O czym pisać na blogu?

Zamiast obiecanego tekstu na temat tego jak pisać teksty na blog (na pewno będzie, ale chcę go przygotować naprawdę dobrze, a to wymaga więcej czasu niż mogę w tej chwili poświęcić),chcę podpowiedzieć Ci o czym pisać na blogu.

Jest to jedno z najczęściej zadawanych mi przez klientów pytań, a pojawia się ono jeszcze na etapie rozmów czy blog firmowy jest w ogóle potrzebny. Wówczas staram się pokazać, że w większości branż tematy, o których można pisać właściwie nigdy się nie kończą. A zatem jak ich szukać?

Postaw się na miejscu klienta

Jak zapewne wiesz, podstawą do budowania komunikacji z klientami jest wiedza na temat tego kim są. Konieczne jest więc stworzenie persony (o tym jak to zrobić znajdziesz więcej we wpisie kim jest Twój klient), która będzie przedstawicielem Twojej grupy docelowej. Gdy już ją stworzysz, to postaw się na jej miejscu i zastanów się jakie problemy ma Twoja persona. Dlaczego masz szukać problemów?

Ano dlatego, że ludzie nie lubią mieć problemów, a Internet pozwala szybko znaleźć odpowiedź nawet na najdziwniejsze pytania. Współczesny człowiek zadaje więc wyszukiwarce Google tysiące pytań, ale u ich podstaw leży zawsze jakiś problem, który wynika z niezaspokojonej potrzeby wiedzy, umiejętności czy motywacji.

Stwórz listę problemów, z którymi borykają się lub mogą się borykać Twoi klienci

Przykłady:

Jeśli sprzedajesz buciki dla dzieci, problemem wielu Twoich klientów jest kwestia dobierania rozmiaru bucika, sposobu na zmierzenie nóżki, wyboru pierwszych bucików dla dziecka.

Jeśli sprzedajesz akcesoria do wyposażenia domu, to prawdopodobnie Twoi klienci mają problem z tym, jak dobrać właściwe zasłony do stylu skandynawskiego, jakie dodatki do szarego salonu lub jak nadać przytulności wnętrzom w stylu minimalistycznym.

 

Następnie na tej liście zaznacz problemy, które pojawiają się:

  • najczęściej,
  • są najtrudniejsze do rozwiązania,
  • ich rozwiązanie daje przełomowy efekt.

Te z nich, które możesz zakwalifikować do każdej z powyższych grup, są właśnie tymi, którymi powinieneś zająć się w pierwszej kolejności. Prawdopodobnie bowiem, to właśnie informacji na takie tematy Twoi klienci będą szukali najczęściej. Czy jest to prawdą możesz sprawdzić w Google Keywords Planner. Wystarczy, że wpiszesz słowa kluczowe powiązane z tymi tematami i sprawdzisz, jak często są one wyszukiwane.

Google Keyword Planmer możesz wykorzystać także wtedy, gdy nie wiesz, do której z grup zakwalifikować dany problem. Musisz zrobić dokładnie to samo co wyżej i dzięki temu wyłonisz najlepszych kandydatów na wpisy blogowe.

 

Zajrzyj do Google Analytics

Drugim miejscem, w którym znajdziesz podpowiedzi o czym pisać na blogu jest Google Analytics. Oczywiście możesz z niego korzystać dopiero wtedy, gdy na blogu masz już jakieś wpisy. Wówczas, śledząc statystyki poszczególnych w wpisów znajdziesz te, które są najchętniej czytane.

Jak to zrobić? – obejrzyj nagranie:

najczęściej odwiedzane wpisy – google analytics from Agnieszka Wojtas on Vimeo.

 

Na podstawie tych statystyk możesz wysnuć wniosek, jaka tematyka jest dla Twoich klientów najbardziej interesująca. Mając tę wiedzę możesz z kolei zastanowić się w jaki sposób rozszerzyć tematykę najbardziej popularnych wpisów. Dzięki temu nie tylko możesz zainteresować czytelnika, dając mu więcej wartościowej treści na dany temat, ale również, odpowiednio przygotowując tematy i teksty, poprawić swoje wyniki na liście wyników wyszukiwania.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest tzw. cornerstone content, który zakłada rozbudowywanie danej tematyki, poprzez tworzenie contentu powiązanego czyli tzw. related content. Warto wiedzieć również o tym, jak powiązać to z pozycjonowaniem. (kto chce wiedzieć na ten temat więcej, to zachęcam do zajrzenia tutaj: https://yoast.com/cornerstone-content-rank/ )

cornerstone content

źródło: https://yoast.com/cornerstone-content-rank/

Zobacz co czytelnicy najczęściej komentują

Kolejnym źródłem wiedzy na temat tego, o czym pisać na blogu są komentarze, które pojawiają się pod istniejącymi postami. Zajrzyj więc do statystyk systemu komentarzy na Twoim blogu i wybierz te wpisy, które są mają ich najwięcej. Zanim jednak uznasz, że to zwycięzcy, to jeszcze raz przeczytaj komentarze pod wpisem.

Duża liczba komentarzy, które niewiele wnoszą do tematu, ani nie pozwalają Ci odgadnąć dalszych problemów, z jakimi zmagają się Twoi klienci nie da Ci niestety odpowiedzi na pytanie o czym pisać na blogu. Sprawdź zatem czy liczne komentarze pod wpisem są merytoryczne i czy mogą Cię naprowadzić na trop, w którym kierunku rozwijać treść i tworzyć wcześniej wspomniany related content.

 

Mam nadzieję, że ta garść podpowiedzi o czym pisać na blogu będzie dla Ciebie użyteczna. Chętnie poznam również Twoje sposoby na poszukiwanie tematów na blog firmowy. Czy również uważasz, że znajomość problemów Twoich klientów jest najważniejsza?

Ciekawa jestem również co sądzisz o moim filmiku – to był mój pierwszy raz, więc jestem nieco stremowana:).

 

Jeśli znasz kogoś, kto prowadzi blog i komu ten wpis może pomóc, to podziel się nim. Na pewno będzie Ci wdzięczny.