Jak pozycjonować stronę na długi ogon?

Osiąganie wysokich pozycji w Google jest marzeniem niemal każdej małej firmy czy blogera. O ile trudno jest wejść do TOP 10 Google na jedno bardzo ogólne słowo, o tyle zdecydowanie łatwiej to osiągnąć wykorzystując tzw. long tail SEO. A zatem jak pozycjonować stronę na długi ogon?

Słowa kluczowe z długiego ogona – co to jest i dlaczego warto ich używać

Na początek wyjaśnię czym są słowa kluczowe z długiego ogona. Otóż są to frazy kluczowe, które zawierają minimum 3 słowa. Frazą kluczową, gdy np. sprzedajesz meble będzie słowo „meble”, ale już frazą z długiego ogona będzie „meble drewniane do salonu” lub „meble drewniane do sypialni”. Możesz oczywiście próbować pozycjonować stronę na słowo „meble”, ale to będzie po pierwsze kosztowne, a po drugie niekoniecznie przełoży się na wysoką konwersję, gdyż:

statystyki mówią, że 70% fraz wpisywanych w Google, to frazy z długiego ogona.

Ludzie nie lubią bowiem marnować swojego czasu i starają się zadać pytania precyzyjnie. Wiedzą, że dzięki temu szybciej znajdą to, czego szukają, a to pozwoli im oszczędzić czas. Trzeba więc odpowiadać na potrzeby internautów, bo dopasowanie treści do zapytań w oparciu o długi ogon pozwala zwiększyć współczynnik konwersji 2,5 raza!

Jest więc o co walczyć, bo przy niższym nakładzie, osiągniesz może mniejszy ruch na stronie, niż gdybyś był wysoko na frazę ogólną, ale przyciągniesz ruch odbiorców faktycznie zainteresowanych tematem.

Na koniec jeszcze dodam, że mimo iż frazy z długiego ogona są rzadziej wyszukiwane, to często cechują się niższą konkurencyjnością. W związku z tym jest większa szansa, żeby się przebić i dostać się na wyższe pozycje w Google.

Jak wyszukiwać słowa z długiego ogona?

Mam nadzieję, że przekonałam Cię, że warto pozycjonować stronę na długi ogon. Teraz pokażę Ci, jak znaleźć frazy kluczowe z długiego ogona. Oto narzędzia, które możesz wykorzystać:

Wyszukiwarka Google

To pierwsze narzędzie, które już podczas wpisywania podpowiada frazy z długiego ogona. Tak jak na zrzucie poniżej.

long tail google seo
Gdy kliknę meble drewniane uzyskam 1,25 mln wyników, co oznacza, że konkurencja jest spora.

long tail google seo
Meble drewniane to jednak wcale nie jest fraza z długiego ogona. Konieczne jest jej dalsze doprecyzowanie, a podpowiedzi można szukać pod wynikami wyszukiwania.

pozycjonowanie na długi ogon
Gdy kliknę we frazę z długiego ogona – meble drewniane do salonu, liczba wyników zmniejszyła się o połowę.

wyniki wyszukiwania liczba
Z tego wynika, że jeśli zacznę pozycjonować stronę na frazę kluczową: meble drewniane do salonu, to będę mieć o połowę mniejszą konkurencję niż w przypadku frazy meble drewniane. Dzięki temu prawdopodobieństwo dostania się do TOP 10 zdecydowanie rośnie.

Planer słów kluczowych Google

Drugim narzędziem od Google, które jest bardzo użyteczne w wyszukiwaniu słów kluczowych jest oczywiście Google Keyword Planner. Wpisując tam interesujące nas słowa kluczowe możemy dowiedzieć się jak często są one wyszukiwane oraz jak wygląda ich konkurencyjność. Niestety ostatnio Google wprowadziło pewne zmiany i nie pokazuje już szacowanej liczby wyszukiwań, ale przedział, w którym wyszukiwanie się mieści, ale i tak warto się tym danym przyjrzeć.

Dla naszej przykładowej frazy meble drewniane wyniki z Google Keyword Planner wyglądają tak:

google keyword planer
Jak widzisz, hasło meble drewniane wyszukiwane jest 1- 10 tys. razy miesięcznie, a konkurencyjność jest wysoka. Jeśli natomiast zjedziemy niżej, to możemy się dowiedzieć, że hasło meble drewniane do salonu czy meble drewniane do sypialni są wyszukiwane znacznie rzadziej, choć niestety Google uznaje, że konkurencyjność nadal jest duża.

planer słów kluczowych Google
Chcę w tym miejscu powiedzieć, że mimo takich danych z Google Keyword Planner, musisz mieć na uwadze nasze wcześniejsze spostrzeżenia dotyczące liczby wyników. Mimo tego, że GKP nadal uznaje konkurencyjność tego słowa za dużą, to i tak jest ona mniejsza niż w przypadku frazy ogólniejszej. Więc nadal uważam, że warto wybrać tę dłuższą.

SEMSTORM

Pokażę Wam teraz jak wyszukiwanie fraz z długiego ogona może wspomóc narzędzie SEMSTORM. Ma ono szereg funkcji, m.in. pozwala zobaczyć jak dana witryna jest widoczna w wyszukiwarce, poznać konkurentów oraz, co dla mnie w tej chwili najistotniejsze, pozwala znaleźć słowa z długiego ogona oraz wybrać te, które mają największy potencjał.

