Linkowanie zewnętrzne – po co i jak pozyskać linki

Linkowanie zewnętrzne (external linking) to zdobywanie linków z innych stron, które prowadzą do Twojej strony. Jest to kolejny czynnik rankingowy, który ma wpływ na pozycjonowanie Twojej witryny. Zgodnie z algorytmami Google, strona, do której prowadzą linki jest uznawana za stronę bardziej wartościową niż ta bez żadnych odnośników na innych stronach. Od 2012 r., kiedy to wprowadzono algorytm Pingwin, liczy się jednak nie ilość, ale jakość linków.

Katalogi, SWL (systemy wymiany linków) – nie tędy droga

Swoimi działaniami Google jasno pokazuje, że stawia na jakość linków, a nie na ich ilość. W praktyce oznacza to, że masowe dodawanie linków do katalogów, co było popularnym sposobem na zdobywanie linków z serwisów zewnętrznych jeszcze kilka lat temu, obecnie nie ma najmniejszego sensu. Nie zalecam więc korzystania z oferty dodania strony do setek katalogów (takie oferty są jeszcze dostępne np. na allegro). Takie działanie może być wręcz szkodliwe dla strony, bo zostanie uznane przez Google za black hat SEO czyli pozycjonowanie niezgodne z zasadami.

Sensowne jest natomiast zdobywanie linków ze stron, które są powiązane z Twoją witryną tematycznie. Im większy i bardziej znany portal czy serwis, z większym wskaźnikiem trust flow, tym lepiej. Google uznaje bowiem, że skoro taki duży serwis linkuje do Twojej strony, to jest ona bardziej wartościowa. To kolejne małe punkciki dla Ciebie na liście rankingowej Google.

Można nawet powiedzieć, że jeśli duża strona linkuje do Twojej, to przekazuje nam odrobinę swojej mocy i po niej, jak po trampolinie możesz wybić się nieco wyżej na liście wyników. Szczególnie wtedy, gdy towarzyszy jej atrybut dofollow (o tym co to jest powiem za chwilę).

Jak zdobywać linki zewnętrzne?

Posty gościnne

Jednym z popularniejszych sposobów na zdobywanie linków do Twojej strony jest pisanie postów gościnnych. Możesz napisać do osób z branży, że chciałbyś umieścić na ich stronie wpis gościnny. Pewnie nie wszyscy się zgodzą, ale nawet jeśli otrzymasz kilka odpowiedzi pozytywnych, to i tak warto iść tą drogą. W poszukiwaniu takich kontaktów może pomóc uczestnictwo w grupach Facebookowych dla właścicieli małych biznesów.

Serwisy zrzeszające właścicieli stron

Możesz również sięgnąć do serwisów zrzeszających blogerów i właścicieli serwisów, takie jak np. whitepress.pl. Znajdziesz w nich listę serwisów o różnej tematyce, informacje na temat zasięgów danego serwisu oraz koszt zamieszczenia na tej stronie artykułu wraz z linkiem do Twojej witryny. Rozpiętość cenowa jest bardzo duża, więc zawsze warto skalkulować na ile taki link się opłaca.

Fora tematyczne

Warto też skorzystać z możliwości, jakie dają przeróżne fora internetowe, zwłaszcza te związane z Twoją tematyką. Warto na nich umieścić linki w stopce, która pojawia się pod każdym napisanym przez Ciebie postem. Nie każdy serwis takie wpisy umożliwia, dlatego zanim wpiszesz taki link, sprawdź w regulaminie czy jest to dopuszczalne.

Komentarze na blogach

Podobnie działa komentowanie na innych blogach. W niektórych systemach do komentowania możesz wpisać swoją stronę i dzięki temu dodając komentarze na stronie, która jest powiązana tematycznie z Twoją witryną, zyskujesz dodatkowe linki zewnętrzne. Warto jednak pamiętać, by komentarze wnosiły coś do artykułu, który komentujesz, a nie były tylko tekstem typu: fajny artykuł, zajrzyj do mnie i tu link do bloga.

Content to podstawa

Warto również zdobywać linki publikując wartościową treść. Nie byłabym dobrym content marketingowcem, gdybym nie powiedziała tutaj kilku słów na ten temat. Otóż dobry content sam zachęca innych do udostępniania i linkowania. Jeśli masz treści, które będą stanowić wartość i ludzie będą się nimi chętnie dzielić, to być może znajdziesz się w przeróżnych zestawieniach i inni sami będą linkować do Ciebie. Z pomocą przychodzą tutaj wszelkiego typu media społecznościowe. Linki z FB, Instagrama, LinkedIn, Twittera czy Snapchata. Warto za ich pośrednictwem dzielić się treściami ze swojej strony, bo pomagają one zwiększyć zasięgi i dotrzeć do nowych czytelników. Dzięki temu bez wysiłku (poza tym włożonym w stworzenie treści) dostaniesz linki, najprawdopodobniej ze stron powiązanych.

Firmy oferujące pozycjonowanie stron mają zwykle swoje zaplecze SEO, które służy do budowania sieci linków. Są to zwykle niewielkie serwisy lub blogi tematyczne, na których umieszcza się treści związane z tematem pozycjonowanej strony. Ich wartość merytoryczna jest z reguły niezbyt wysoka, ale odpowiednie linkowania pomiędzy stronami pozwala stworzyć całkiem szerokie zaplecze linków.

