Persona czyli Kim jest Twój klient cz. 2

W pierwszej części o tym jak poznać swoich klientów pisałam o tym, jak i skąd dowiedzieć się tego jaki jest wiek i płeć Twoich klientów. Dziś czas pójść dalej i stworzyć personę. Kim jest persona? To pełny profil Twojego wymarzonego klienta.

Budowanie persony krok po kroku

Stworzenie persony to już jednak nie taka prosta sprawa. O ile dane demograficzne możesz znaleźć w narzędziach analitycznych, o tyle pozostałe cechy, którymi charakteryzują się Twoi odbiorcy są już trudniejsze do ustalenia. Musisz skupić się na tym co już wiesz o swoich klientach oraz wczuć się w potencjalnego odbiorcę i na tej podstawie zbudować swoją personę.

Ja buduję moje persony posiłkując się odpowiedziami na następujące pytania:

  1. Jakie są potrzeby mojego potencjalnego klienta? – nie chodzi tutaj koniecznie o to, na jakie potrzeby klienta może odpowiedzieć Twój produkt. Raczej chodzi o to, żeby stworzyć opis potrzeb, które charakteryzują Twoją personę i które wykorzystasz do budowania przekazu content marketingowego.
  2. Czym się interesuje mój klient? Czego szuka w sieci? – rozrywki, wiedzy, wiadomości, sensacji?
  3. Jaka forma treści najbardziej mu odpowiada – woli czytać, oglądać infografiki czy słuchać podcastów i oglądać video?
  4. W jakich mediach społecznościowych jest obecny i aktywny?
  5. Z jakich urządzeń korzysta – laptop, tablet czy smartfon?

persona krok po kroku

Czasem odpowiedź na te pytania jest zależna od płci i wieku osób, które bierzemy pod uwagę. Innym razem możemy zauważyć, że jednocześnie występują cechy wspólne i zupełnie się wykluczające. To może początkowo budzić pewne zdziwienie, ale wierz mi, taki obraz jest jak najbardziej normalny. Persona nie musi być jedna. Owszem, możesz stworzyć jedną personę czyli jeden profil Twojego klienta. W wielu firmach tych person będzie jednak więcej, i jest to jak najbardziej normalny objaw.

Budując personę musisz jednak cały czas pamiętać, że im dokładniej ją zdefiniujesz, tym lepiej będziesz mógł planować strategię swojego działania.

Odpowiadając na powyższe pytania i łącząc te cechy z danymi demograficznymi uzyskanymi z narzędzi analitycznych stworzyłeś już swoją personę, a więc jeden lub kilka profili Twoich potencjalnych klientów. Teraz czas na planowanie działań content marketingowych, które pozwolą Ci skutecznie do nich dotrzeć. Ale o tym jak to zrobić, napiszę następnym razem.

 

Follow my blog with Bloglovin

  • Fajna inofgrafika. Zgadzam się z Twoim tekstem. Budowanie persony w przypadku małej firmy (choć oczywiście nie tylko) bardzo się przydaje, zwłaszcza w działaniach w kanałach społecznościowych. Dzięki temu wiemy do kogo piszemy i jaki rodzaj treści powinniśmy tam umieszczać. Będę do Ciebie zaglądać 🙂

    • masz rację, że nie tylko w przypadku małej firmy jest to konieczne, ale mam wrażenie, że małe firmy często zapominają o takich działaniach, a wiele dzieje się w oparciu o intuicję, co niestety nie daje zamierzonych efektów.
      Miło mi, że będziesz zaglądać:)

  • Drukuję infografikę i biorę się do roboty! 😉 Właśnie na luty mam zaplanowane ponowne określenie persony, bo niestety pierwotnie określiłam swoją grupę docelową przez pryzmat siebie… Błąd nowicjusza 😉

  • Wspaniały schemat! Cały czas mam problem z określeniem mojej persony. Agnieszko, czy Ty zajmujesz się też pomocą w określeniu persony w innych biznesach?

    • Właśnie jestem w trakcie przygotowywania bardziej szczegółowej oferty usług. Tworzenie persony też się w niej znajdzie – w przyszłym tygodniu oferta powinna ujrzeć światło dzienne, więc zapraszam do śledzenia bloga.

  • Bardzo dobry artykuł. Znowu pracuję nad personą☺ Czekam na kolejny wpis ☺