzyści czyli jednym z najskuteczniejszych sposobów na skłonienie odbiorcy do zakupu. Ten język możesz również wykorzystać tworząc tytuł i napisać tekst pokazujący jakąś korzyść.

Przykład:

jak bez wysiłku umyć okno,

jak zainstalować kabinę prysznicową bez pomocy fachowca itp.

W pierwszym przypadkiem korzyścią jest brak wysiłku, w drugim oszczędność czasu i pieniędzy. Tych korzyści może być oczywiście o wiele więcej, a ich wybór zależy przede wszystkim od Twojej grupy docelowej oraz od wartości, jakie chcesz podkreślić w Twoim wpisie.

 

Krok po kroku, poradnik, tutorial, od postaw itp.

Pisząc tytuły warto używać słów wytrychów typu: poradnik, krok po kroku, od podstaw, tutorial. Słowa tego typu wskazują użytkownikowi, że znajdzie tam treść, dzięki której przeprowadzisz go przez kolejne punkty, krok po kroku. Jest to dla niego obietnica (a więc również język korzyści), że masz dla niego kompletne rozwiązanie jego problemu i to może przyciągnąć go do Ciebie. Pamiętaj, że pisząc tytuł musisz cały czas patrzeć przez pryzmat potrzeb i problemów Twojego odbiorcy

Przykłady:

Jak pomalować ścianę krok po kroku.

Jak zainstalować wtyczkę ją krok po kroku.

Jak zainstalować drzwi – poradnik.

Jak pozbyć się myszy z domu krok po kroku

Użycie słów tego typu jest skuteczne, ale musisz pamiętać, że za takim tytułem musi iść faktycznie wartość publikowanego materiału. Jeśli jej nie będzie i odbiorca nie znajdzie w nim tego, co obiecujesz mu tytule, to szybko wyjdzie z Twojej strony. Jest to bardzo niekorzystne pod kątem SEO, bo Google dostanie sygnał, że ta treść jest mało wartościowa i nie będziesz piąć się wyżej na liście wyników wyszukiwania.

Nie polecam zatem pisać tytułów clickbaitowych, które sprawiają, że odbiorca jest zainteresowany, pobudzone są jego emocje i klika w niego wchodząc na Twoją stronę z nadzieję, że dany post rozwiąże jego problem. Jeśli się okaże, że za świetnym tytułem nie idzie wartościowa treść, to wyjdzie z tej strony równie szybko, co na nią wszedł.

Jeśli tak będziesz działać, to niestety będzie to działanie bardzo krótkowzroczne, które nie przyniesie żadnych wymiernych korzyści, ani z punktu widzenia budowania wizerunku eksperta, ani z punktu widzenia SEO i walki o wysokie pozycje w Google.

Data w tytule

Kolejnym dobrym pomysłem na tytuł, który może przyciągnąć do Ciebie odbiorców jest data w tytule. Działa to zwłaszcza w branżach, w których bardzo często coś się zmienia i w tematach, w przypadku których sposób rozwiązania problemu zależy od tego, z którego roku wchodzi dany post. Dobrym przykładem treści tego typu są np. wymiary grafik na Facebooku. Jeśli znajdziesz post z 2013 r., to jest wielce prawdopodobne, że ten post będzie już mocno nieaktualny. W takich sytuacjach w trosce o swoich odbiorców warto stale aktualizować wpis i dodawać datę w tytule postu czyli pisać np.: Wymiary grafik na Facebooka (aktualizacja 2020).

Datę można też wykorzystać pisząc o trendach lub podsumowując jakiś okres. W wielu branżach z końcem roku pisane są podsumowania lub tworzone są posty na temat nadchodzącego roku. To świetny pomysł nie tylko na treść, która będzie chętnie czytana, ale również na tytuł, w którym zawrzesz datę czy okresu, którego to dotyczy.

Tytuł pełen emocji

Ostatnim pomysłem na tytuły przyciągające odbiorców są tytuły, które wzbudzają emocje lub je nazywają. Mogą to być emocje pozytywne, takie jak radość czy szczęście, ale również emocje negatywne: strach, obawy itp. Może to być też zaskoczenie lub niedowierzanie, które często jest elementem przyciągającym uwagę w tytułach clickbaitowych (ale jak wcześniej pisałam: nie idź tą drogą?). Zdecydowanie lepiej nazwać jest emocje, które mogą się pojawić u Twojego odbiorcy.

Przykłady:

Jak schudnąć bez uczucia głodu?

Jak pracować z dziećmi z domu i nie zwariować?

W obu tych przypadkach dajesz swojemu odbiorcy nadzieję na to, że dzięki Twojemu artykułowi pozbędzie się problemu, który go dręczy. Nazywając emocje sprawisz, że utożsami się on z emocjami, które ma w sobie i w ten sposób zachęcisz go do przeczytania Twojego posta.

To oczywiście jeszcze wszystkie pomysły na tytuły, dzięki którym możesz przyciągnąć odbiorców swoich treści. Mam jednak nadzieję, że wskazałam Ci kierunek, w którym powinieneś podążać, żeby Twoi potencjalni odbiorcy chętniej wchodzili do Ciebie na stronę. Nie zapominaj jednak o tym, że za tytułem musi iść realna wartość, bo tylko wtedy tytuły mogą Ci pomóc w walce o coraz wyższe pozycje w Google. Im dłużej zatrzymasz odbiorcę u siebie, tym lepszy wpływ będzie to miało na Twoje miejsce na liście wyników wyszukiwania.

A jeśli wolisz oglądać, to zapraszam do obejrzenia tego posta w wersji video.

 

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more