O czym pisać na blogu?

Zamiast obiecanego tekstu na temat tego jak pisać teksty na blog (na pewno będzie, ale chcę go przygotować naprawdę dobrze, a to wymaga więcej czasu niż mogę w tej chwili poświęcić),chcę podpowiedzieć Ci o czym pisać na blogu.

Jest to jedno z najczęściej zadawanych mi przez klientów pytań, a pojawia się ono jeszcze na etapie rozmów czy blog firmowy jest w ogóle potrzebny. Wówczas staram się pokazać, że w większości branż tematy, o których można pisać właściwie nigdy się nie kończą. A zatem jak ich szukać?

Postaw się na miejscu klienta

Jak zapewne wiesz, podstawą do budowania komunikacji z klientami jest wiedza na temat tego kim są. Konieczne jest więc stworzenie persony (o tym jak to zrobić znajdziesz więcej we wpisie kim jest Twój klient), która będzie przedstawicielem Twojej grupy docelowej. Gdy już ją stworzysz, to postaw się na jej miejscu i zastanów się jakie problemy ma Twoja persona. Dlaczego masz szukać problemów?

Ano dlatego, że ludzie nie lubią mieć problemów, a Internet pozwala szybko znaleźć odpowiedź nawet na najdziwniejsze pytania. Współczesny człowiek zadaje więc wyszukiwarce Google tysiące pytań, ale u ich podstaw leży zawsze jakiś problem, który wynika z niezaspokojonej potrzeby wiedzy, umiejętności czy motywacji.

Stwórz listę problemów, z którymi borykają się lub mogą się borykać Twoi klienci

Przykłady:

Jeśli sprzedajesz buciki dla dzieci, problemem wielu Twoich klientów jest kwestia dobierania rozmiaru bucika, sposobu na zmierzenie nóżki, wyboru pierwszych bucików dla dziecka.

Jeśli sprzedajesz akcesoria do wyposażenia domu, to prawdopodobnie Twoi klienci mają problem z tym, jak dobrać właściwe zasłony do stylu skandynawskiego, jakie dodatki do szarego salonu lub jak nadać przytulności wnętrzom w stylu minimalistycznym.

 

Następnie na tej liście zaznacz problemy, które pojawiają się:

  • najczęściej,
  • są najtrudniejsze do rozwiązania,
  • ich rozwiązanie daje przełomowy efekt.

Te z nich, które możesz zakwalifikować do każdej z powyższych grup, są właśnie tymi, którymi powinieneś zająć się w pierwszej kolejności. Prawdopodobnie bowiem, to właśnie informacji na takie tematy Twoi klienci będą szukali najczęściej. Czy jest to prawdą możesz sprawdzić w Google Keywords Planner. Wystarczy, że wpiszesz słowa kluczowe powiązane z tymi tematami i sprawdzisz, jak często są one wyszukiwane.

Google Keyword Planmer możesz wykorzystać także wtedy, gdy nie wiesz, do której z grup zakwalifikować dany problem. Musisz zrobić dokładnie to samo co wyżej i dzięki temu wyłonisz najlepszych kandydatów na wpisy blogowe.

 

Zajrzyj do Google Analytics

Drugim miejscem, w którym znajdziesz podpowiedzi o czym pisać na blogu jest Google Analytics. Oczywiście możesz z niego korzystać dopiero wtedy, gdy na blogu masz już jakieś wpisy. Wówczas, śledząc statystyki poszczególnych w wpisów znajdziesz te, które są najchętniej czytane.

Jak to zrobić? – obejrzyj nagranie:

najczęściej odwiedzane wpisy – google analytics from Agnieszka Wojtas on Vimeo.

 

Na podstawie tych statystyk możesz wysnuć wniosek, jaka tematyka jest dla Twoich klientów najbardziej interesująca. Mając tę wiedzę możesz z kolei zastanowić się w jaki sposób rozszerzyć tematykę najbardziej popularnych wpisów. Dzięki temu nie tylko możesz zainteresować czytelnika, dając mu więcej wartościowej treści na dany temat, ale również, odpowiednio przygotowując tematy i teksty, poprawić swoje wyniki na liście wyników wyszukiwania.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest tzw. cornerstone content, który zakłada rozbudowywanie danej tematyki, poprzez tworzenie contentu powiązanego czyli tzw. related content. Warto wiedzieć również o tym, jak powiązać to z pozycjonowaniem. (kto chce wiedzieć na ten temat więcej, to zachęcam do zajrzenia tutaj: https://yoast.com/cornerstone-content-rank/ )

cornerstone content

źródło: https://yoast.com/cornerstone-content-rank/

Zobacz co czytelnicy najczęściej komentują

Kolejnym źródłem wiedzy na temat tego, o czym pisać na blogu są komentarze, które pojawiają się pod istniejącymi postami. Zajrzyj więc do statystyk systemu komentarzy na Twoim blogu i wybierz te wpisy, które są mają ich najwięcej. Zanim jednak uznasz, że to zwycięzcy, to jeszcze raz przeczytaj komentarze pod wpisem.