Załóżmy zatem, że Twoja witryna już ma kilka miesięcy i jest już widoczna w wyszukiwarce (SEMSTORM zbiera dane na temat TOP 50 Google – jeśli masz nową witrynę lub nie ma na niej zbyt wiele treści, to Twoja strona może nie być widoczna w tym narzędziu). Jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda stan Twojej witryny w Google, to zaloguj się do SEMSTORM (możesz testować przez 14 dni za darmo) i wpisz adres Twojej witryny. Ja pokażę Ci funkcjonalności na przykładzie sklepu villadecor.pl

semstorm słowa kluczowe

Po wpisaniu na stronie startowej adresu witryny, trafiasz do panelu informacyjnego. Na górze masz informację na temat liczby wszystkich słów kluczowych, na które Twoja strona jest widoczna w TOP 50 oraz liczbę słów kluczowych, na które jest widoczna w TOP 10. Gdy zjedziesz niżej, to zobaczysz listę tych słów. Proponuję kliknąć w button wszystkie słowa.

semstorm słowa kluczowe

Wejdziesz dalej i otrzymasz szczegółową listę wszystkich słów kluczowych, pozycję strony, miesięczną liczbę wyszukiwań oraz szacowany ruch miesięczny.

Jak widzisz liczba słów kluczowych może być ogromna i na początek można się czuć nieco zagubionym. Żeby nieco zawęzić poszukiwania zalecam kliknąć przycisk słowa z długiego ogona, słowa z potencjałem oraz niską konkurencyjność. W ten sposób poznasz, które słowa kluczowe należą do grupy słów z długiego ogona, mają największy potencjał (czyli największe szanse na poprawę pozycji) oraz niską konkurencyjność. To są właśnie te słowa, na których się powinieneś się skupić się na początek.

Zauważ, że nad tabelką z listą słów masz mały pasek, w którym jest informacja na temat tego, jaki w tej chwili jest szacowany ruch generowany przez wymienione poniżej słowa kluczowe. Masz również info na temat potencjalnego ruchu, który te słowa mogą wygenerować, jeśli ich pozycja wzrośnie. Na screenie różnica jest gigantyczna: ruch szacowany 207, ruch potencjalny niemal 100 razy większy! Jest więc o co walczyć.

Inne narzędzia

Na koniec dodam jeszcze, że jeśli przeraża Cię poszukiwanie słów kluczowych z długiego ogona w oparciu o twarde dane z Google Keyword Plannera lub Twoja strona jest nowa i SEMSTORM jeszcze nie jest dla Ciebie kopalnią wiedzy, to polecam inne narzędzia do poszukiwania słów kluczowych, takie jak:

O niektórych z nich pisałam już w artykule jak dobrać słowa kluczowe.

Po co szukać słów kluczowych?

Szukanie słów kluczowych z długiego ogona i nie tylko, to nie sztuka dla sztuki. To materiał, który jest podstawą do poszukiwania tematów na kolejne posty blogowe czy inne formy content marketingu, które tworzysz na swojej stronie.

Jeśli chcesz pisać teksty na blog pod SEO, to zapoznaj się z zasadami, które wypisałam w tekście jak pozycjonować stronę tworząc dobry content.

Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny i już wiesz jak pozycjonować stronę na długi ogon. Chętnie poznam Twoje doświadczenia w tej kwestii – podziel się nimi w komentarzu.

Jeśli znasz kogoś, komu ten artykuł może się przydać, to podziel się nim. Będzie mi bardzo miło.

  • Kamila Olszewska

    Wow ile informacji w jednym wpisie! Dziekuje, bardzo mi sie przydadza bo jestem w tych kwestiach zielona. pozdrawiam!

  • Jak wszystko dokładnie wytłumaczone:-) Trochę mi się rozjaśniła kwestia pozycjonowania:-)

  • Dziękuję Agnieszka za przejrzyste opisanie łącznie ze screenami 🙂 Myślę, że na początek fajnie zacząć od prostej formy czyli googla i później planer słów kluczowych – wydają mi się trochę bardziej przyjazne niż SEMSTORM 🙂

  • Agnieszko, dziękuję za konkretny tekst! Zdecydowanie popracuję nad tym długim ogonkiem 😉 Tym bardziej, że pomysły na słowa kluczowe już mi się pokończyły, za to na te frazy do długiego ogona na pewno coś wymyślę 😀

  • Wyszukiwarka Google nie podpowiada fraz z długiego ogona tylko te najczęściej wyszukiwane. Więc to trochę mylący wniosek iż jest to długi ogon – bo nie jest. Z resztą tytuł boksu mówi “Wyszukiwania podobne do …” więc to nie jest long tail.

    Zauważ też, że fraza “meble drewniane do salonu” nie musi być długim ogonem – jest na tyle mocno konkrecyjna, iż spokojnie można je uznać za mocny money keyword ale nie za long tail keyword.

    • Jasne, Google podpowiada te najczęściej wyszukiwane, ale wśród nich są również frazy z długiego ogona. Dlatego uważam, że warto przyglądać się tym wynikom, bo to cenna podpowiedź i można tam znaleźć frazy long tail, choć może przywołany w poście przykład niekoniecznie okazał się w pełni trafiony.
      Dzięki za komentarz i odwiedziny – czuję się zaszczycona 😉