Linki zewnętrzne – kwestie techniczne

Teraz czas na kilka słów na temat kwestii technicznych. Przy okazji linków zewnętrznych mówi się sporo o atrybucie dofollow lub nofollow. Z punktu widzenia użytkownika Internetu nie ma to wielkiego znaczenia, bo z zewnątrz link ten wygląda tak samo i działa w taki sam sposób = przenosi na stronę docelową. Natomiast z punktu widzenia robotów Google jego wartość ma znaczenie. Gdy roboty zobaczą dofollow, to wiedzą, że mają podążać za linkiem i mogą mu przekazać część mocy strony, na której link się znajduje. Atrybut ten pomaga przekazać również anchor tekst (o którym pisałam już w artykule Linki wewnętrzne czyli link building na stronie). Jeśli uda nam się wiele razy zdobyć linki dofollow na tą samą frazę kluczową, to pomożemy w wyniesieniu strony na wyższe pozycje na to hasło.

Natomiast linki nofollow nie mają aż takiej wartości dla pozycjonowania strony, ale nie można powiedzieć, że są bez znaczenia. One również należą do czynników rankingowych, ale nie przekazują mocy strony, z której prowadzą ani nie przekazują anchor tekstu. Nadal jednak warto je zdobywać, bo dla Google liczy się łączna liczba linków (ale dobrej jakości!), więc w tym wypadku linki nofollow rówież przyczyniają się do poprawienia widoczności strony w sieci.

Jak sprawdzić ile mamy linków zewnętrznych?

Zdarza się tak, że nawet nie wiesz, jakie strony linkują do Ciebie. Ktoś gdzieś o Tobie wspomni, załączy linki i w ten sposób nawet nie wiedząc o tym możesz dysponować całkiem sporym zapleczem. Warto czasem rzucić okiem na te linki i dowiedzieć się, kto i gdzie o Tobie pisze. Podrzucę Ci dwa sposoby na to, by się tego dowiedzieć.

Możesz do tego wykorzystać wyszukiwarkę Google’a i komendę link. Wystarczy, że w pole wyszukiwania wpiszesz link:twojastrona.pl -site:twojastrona.pl. Dzięki temu otrzymasz listę stron, które linkują do Twojej witryny. Nie dowiesz się jednak czy są to strony z linkiem dofollow czy nofollow oraz jaka jest wartość tych linków. O ile atrybut dofollow/nofollow możesz sprawdzić ręcznie odwiedzając te strony i zaglądając w źródło strony, o tyle o wartości linków nie dowiesz się już wiele.

Możesz również skorzystać z innych dostępnych w sieci rozwiązań. Jednym z nich jest propozycja od rankingsignals.com, a poniżej screen z przykładowym wynikiem analizy linków. Znajdziesz tam również informację na temat tego jaki jest anchor text oraz czy jest to link nofollow czy dofollow.

jak sprawdzić skąd pochodzą linki

 

Możesz również  skorzystać z Backlinkwatch i choć narzędzie to podaje czasem więcej linków, to niestety często zawodzi przy informacjach na temat anchor tekstów i typu linki.

jak sprawdzić linki zewnętrzne

Zdarza się, że narzędzia te podają różne ilości linków, ale jest to dowód na ich niedoskonałość, dlatego warto zajrzeć w oba te źródła.

Można również skorzystać z bardziej zaawansowanych rozwiązań np. Majestic. Jest to zaawansowane narzędzie dla pozycjonerów, z bogatą listą opcji płatnych. W wersji darmowej aktualnie nie da się zobaczyć zbyt wiele, ale możesz skorzystać z bezpłatnego triala i sprawdzić stan Twojej witryny. Jest tam sporo różnych ciekawych parametrów, ale ja chcę zwrócić Twoją uwagę na linki zewnętrzne czyli backlinks. Zaglądając w tę zakładkę dostaniesz listę stron, które do Ciebie linkują wraz z informacją czy są to linki dofollow czy nofollow. Dowiesz się również jaka jest wartość tych stron, która pozytywnie wpływa na wartość linków, jakie się na nich znajdują.

Teraz już wiesz, jak budować linki zewnętrzne w taki sposób, by wpływały one pozytywnie na Twoje pozycje w Google. Dobre linki zewnętrzne mają wielką moc i mam nadzieję, że rozumiesz, jak zabrać się za tworzenie takiego zaplecza linków dla Twojej strony.

 

Zadanie dla Ciebie:

Sprawdź w Google i innych wspomnianych wyżej narzędziach jak wygląda lista linków zewnętrznych dla Twojej witryny. Jeśli zobaczysz, że jest ich niewiele, to warto postarać się to poprawić.

Sprawdź czy masz uzupełnione profile w serwisach społecznościowych i na forach tematycznych (jeśli się na takich udzielasz).

Zastanów się gdzie mógłbyś napisać posty gościnne – wybierz 3-5 osób i napisz do nich z propozycją. Nie bój się porażki. Nic nie tracisz. Najwyżej odmówią;) No dalej – zrób to teraz 🙂

 

UWAGA PREZENT:

audyt SEO co to jest
Jeśli chcesz wiedzieć, czy Twoja strona jest gotowa na wysokie pozycje w Google, to mam dla Ciebie pomocną checklistę. Dzięki niej zrobić audyt SEO Twojej strony i będziesz wiedział, nad czym popracować, by TOP10 Google stało się spełnionym marzeniem.