Od czego zacząć pisanie tekstów SEO?

pisanie tekstów SEO

Bardzo często spotykam się z pytaniami o to, jak zacząć pisać teksty SEO. Niektórzy na samą myśl o tym, że ich dopieszczony tekst napisany prosto z serca ma się poddać jakimś regułom od razu dostają palpitacji serca i mówią, że to nie dla nich, bo oni nie chcą być ograniczani żadnymi ramami i chcą pisać po swojemu. Wtedy wkraczam do akcji i przekonuję ich, że SEO nie jest takie straszne, jak go malują😊.

Czy musisz pisać teksty przyjazne SEO?

Nie musisz 😊. Nie ma obowiązku tworzenia treści zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki Google. Możesz docierać do nowych klientów za pośrednictwem innych kanałów komunikacji, np. przez social media, które mogą generować bardzo fajny ruch. Problem z nimi jednak polega na tym, że cykl życia posta w social mediach jest bardzo krótki, a to oznacza, że ruch płynący stamtąd pojawia się w zasadzie tylko wtedy, gdy intensywnie działasz. Gdy zamilkniesz na jakiś czas, to ruch na stronie znacznie się zmniejszy, a jego odbudowa będzie wymagała kolejnych wysiłków wkładanych w prowadzenie social mediów.

Jeśli jednak masz na stronie content przyjazny SEO, to przez długi czas możesz czerpać korzyści z tego, że Twoja strona plasuje się wysoko na liście wyników wyszukiwania. Gdy zechcesz odciąć się na jakiś czas od internetu – Twój content nadal tam będzie i będzie generował ruch na stronie. Nie będziesz żył pod presją ciągłego publikowania nowych treści. Oczywiście to nie znaczy, że możesz zniknąć i nie wracać 😉, bo budowanie widoczności w Google to proces ciągły, ale mając na stronie teksty dobrze przygotowane pod SEO możesz skupiać się na rozwijaniu innych obszarów działalności mając pewność, że Twoja strona pracuje dla Ciebie 24h na dobę.

Teksty SEO – najpierw treść czy słowa kluczowe?

Są dwie szkoły pisania tekstów SEO, z którymi się spotkałam. Jedna opiera się na pisaniu tekstów ot tak, z potrzeby serca, a dopiero potem „podrasowywanie” ich pod SEO, poprzez dodawanie fraz kluczowych powiązanych z tematem i odpowiednie przeredagowywanie treści. Druga jest dokładnie odwrotna czyli najpierw przygotowuje się listę fraz kluczowych, a dopiero potem pisze się tekst bazując na frazach, które mają się w nim znaleźć.

Moim zdaniem metoda druga jest dużo bardziej efektywna i łatwiejsza do wdrożenia, bo dzięki przygotowaniu fraz kluczowych pod dany artykuł można sobie stworzyć jego plan, co znacznie ułatwia pisanie. To właśnie tę metodę polecam w moim mini kursie video: Przygotuj teksty przyjazne SEO w 10 krokach, bo uważam, że tak jest zdecydowanie łatwiej. Oto kilka najważniejszych punktów, które pomogą Ci zacząć.

Określ temat

Zanim jednak zaczniesz pisać, to musisz wiedzieć, jaki temat chcesz poruszyć. Musi być on dopasowany do Twojej grupy docelowej, dlatego powinieneś jak najlepiej ją poznać, żeby wiedzieć, jakie ma potrzeby i problemy związane z Twoją branżą. Takich tematów jest z pewnością bardzo dużo, ale teraz skup się na jednym, który chcesz poruszyć i zastanów się, jak Twoi potencjalni klienci mogą szukać informacji na ten temat w Google.

Wybierz słowa kluczowe

Mając pewne pomysły, jak Twoi potencjalni klienci mogą szukać informacji na wybrany temat musisz sprawdzić, czy Twój trop jest właściwy tzn., czy faktycznie to te frazy kluczowe są wpisywane w pole wyszukiwania Google. Możesz to zrobić korzystając z jednego z narzędzi do analizy słów kluczowych np. Ubersuggest, który podaje liczbę wyszukań danej frazy i jej konkurencyjność. Staraj się wybierać frazy o dużej liczbie wyszukań i niskiej konkurencyjności, a jeśli takich nie ma, to szukaj rozsądnego kompromisu pomiędzy liczbą wyszukań a konkurencyjnością.

Wybierz jedną główną frazę kluczową i kilka powiązanych, które mogą służyć jako nagłówki oddzielające kolejne części tekstu, logicznie porządkując jego strukturę.

Przykład:

Temat artykułu: Projekt kuchni – jak wybrać najlepszy?

Fraza główna: projekt kuchni (3660 wyszukań)

Frazy uzupełniające: projekt kuchni z salonem (1000), projekt kuchni z wyspą (1000), projekt kuchni w bloku (720)

Jak widzisz dzięki wybranym frazom uzupełniającym masz gotowy schemat artykułu i wiesz już, jakie tematy powinieneś poruszyć, by stworzyć tekst interesujący dla Twojego odbiorcy, a jednocześnie dobrze przygotowany pod SEO.

Pisz tekst przyjazny SEO

Teraz nie pozostaje Ci już nic innego jak napisać tekst przyjazny SEO 😊. Oczywiście pamiętając o wszystkich regułach czyli odpowiednim oznaczaniu nagłówków (h2, h3 itd.,), dodawaniu zdjęć (uprzednio zmieniwszy nazwę pliku i dodając atrybuty alt), linkowaniu do treści powiązanych/produktów/usług oraz dodaniu meta opisu. Elementy te to już właściwie kosmetyka, bez której optymalizacja treści nie byłaby pełna, a ich dodanie nie wymaga zbyt wiele wysiłku ani pracy, dlatego nie pomijaj tego momentu, jeśli zależy Ci na pełnej optymalizacji treści pod SEO.

Jak wspomniałam wyżej możesz iść też drugą ścieżką, czyli najpierw napisać tekst, a potem zoptymalizować go pod SEO, ale to jest dużo bardziej kłopotliwe. W takiej sytuacji zamiast dopasować treść do potrzeb Twoich odbiorców, które możesz rozpoznać analizując liczbę wyszukań konkretnej frazy kluczowej, musisz bazować na tym, co napisałeś starając się znaleźć słowa jak najlepiej do tego dopasowane. Często oznacza to wybór fraz rzadziej szukanych i mniej popularnych tylko dlatego, że to one pasują do napisanej treści i szkoda byłoby artykuł przebudowywać, żeby dodać frazy częściej wyszukiwane.

W związku z tym, co napisałam powyżej, uważam, że pisanie tekstów przyjaznych SEO lepiej zaczynać od analizy słów kluczowych, a nie od tworzenia treści. Tekst SEO są pisane bowiem w określonym celu, jakim jest dobra widoczność strony w Google, dlatego na pierwszy plan muszą wysuwać się słowa kluczowe, a dopiero za nimi musi iść treść.