Pozycjonowanie czy Adwords – co wybrać?

Wielu moich klientów, którzy są dopiero na początku swojej biznesowej drogi w sieci, zastanawia się, jakim sposobem dotrzeć do nowych klientów. Jedną z bardziej oczywistych metod jest wykorzystanie wyszukiwarki Google, bo przecież wszyscy (no prawie 😉), gdy czegoś szukają, sięgają po Google. Pojawia się jednak wątpliwość czy postawić na Adwords, czy też raczej na pozycjonowanie strony. Zobacz czym się różnią i wybierz metodę najlepszą dla Ciebie.

Pozycjonowanie strony – długotrwały efekt, na który trzeba poczekać

Głównym celem pozycjonowania jest budowanie długotrwałej widoczności firmy w wynikach wyszukiwania Google. Wszyscy walczą o TOP10 Google czyli miejsce na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, bo mówiąc uczciwie, współczesny człowiek rzadko kiedy zagląda na drugą stronę. Wysokie pozycje w Google w jednych branżach można osiągnąć łatwiej, w innych trudniej, ale zawsze celem jest ściągnięcie do siebie na stronę jak największej rzeszy odbiorców, którzy są zainteresowani zakupem produktu czy skorzystaniem z usługi.

To działania wielowątkowe, bo ich częścią składową jest zarówno optymalizacja strony czyli działania on-site, jak i działania off-site, czyli poza stroną. To proces, a nie jednorazowe działanie, a na wymierne rezultaty trzeba poczekać. Mówi się, że realne wyniki można osiągnąć po 3-6 miesiącach, a w trudniejszych branżach nawet po ok. roku. Jednakże pierwsze skoki pozycji, gdy strona wcześniej nie była odpowiednio zoptymalizowana pod SEO, można zauważyć już po ok. 2 tygodniach.

I choć efekty nie będą natychmiastowe, to uważam, że warto zainwestować w pozycjonowanie strony, bo to w perspektywie czasu bardzo się opłaca. Raz napisane teksty, które zdobędą wysokie pozycje, będą linkowane na innych stronach czy udostępniane w social mediach, mogą przez długi czas generować ruch na stronie. Jeśli to będą teksty wartościowe dla grupy docelowej, to będą one konwertować czyli przekładać się na realne przychody. Oznacza to, że osoby, które trafią na stronę, dokonają zakupu lub zainteresują się ofertą świadczonych przez nas usług.

Adwords – szybki efekt

Adwords czyli aktualnie Google Ads, to reklama w wyszukiwarce Google. To wszystkie te strony, które pojawiają się na liście wyników wyszukiwania nad wynikami organicznymi, czyli tymi, które są efektem pozycjonowania. Tych wyników może pojawić się 1-3 i każdy z nich jest oznaczony z boku niewielkim napisem reklama.

reklama google

Google Ads mogą pojawić się również na dole pierwszej strony wyników wyszukiwania, a czasem Google Ads wyświetla również wyniki z prawej strony wyników wyszukiwania, ale tylko w urządzeniach typu desktop. Wszyscy korzystający z urządzeń mobilnych będą mogli zobaczyć jedynie reklamy pojawiające się nad i pod wynikami organicznymi. Warto również wiedzieć, że aplikacje blokujące reklamy na stronach typu Adblock, mogą, choć nie muszą, również blokować reklamy na stronie Google.

Google Ads to oczywiście wyniki dopasowane do zapytania, jakie wpisują użytkownicy wyszukiwarki. Dzięki temu reklamy pojawiają się wyłącznie osobom, które są zainteresowane danym tematem, przez co wiele osób nawet nie zauważa, że klikając w pierwszy wynik pod paskiem wyszukiwania klika w reklamę, mimo że jest to wyraźnie oznaczone. W ten sposób korzystając z Google Ads możemy wygenerować całkiem spory ruch na stronie, który, o ile kampania jest dobrze przygotowana, przełoży się na konwersje.

Warto jednak pamiętać, że Google Ads działa, czyli generuje ruch na stronie, tylko wtedy, gdy płacimy za kampanię. W momencie, gdy kampania się zakończy, to niestety nasze wyniki sprzedażowe mogą polecieć na łeb na szyję. Co prawda znajdzie się pewnie jakiś procent osób, który zapamięta nasz sklep czy stronę i trafi do nas również później, ale wyniki będą dużo gorsze niż w momencie prowadzenia kampanii Google Ads.

Pozycjonowanie czy Google Ads – co lepsze?

Skoro już wiesz, czym charakteryzują się obie te formy dotarcia do potencjalnych klientów, to czas zastanowić się, która z nich jest lepsza w Twoim przypadku. Ja jestem gorącą zwolenniczką złotego środka czyli korzystania z obu opcji jednocześnie. Kampania Google Ads doskonale się sprawdza wtedy, gdy zaczynasz czyli otwierasz sklep internetowy czy masz stronę z usługami i chcesz z pomocą sieci zdobywać nowych klientów. Wówczas warto przeznaczyć pewną pulę środków na kampanię Adwords i od razu zobaczyć realne efekty jej prowadzenia.

Nie jestem jednak zwolenniczką ograniczania się tylko do kampanii w Google Ads. Jak wyżej napisałam, efekty kampanii mogą być spektakularne, ale skończą się wraz z zakończeniem kampanii. Wtedy jednak nadal będziemy mogli korzystać z ruchu, który jest generowany przez ruch z wyników organicznych.

To właśnie dlatego warto jednocześnie dbać o dobry content, który będzie dopasowany do naszej grupy docelowej i który pozwoli nam się piąć wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli strategia będzie dobrze zaplanowana, to pozycjonowanie przyniesie efekty w postaci wartościowego czyli konwertującego ruchu na stronie.

Na koniec chcę dodać jeszcze kilka słów na temat Google Ads w kontekście słów kluczowych. Otóż kampania Google Ads może być okazją do przetestowania słów kluczowych i znalezienia tych, które najlepiej konwertują. Dzięki temu to właśnie one mogą stać się słowami najważniejszymi dla optymalizacji pod SEO, która dobrze zrobiona pozwoli wypchnąć stronę wyżej w wynikach organicznych na najlepiej konwertujące słowa kluczowe. Wynika z tego jednoznacznie, że pytanie dotyczące tego, czy wybrać pozycjonowanie czy Adwords powinno brzmieć raczej: kiedy postawić na pozycjonowanie, a kiedy na Google Ads, bo obie te metody mogą ze sobą współgrać i generować wartościowy czyli konwertujący ruch na stronie.