Podcasty – co to jest i czy warto ich słuchać?

Jak pewnie wiesz, content marketing to forma marketingu, której celem jest dostarczanie odbiorcom wartościowych treści. Można to robić na wiele sposobów. Mnie najbliższe są formy pisane, dlatego piszę ten blog i prowadzę blogi firmowe na zlecenie moich klientów. Nie znaczy to jednak, że zamykam się na inne formy przekazu. Dziś chcę Wam opowiedzieć o jednym z narzędzi content marketingu jakim są podcasty.

Co to są podcasty?

Podcasty to audycje, których możesz słuchać online, gdzie chcesz i kiedy chcesz. Tematy podcastów są różne, ale łączy je jedno – jest to niesamowita dawka merytorycznej wiedzy, którą podcasterzy chcą się z Tobą podzielić.

Jak wygląda moja przygoda z podcastami?

Muszę Wam się do czegoś przyznać – uwielbiam ciszę. Cisza pomaga mi się skupić, jasno myśleć i dzięki niej jestem dużo bardziej produktywna. Między innymi dlatego nie włączam radia, nie mam w tle żadnej muzyki, a TV jest włączony od wielkiego dzwonu. Być może wynika to z tego, że w moim domu, gdy wszystkie dzieci są na pokładzie, o stan ciszy jest bardzo trudno;) i dlatego wszelkie chwile ciszy witam z radością.

Okazało się jednak, że są momenty, np. wyszukiwanie zdjęć do postów blogowych, przygotowywanie grafik, które nie wymagają aż takiego skupienia i które można by jakoś sensownie wykorzystać. I tak właśnie zaczęłam słuchać podcastów Ariadny Wiczling. W moim przypadku to od niej wszystko się zaczęło. Potem odkryłam podcast Pawła Tkaczyka i Marka Jankowskiego – Mała Wielka Firma, a całkiem niedawno odważyłam się słuchać po angielsku świetnych podcastów Amy Porterfield. I powiem Wam, że wciągnęło mnie na maksa!

Między innymi dlatego dołączyłam do wyzwania w ruchu słucham podcastów, organizowanego przez Ariadnę z innymi podcasterami (w każdej chwili możesz również do niego dołączyć i #słuchampodcastów;) Co prawda nie w ruchu, bo wakacyjny ruch z trójką dzieci wymaga jednak otwartych uszu i wytężonej uwagi, ale codziennie znajduję chwilę chociaż na fragment jakiegoś podcastu. Dzięki uczestnictwu w wyzwaniu, poza poznaniem tytułów innych wartościowych podcastów, poznałam również świetną aplikację Podcast Addict, która pozwala słuchać podcastów z telefonu. Wystarczy ściągnąć na telefon wybrane odcinki podcastów, a potem słuchać jej w dowolnej chwili. To mega wygodne!

Plusy słuchania podcastów:

  • możesz zdobywać darmową wiedzę na tematy, które Cię interesują,
  • możesz słuchać wartościowych audycji, gdzie i kiedy chcesz – w trakcie uprawiania sportu, gotowania, sprzątania, prasowania,
  • wybierając podcasty obcojęzyczne możesz niejako przy okazji szlifować znajomość języka obcego.

Minusy słuchania podcastów:

  • nie możesz słuchać na basenie – z przyczyn oczywistych;)
  • jak się wciągniesz, to możesz mieć problem z przestaniem, bo ilość wartościowych podcastów jest gigantyczne.

Czy warto słuchać podcastów?

Jak dla mnie bilans plusów i minusów wychodzi zdecydowanie na korzyść podcastów. I choć w tej chwili mam z nimi doświadczenia wyłącznie jako słuchacz, to przyglądając się im z perspektywy content marketingowej uważam, że planując strategię warto je rozważyć. Dotyczy to zwłaszcza osób, które umieją ciekawie opowiadać i wolą przekazywać wiedzę mówiąc, a nie pisząc. Dla nich podcast jest rozwiązaniem idealnym i choć na razie nie jest super popularny w Polsce, to dzięki takim akcjom, jak to wyzwanie w ruchu słucham podcastów, idea podcastingu zostanie spopularyzowana.

A Ty słuchasz podcastów? Co sądzisz o tej formie przekazu? Chętnie poznam podcasty, których warto posłuchać – podziel się proszę w komentarzu:)

  • o, nie wiedziałam o tej akcji, a że słucham podcastów w trakcie biegania i dojazdów na rowerze do pracy, to chętnie dołączę do niej. No i dzięki za podpowiedzi nowych podcastów, bo ja na razie maglowałam głównie Małą wielką firmę.