Duża liczba komentarzy, które niewiele wnoszą do tematu, ani nie pozwalają Ci odgadnąć dalszych problemów, z jakimi zmagają się Twoi klienci nie da Ci niestety odpowiedzi na pytanie o czym pisać na blogu. Sprawdź zatem czy liczne komentarze pod wpisem są merytoryczne i czy mogą Cię naprowadzić na trop, w którym kierunku rozwijać treść i tworzyć wcześniej wspomniany related content.

 

Mam nadzieję, że ta garść podpowiedzi o czym pisać na blogu będzie dla Ciebie użyteczna. Chętnie poznam również Twoje sposoby na poszukiwanie tematów na blog firmowy. Czy również uważasz, że znajomość problemów Twoich klientów jest najważniejsza?

Ciekawa jestem również co sądzisz o moim filmiku – to był mój pierwszy raz, więc jestem nieco stremowana:).

 

Jeśli znasz kogoś, kto prowadzi blog i komu ten wpis może pomóc, to podziel się nim. Na pewno będzie Ci wdzięczny.

  • Dzięki Agnieszko za ten wpis. Google Analytics warto się uczyć tego narzędzia i je wykorzystywać do planowania przyszłych postów, działań.

    • O tak, dla mnie GA to kopalnia wiedzy i uważam, że wiele osób nie wykorzystuje możliwości, które w nim drzemią. Jeśli jesteś zainteresowana tą tematyką, to powiem CI, że na jesieni planuję wydanie e-booka o podstawach GA dla właścicieli małych firm i blogerów. Subskrybenci newslettera dostaną go jako pierwsi, więc zapraszam do zapisu:)

  • Kasia Soboń

    Dziękuję za ten wpis. Pozwoli mi podejść do pisania, inaczej niż tylko jako weny, inspiracji i chwilowego impulsu. Zawsze traktowałam pisanie w sposób naturalny, ale faktycznie warto nie tylko mieć pomysł, ochotę czy potrzebę pisania na jakiś temat, ale też wiedzieć, o czym chcą czytać nasi odbiorcy ?

    • To trochę zależy też od tego, w jakim celu piszesz blog. Ja przedstawiam podejście biznesowe, gdy blog ma być narzędziem, za pomocą którego starasz się dotrzeć do Twojej grupy docelowej. Przy takim podejściu do tematu warto zbierać dane i je analizować.

      • Kasia Soboń

        Tak, rozumiem. Od niedawna piszę również “biznesowo’, ale widzę, że doświadczenia pisania “dla siebie” przekładam na pisanie dla kogoś. Dlatego jestem tym bardziej wdzięczna za wpis!

  • “Stwórz listę problemów” – genialne, a takie proste!

  • Filmik jest krótki, ale treściwy. Chętnie też obejrzałabym ich więcej w tematyce GA. Bo GA faktycznie jest pomocne – pod warunkiem, że usunie się spamujące strony. Może coś w tym temacie też być nakręciła? Bo mam instrukcję po angielsku, a swój GA po polsku. Przez co nie jestem pewna czy filtry które ustawiłam działają..

    • Na jesieni planuję ebook na temat podstaw GA dla małych firm i blogerów – dopiszę zatem temat z filtrami do listy zagadnień:) A nad filmikiem się zastanowię, dopiero testuję format video

  • Ania

    Fajny wpis! Czy yoast dziala tylko na wordpressie czy jest szansa zainstaloiwania np. na bloggerze?

    • Yoast tylko na wordpressie i szczerze polecam się przenieść z bloggera. Ja miałam tam pierwszy mój blog (zresztą nadal tam jeszcze jest, ale nie aktualizowany od dawna i umiera śmiercią naturalną;)), ale praca nad blogami klientów przekonała mnie, że WP daje morze możliwości i ten blog powstał już na WP – różnica kolosalna!

  • Patrycja Gruszecka

    No zdecydowanie przydatny wpis. Ja mam trochę problemów z prowadzeniem fp. Nie wiem jak zainteresować odbiorców, aby kliknęli w link i w ogóle… Jak prowadzić fp aby wzbudzić zaangażowanie. A w związku z tematem wpisu – z tego artykułu dla mnie najbardziej przydatna jest instrukcja z Analytics. Dzięki za ten wpis. Z pewnością wiele mi rozjaśnił.

    • Jeśli chcesz wiedzieć więcej o FB, to polecam socialmediamixer.pl Agnieszki Bruskiej (a zwłaszcza jej fanpage) – dużo konkretów na temat social mediów.
      A jeśli chcesz wiedzieć więcej o GA, to w jesieni będzie ebook z podstaw GA – subsrybenci dostaną go jako pierwsi – zapraszam do zapisu na newsletter:)