Pozycjonowanie strony w Google – komu potrzebne?

pozycjonowanie strony w Google

Masz swoją firmę, działasz, masz klientów i dzwoni do Ciebie telemarketer przedstawiający Ci super ekstra opłacalną ofertę pozycjonowania strony. Roztacza przed Tobą wizje jak to pięknie może być w Twojej firmie, jak tylko zaczniesz pozycjonować stronę. Ale czy faktycznie pozycjonowanie strony w Google jest Ci potrzebne?

Pozycjonowanie strony w Google – do czego służy?

Często spotykam się z opiniami, że pozycjonowanie strony w Google polega na zdobywaniu coraz wyższych pozycji w Google na określone frazy kluczowe. Jest to jednak tylko częściowa prawda, bo prawdziwym celem prac nad poprawą pozycji strony w Google jest dotarcie do coraz większej liczby potencjalnych klientów i nakłonienie ich do tego, by stali się realnymi klientami, czyli przynoszącymi przychody.

Pozycjonowanie stron w Google nie zatem sztuką dla sztuki tylko po to, by walczyć o coraz wyższe pozycje w Google na jak najwięcej fraz kluczowych, ale zadanie z realnym celem, który można łatwo zmierzyć. Miarą jego realizacji są konwersje, które można sprawdzić mając dostęp do danych analitycznych dla danej strony (m.in. Google Analytics i Google Search Console).

Czy pozycjonowanie strony w Google jest Ci potrzebne?

Bazując na tym co napisałam powyżej, czas zastanowić się, czy Twoja firma również potrzebuje pozycjonowania. Moim zdaniem nie jest to wcale oczywiste i uważam, że nie każda firma powinna korzystać z usług pozycjonowania.

Odpowiedź ta jest może nieco przewrotna i niektórzy pewnie uznają, że strzelam sobie w kolano oferując pozycjonowanie stron w Google. Jestem jednak zdania, że trzeba podchodzić do tematu rzetelnie i edukować potencjalnych klientów wyjaśniając im wszystko kawa na ławę, zamiast na siłę namawiać do skorzystania z usług pozycjonowania i narażać się na ich rozczarowanie w postaci braku widocznych efektów.

Wracając zatem do mojej tezy, która jasno mówi, że pozycjonowanie stron w Google nie zawsze jest potrzebne spieszę wyjaśnić, w których momentach jest ono wręcz zbędne.

Opierasz biznes na rekomendacjach

Znam wiele biznesów, które działają doskonale, mają płacących klientów i nie potrzebują żadnej reklamy. Często nie mają swojej strony internetowej, a danych kontaktowych do nich na próżno szukać sieci. To firmy, które docierają do kolejnych klientów pocztą pantoflową, a liczba poleceń jest tak duża, że nie muszą szukać alternatyw.

Na takiej zasadzie działa duża część branży budowlano-remontowej, gdzie dobra ekipa to prawdziwy skarb i klienci sami chętnie dzielą się namiarami na nią ze swoimi znajomymi. Rekomendacje działają również w innych branżach, ale ja miałam do czynienia najwięcej z tą branżą (pracowałam przez 10 lat w nieruchomościach) stąd też jest mi ona szczególnie bliska. Jeśli Ty również tak działasz, nie masz przestojów i jesteś spokojny o stan finansów Twojej firmy, to pozycjonowanie strony w Google jest Ci niepotrzebne.

Masz własny wypracowany sposób docierania do klientów – sprzedaż bezpośrednia, MLM itp.

Pozycjonowanie strony w Google nie jest Ci również potrzebne, jeśli masz wypracowany skuteczny sposób docierania do klientów np. z postaci sprzedaży bezpośredniej czy MLM. O ile sama nie lubię tego typu sprzedawców i nie kupuję od nich niczego, o tyle wiem, że można prowadzić w ten sposób zyskowny biznes, czego dowodem są tysiące osób pracujących w taki sposób.

Jeśli Ty też tak działasz i nie chcesz lub nie możesz (ze względu na politykę sprzedażową firmy) działać samodzielnie i szukać alternatywnych sposobów dotarcia do klienta, to pozycjonowanie strony nie jest Ci potrzebne.

Nie chcesz docierać do nowych klientów, rozwijać firmy, poszerzać rynków

Nie musisz sięgać po pozycjonowanie stron również wtedy, gdy masz wystarczającą liczbę klientów, nie chcesz rozwijać firmy czy docierać na inny rynek czy do innej grupy docelowej. Wtedy również nie musisz troszczyć się o pozycjonowanie strony.

Jest to jednak działanie dość ryzykowne, gdyż jest sprzeczne z zasadą dywersyfikacji działalności i opierania biznesu na kilku filarach. Warunki rynkowe mogą się zmieniać (czego najlepszym przykładem jest skrajna sytuacja z jaką mamy do czynienia aktualnie z powodu koronawirusa) i warto mieć alternatywne sposoby na docieranie do klientów, rozwój firmy czy rozszerzenie rynku działania.

Kiedy warto zainwestować w pozycjonowanie strony w Google?

Przedstawiłam Ci kilka sytuacji, gdy pozycjonowanie strony nie jest koniecznością, ale może być sposobem na budowanie ścieżki bezpieczeństwa, gdyby główne źródło pozyskiwania klientów przestało działać lub było niewystarczające.

Jeśli jednak Twoja firma nie działa tak, jak wymienione wyżej przeze mnie, to znaczy, że powinieneś poważnie rozważyć działania zmierzające do poprawy widoczności Twojej strony w Google. Pamiętaj, że pozycjonowanie strony to inwestycja z odroczonym czasem zwrotu. Oznacza to, że zainwestowane w pozycjonowanie strony środki zwrócą się (z dużą nawiązką, jeśli plan pracy nad poprawą pozycji został dobrze opracowany), ale na efekt trzeba będzie trochę poczekać. Jak już pisałam we wpisie: Pozycjonowanie czy Google Ads, pozycjonowanie to maraton, a nie sprint. W zależności od skali prowadzonych działań i rozłożenia ich w czasie, pierwsze efekty mogą pojawić się po miesiącu, trzech – pół roku. W większości sytuacji kupony z tej inwestycji będzie jednak można odcinać przez długi czas i dlatego tak lubię ten sposób docierania do nowych klientów.

Mam nadzieję, że rozumiesz już, że dla większości przedsiębiorców pozycjonowanie stron w Google ma sens. Jeśli jesteś w tej większości, to zadbaj o poprawę widoczności strony w Google, bo to tam zaczyna swoje poszukiwania 98% Polaków. Zanim jednak zdecydujesz się na jedną ze świetnych ofert pozycjonowania strony, jakie trafiają na Twoją skrzynkę mailową (do mnie też trafiają;) ) lub skorzystasz z oferty przedstawionej Ci przez dobrego telemarketera, to poznaj podstawy i dowiedz się, od czego zacząć pozycjonowanie stronyczy zawsze warto być wysoko w Google. Dzięki temu będziesz wiedział, jak rozmawiać z firmą, której chcesz to zlecić, co sprawdzać w umowie i jakich działań masz prawo oczekiwać.

A jeśli wolisz oglądać niż czytać, to zapraszam do obejrzenia #shortpressa 🙂

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more