Potrzeby klientów a wybór słów kluczowych

Gdy zaczynasz czytać książki związane z biznesem, to jedna z pierwszych rzeczy, na którą natrafiasz, to pytanie o Twoją grupę docelową. Już na wstępie musisz sobie odpowiedzieć, kim jest Twój klient, jakie ma potrzeby i w jaki sposób Twój produkt może pomóc mu je zaspokoić. Nie każdy jednak wie, że od tego, co jest dla Twojego klienta najbardziej istotne, zależy, jakie słowa kluczowe powinny być użyte w treściach na stronie. Dziś podpowiem Ci, jak potrzeby klientów wpływają na wybór słów kluczowych.

Piramida potrzeb Maslowa

Do rozpoznania potrzeb Twojego klienta konieczna jest znajomość piramidy potrzeb Maslowa. U jej podstawy leżą potrzeby fizjologiczne, następnie mamy potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, a pnąc się dalej w górę mamy potrzebę uznania, by na samym szczycie znaleźć potrzebę samorelizacji.

 

potrzeby klienta

 

Starając się poznać naszego klienta z pewnością należałoby się zastanowić nad tym, na jakim etapie są jego potrzeby związane z naszym produktem. Jeśli sprzedajesz produkty żywnościowe, to z pewnością możesz powiedzieć, że zaspokajają one potrzebę głodu czyli potrzebę fizjologiczną. Produkty takie mogą jednak zaspokajać również potrzeby wyższego rzędu, takie jak potrzeba przynależności – np. do grupy osób na określonej diecie, uznania – jedzenie zdrowych rzeczy czy samorealizacji – dieta pomagająca w realizacji marzeń.

Podobnie wygląda sytuacja z zaspokajaniem potrzeb, jeśli sprzedajesz ubrania. Z jednej strony zaspokajasz potrzebę podstawową, jaką jest potrzeba zapewnienia ciepła dzięki ubraniu. Przy okazji możesz jednak również zaspokajać potrzebę przynależności do jakiejś grupy czy uznania, jeśli sprzedajesz ubrania znanej marki uznane za luksusowe.

To tylko proste przykłady, ale mam nadzieję, że dzięki nim już zauważyłeś, że jeden produkt może zaspokajać kilka różnych potrzeb. Czas zatem zastanowić się, jaki wpływ mają one na słowa kluczowe, których powinieneś używać.

Inne potrzeby – inne słowa kluczowe

Jak możesz się domyślić, za każdą z tych potrzeb idzie inny przekaz marketingowy. Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, co jest dla Twojej grupy docelowej najważniejsze i która potrzeba wysuwa się na pierwszy plan. Jeśli dla Twojej grupy docelowej najważniejsze będzie spełnienie potrzeby przynależności, to swój przekaz będziesz kierować inaczej niż do osób, które pragną uznania.

A skoro Twój przekaz ma trafić do określonej grupy docelowej, która ma wyraźne potrzeby, to musisz to wziąć pod uwagę w całości swoich działań marketingowych, czyli również przy formułowaniu treści na stronie www. I tu dochodzimy do meritum czyli do tego, jakich słów kluczowych musisz używać.

W treściach na stronę musisz używać słów kluczowych, które w jasny sposób będą określać, jakie cechy Twoich produktów są najważniejsze dla Twojego odbiorcy. Należy zatem rozpoznać, jakimi przymiotnikami klienci określają produkty, które chcesz im zaproponować. Do takich typowych przymiotników należą:

  • tani,
  • dobrej jakości,
  • wygodny,
  • luksusowy,
  • elegancki,
  • stylowy,
  • nowoczesny,
  • ekologiczny,
  • designerski,
  • naturalny,
  • prosty,
  • szybki,
  • itp. itd.

To oczywiście tylko przykłady, ale to właśnie szukając przymiotników tego typu, możesz rozpoznać, czy Twoim klientom zależy przede wszystkim na cenie, czy może raczej będą oni patrzyli na Twój produkt pod innym kątem. Nie dowiesz się tego jednak bez znajomości swojego klienta. Pamiętaj, że to, co Tobie wydaje się najważniejsze, wcale dla Twojego klienta takie być nie musi!

Musisz znać swojego klienta

Gdy dopiero zaczynasz swój biznes, to prawdopodobnie masz jakieś założenia dotyczące swoich klientów. Być może robiłeś badanie rynku (mam nadzieję, że tak!) i wiesz, co jest ważne dla Twojej grupy docelowej, a co schodzi na dalszy plan. Na tej bazie możesz wybrać cechy, którymi Twoi klienci będą opisywać produkt i to właśnie one będą podstawą do dalszej analizy słów kluczowych.

Jeśli już jesteś o krok dalej, to znaczy już działasz na swoim rynku i masz już pierwszych klientów, to najprostszą metodą poznania preferencji Twoich klientów jest zapytanie ich o zdanie. To oni powiedzą Ci najszybciej, dlaczego wybrali ten, a nie inny produkt. Z tego, czego się od nich dowiesz, powinieneś wyłowić słowa, których używają do jego opisania. Dzięki takiej rozmowie będziesz mógł rozpoznać, czy Twojemu klientowi zależy bardziej na estetyce, cenie czy jakości.

Jak widzisz znajomość potrzeb klienta jest nieodzowna, by poznać, jakich słów kluczowych używać w swoich treściach. Nie chciałabym jednak, byś działał po omacku i wybierał słowa kluczowe związane z potrzebami klientów tylko na podstawie widzimisię. Warto zajrzeć do narzędzi propozycji słów kluczowych, dzięki którym poznasz twarde dane na temat liczby wyszukiwań i pomogą Ci znaleźć słowa kluczowe, które mogą Ci dać najlepsze efekty. W swoich poszukiwaniach musisz starać się znaleźć złoty środek czyli słowa często wyszukiwane o niskiej konkurencyjności. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, to zapraszam do dwóch artykułów: Narzędzia propozycji słów kluczowychjak dobrać słowa kluczowe.

Mam nadzieję, że mój artykuł pomógł Ci zrozumieć, że pisząc treści na stronę internetową musisz brać pod uwagę potrzeby klientów, które może zaspokoić Twój produkt. Jeśli tych potrzeb jest kilka, to staraj się znaleźć te cechy, które są najważniejsze dla Twojej grupy docelowej i to na ich bazie znaleźć właściwe słowa kluczowe.