Jak sprawdzić pozycję strony w Google? 2 narzędzia, które Ci to ułatwią

Pozycje strony w Google to temat, który budzi wiele emocji. Niemal każdy przedsiębiorca marzy o tym, by być wysoko w Google, ale nie każdy wie, jak to może sprawdzić. Wpisywanie kolejno różnych fraz w Google jest baaaardzo czasochłonne, a przy tym kompletnie niemiarodajne. Google różnicuje bowiem wyniki wyszukiwania w zależności od tego, jaka jest Twoja lokalizacja i historia wyszukiwań, więc trudno na tej podstawie ocenić, jak widzą Twoją stronę inni. Są jednak narzędzia, które mogą Ci w tym pomóc.

Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie od Google, które obowiązkowo powinien znać każdy właściciel strony internetowej. Ma ono szereg różnych funkcji, ale dziś skupię się na tej związanej z widocznością strony w wyszukiwarce Google. Informacje na ten temat znajdziesz w zakładce skuteczność.

google search console skuteczność

Wchodząc w tę zakładkę zobaczysz takie informacje jak liczba wyświetleń Twojej strony w wynikach wyszukiwania, liczba kliknięć oraz średnią pozycję całej Twojej strony. Domyślnie jest ustawiony okres 3 miesięcy, ale możesz to zmieniać wg potrzeb. Masz również opcję porównywania z okresami minionymi.

google search console poradnik

Analizując wartość tego ostatniego wskaźnika musisz podejść do niego z rezerwą. Wartość niska wcale nie musi być powodem do radości 😉 To wartość średnia dla całej witryny, a zatem może być tak, że strona widoczna na bardzo dużą liczbę słów kluczowych będzie miała wyższą średnią pozycję niż strona widoczna tylko na kilka fraz kluczowych. Możesz jednak przeanalizować swoją stronę nieco dokładniej patrząc w tabelkę poniżej.

Znajdziesz w niej listę słów kluczowych, na które pojawiała się Twoja strona w wynikach wyszukiwania oraz liczbę kliknięć na każde z tych słów. Nie widzisz tutaj informacji na temat pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale możesz ją otrzymać klikając na dane słowo kluczowe. Wówczas dostaniesz precyzyjne informacje na temat średniej pozycji strony na to konkretne słowo kluczowe w zadanym okresie.

gsc google

Taka analiza po jednym słowie kluczowym byłaby jednak bardzo uciążliwa, dlatego możesz skorzystać z opcji eksportu i wyeksportować sobie dane z GSC do pliku csv i otworzyć go np. w Excelu lub od razu do arkuszy Google. Po otwarciu go w arkuszu kalkulacyjnym dostaniesz pełne zestawienie wszystkich słów kluczowych, na które widoczna jest Twoja strona w Google i będziesz mógł przeanalizować pozycje, na których się znajduje na konkretne frazy. Zobaczysz również jak wygląda klikalność poszczególnych fraz w zależności od pozycji, na której znajduje się strona.

pozycje strony w Google Search Console
W Google Search Console możesz też sprawdzić, która z Twoich podstron pojawiała się najczęściej w wynikach wyszukiwania. Wystarczy, że w tabelce pod wykresem klikniesz strony i dostaniesz raport widoczności poszczególnych stron i ich klikalności. Dane możesz analizować w analogiczny sposób jak dla fraz kluczowych, a dla wygody możesz je sobie wyeksportować do pliku csv.

google search console poradnik

Mając te wszystkie dane możesz szczegółowo przeanalizować widoczność Twojej strony w Google oraz zastanowić się nad tym, jakie działania warto prowadzić, żeby poprawić aktualne pozycje.

Przeglądanie Google Search Console jest możliwe jednak tylko wtedy, gdy jesteś właścicielem strony internetowej lub masz uprawnienia nadane Ci przez właściciela. Jeśli takich uprawnień nie masz, to możesz skorzystać z innych narzędzi np. SEMSTORM

SEMSTORM

SEMSTORM to narzędzie do monitorowania widoczności strony w Google. Ma ono jeszcze szereg innych przydatnych funkcji, ale dziś skupię się na tej jednej funkcjonalności. W SEMSTORM możesz sprawdzić widoczność dowolnej strony w Google, wpisując jej adres. Możesz zatem sprawdzić nie tylko swoją stronę, ale również stronę konkurencji. W poniższym po wpisaniu adresu strony otrzymujesz zestawienie wielu różnych danych.

Panel informacyjny daje ogólny wgląd w sytuację badanej strony w wyszukiwarce oraz konkurentów. Sprawdzając pozycje swojej strony polecam wejść do części związanej ze słowami kluczowymi. Możesz przejrzeć je wszystkie, wybrać słowa z TOP10 czy słowa z potencjałem czyli słowa znajdujące się na pozycjach 11-20.

Oprócz frazy kluczowej i jej pozycji (i zmian) dostaniesz informację na temat:

  • średniej miesięcznej liczby wyszukań danej frazy oraz jej konkurencyjności,
  • trendów (w niektórych branżach to bardzo istotne),
  • jaka strona rankuje na tę frazę czyli jaki wpis pojawi się w wynikach wyszukiwania, jeśli ktoś wpisze w wyszukiwarkę daną frazę kluczową,
  • wolumen ruchu, który ta fraza może wygenerować,

Są tam również informacje na temat kosztów płatnej reklamy GoogleAds, na tę frazę.

Frazy kluczowe możesz filtrować w rozmaity sposób i w ten sposób analizować widoczność fraz związanych z daną tematyką lub widoczność poszczególnych wpisów. Możesz to robić bezpośrednio w SEMSTORM, ale dzięki opcji eksportu danych możesz to robić również w Excelu.

Na filmie pokazuję dokładniej jak czytać dane, które dostajesz po wejściu do panelu informacyjnego w SEMSTORM.

Po dodaniu fraz kluczowych do monitoringu możesz przeglądać codzienne zmiany ich pozycji, a narzędzie kolorem zielonym oznacza wzrosty, a czerwonym – spadki. Szczególnie duże zmiany pozycji, zarówno pozytywne, jak i negatywne, są oznaczone dodatkowo wykrzyknikami.

jak sprawdzać pozycje w semstorm

Otrzymane w ten sposób wyniki możesz sortować alfabetycznie, pozycjami lub liczbą wyszukań.

SEMSTORM jest narzędziem płatnym, ale oferuje bezpłatny okres próbny. Jeśli chcesz na bieżąco znać zmiany pozycji Twojej strony w Google, to warto zastanowić się nad wykupieniem jednego z abonamentów. Podobne opcje oferuje też Senuto, SeoStation i jeszcze kilka innych narzędzi. Ja korzystam z SEMSTORM, dlatego jemu poświęciłam tutaj najwięcej uwagi, ale możesz spróbować zerknąć również do innych narzędzi i wypróbować je, żeby sprawdzić, które będzie najlepsze dla Ciebie.

*niektóre linki na tej stronie, to linki afiliacyjne

Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi wiesz już, jak sprawdzać pozycje Twojej strony w Google, a co najważniejsze, jak monitorować zmiany. Dzięki ich przeglądaniu na bieżąco będziesz widzieć, czy prowadzone działania przynoszą efekty oraz będziesz mógł modyfikować plan pozycjonowania.