Meta tagi – co to jest i jak je stosować?

meta tagi co to jest

Meta tagi są przez wiele osób traktowane po macoszemu. Wiele osób nawet nie do końca wie, czym są meta tagi, nie mówiąc o tym, że mało kto wie, jak z nich korzystać. Dzisiejszym wpisem chciałabym to zmienić, bo uważam, że meta tagi mają moc. I jest to moc marketingowa!

Meta tagi – co to jest?

Meta tagi to krótkie opisy, które pojawiają się na liście wyników wyszukiwania w Google pod tytułem i adresem strony.

meta description jak dodać

Jest to więc jedna z 3 rzeczy (oprócz tytułu i linku do strony), które widzi Twój potencjalny klient, zanim zdecyduje się wejść na Twoją stronę. Wykorzystaj to!

Meta opisy – dlaczego warto je uzupełniać?

Uzupełniając meta opis masz wpływ na to, co zobaczy klient, gdy Twoja strona pojawi się na liście wyników wyszukiwania. Jeśli nie uzupełnisz meta opisu dla konkretnej strony, wpisu blogowego, kategorii w sklepie internetowym czy karty produktu, to wyszukiwarka zaciągnie treść ze strony. W efekcie możesz uzyskać coś takiego:

co to jest meta opis

Opis meta pod linkiem do sklepu w żaden sposób nie zachęca mnie do wejścia. Mam co prawda przed oczami numery modeli, ale na tym etapie poszukiwań (wpisałam w pasek wyszukiwania: nike air max) niewiele mi to mówi i nie przekonuje mnie do wejścia do sklepu. Zdecydowanie lepiej wg mnie prezentuje się meta opis w takim stylu:

meta opis dla strony

Od razu znam warunki zakupu i źródło – oficjalny dystrybutor, co do mnie zdecydowanie lepiej przemawia.

Niestety, Google nie zawsze bierze pod uwagę to, co napiszemy w meta opisie i czasem, mimo że naszym zdaniem meta description jest dobrze stworzony, zamiast niego wyświetla inny fragment pobrany z naszej strony. Czasem jest to fragment zawierający słowa kluczowe, które odbiorca wpisał w wyszukiwarkę, a czasem inny fragment tekstu, który jego zdaniem lepiej pasuje do zapytania klienta. Mimo tego polecam zawsze go uzupełniać, bo dzięki temu szanse na to, że Google go wyświetli są zdecydowanie wyższe niż wtedy, gdy pozostawisz je puste.

Jak napisać dobry meta opis?

Nie ma jednej recepty na to, jak pisać meta tagi. Wiele zależy bowiem od tego, na jakim etapie ścieżki zakupowej jest klient oraz od celu, jaki chcesz osiągnąć zachęcając go do wejścia na stronę.

Przykład:

Jeśli sprzedajesz artykuły do wyposażenia wnętrz i prowadzić blog firmowy, który ma pozyskiwać zainteresowanych tą tematyką potencjalnych klientów, to możesz pisać artykuły związane z pomysłami na aranżacje wnętrz. Wówczas opis meta może wyglądać np. tak:

dobre meta tagi

Mówi o czym będzie wpis, ale intryguje, bo łączy dwa przeciwstawne tematy – retro i nowoczesny.

Podsumowując można powiedzieć, że dobry meta opis to taki, który:

  •  intryguje i zachęca do zajrzenia do wpisu,
  • jest obietnicą rozwiązania problemu, z jakim boryka się w danej chwili Twój potencjalny odbiorca,
  • zawiera słowa kluczowe – co prawda zdania co do istotnego wpływu obecności słów kluczowych w meta opisie na pozycję firmy na liście wyników wyszukiwania są podzielone, to jedno jest pewne – słowa kluczowe w tym miejscu są znakiem dla robotów Google i pomagają im zaszeregować artykuł do określonej tematyki,
  • nie jest ani zbyt długi, ani zbyt krótki– optymalna długość meta opisu mieści się w przedziale 100-156 znaków (łącznie ze spacjami). Jeśli korzystasz z wtyczki Yoast SEO, to nie musisz liczyć znaków, bo wtyczka robi to za Ciebie. Zielony pasek pod opisem sugeruje, że meta description mieści się w zalecanym przedziale. A jeśli nie wiesz jak z niej korzystać, to zajrzyj do mojego tutorialu video: jak korzystać z Yoast SEO.

Meta opisy – czego nie robić?

Nie warto na siłę upychać w pole meta opisu słów kluczowych. Nie tędy droga. Meta description jest bowiem bardziej istotny z punktu widzenia marketingowego, niż z punktu widzenia dodatkowych punktów wpływających na pozycję w Google. Z drugiej strony jednak, jeśli zawrzesz słowa kluczowe w meta opisie, to będą one pogrubione przez Google, więc dzięki temu prawdopodobnie przykują uwagę kupującego.

Jeśli napiszesz dobry meta opis, to więcej ludzi będzie zaglądać na Twoją stronę. Jeśli dasz im wartościowe treści i nie opuszczą Twojej strony od razu, to współczynnik odrzuceń spadnie. A te trzy czynniki, czyli ruch na stronie, czas na niej spędzony i niski współczynnik odrzuceń już mają znaczenie dla Twojej pozycji w Google. I to jest najlepszy dowód na to, że warto wykorzystać meta opisy w przekazie marketingowym. Jeśli zrobisz to dobrze i ludzie będą wchodzić na Twoją stronę, to automatycznie poprawisz swoją widoczność w Google.

Mam nadzieję, że mój wpis rozjaśnił Ci nieco temat meta tagów. Jeśli masz jakieś pytania, nadal nie wiesz, jak sobie z meta opisami radzić, to skontaktuj się ze mną poprzez email: agnieszka@liczysiecontent.pl

Może Cię też zainteresuje:
po co blog firmowy

Blog firmowy wiedzie absolutny prym wśród narzędzi content marketingu. Nic w tym dziwnego, bo efekty, jakie daje jego regularne i  Read more

źródła ruchu na stronie

Każdy, kto ma stronę internetową i/lub prowadzi blog firmowy, powinien się interesować nie tylko wielkością ruchu na stronie, ale również Read more