Pozycjonowanie strony za pomocą bloga – jak robić to dobrze?

Pewnie niejeden z Was słyszał, że jednym z elementów pozwalających na skuteczne pozycjonowanie strony jest stworzenie bloga. Nie każdy wie, jak można wykorzystać blog do budowania pozycji strony w Google, dlatego przygotowałam pigułkę wiedzy na ten temat.

Kiedy warto prowadzić blog firmowy?

Niektórzy uważają, że prowadzenie bloga firmowego sprawdza się wyłącznie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z marką osobistą. Owszem, w takiej sytuacji blog to niemal konieczność, bo pomaga nie tylko pracować na widoczność w sieci, ale również budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

Uważam jednak, że prowadzenie bloga firmowego ma sens także w przypadku innych rodzajów działalności. Doskonale sprawdza się przy sklepach internetowych czy firmach usługowych i to niezależnie od ich rozmiarów. Właściwie mogę powiedzieć, że jeśli chcesz, by Twoja strona była dobrze widoczna w sieci, bo główny zysk płynie od klientów, którzy znajdują Cię tą drogą, to nie znam sytuacji, w której dodatek do strony w postaci bloga (o ile jest dobrze prowadzony) nie przynosiłby żadnych efektów.

Słowa kluczowe – klucz do wysokich pozycji w Google

Jeśli jednak mówimy o blogu w kontekście jego użyteczności przy pozycjonowaniu strony, to najistotniejsze jest to, że dzięki treściom blogowym tworzymy miejsca, w których możemy używać słów kluczowych związanych z naszą branżą i zakresem działalności. Dzięki regularnemu dodawaniu kolejnych treści, możemy budować widoczność naszej strony w sieci na słowa z długiego ogona czyli frazy, które lepiej precyzują to, czym się zajmujemy.

Nawet najlepiej napisane teksty na strony z ofertą nie zrobią takiej roboty dla naszej widoczności w sieci, jak kilka tematycznych wpisów blogowych. W dodatku użycie w ich treści słów kluczowych będzie bardziej naturalne niż wtedy, gdybyśmy chcieli maksymalnie nasycić nimi tekst w zakładkach stałych na stronie.

Pozycjonowanie strony za pomocą bloga – o czym pamiętać?

Skoro już wiesz, że blog może pomóc w pozycjonowaniu strony, to mam dla Ciebie teraz kilka porad, których stosowanie pomoże Ci w tworzeniu wartościowych treści blogowych.

Pisz często i dawaj wartość

Przede wszystkim pamiętaj, że ilość i regularność publikacji treści ma znaczenie. Wpływa nie tylko na liczbę słów kluczowych, na które widoczna jest Twoja strona, ale również na to, jak szybko zauważysz realne efekty prowadzenia bloga. Jeśli chcesz, by Twój blog dość szybko wyniósł Cię na wyższe pozycje w Google, to pisz dużo i często. Jest to istotne szczególnie na początku, gdy dopiero zaczynasz budować Twoją pozycję i nie masz za wiele treści na stronie.

Wybieraj właściwe tematy

Tworzenie bloga firmowego polega na odpowiadaniu na potrzeby odbiorców. Jeśli chcesz trafić do swojej grupy docelowej, to musisz wiedzieć, jakie ma problemy i czego będzie szukać w Google. Dopiero wtedy, gdy wiesz kim jest Twój klient i umiesz określić, czego szuka, możesz korzystać z planera słów kluczowych (zobacz też: 6 narzędzi propozycji słów kluczowych), który podpowie Ci słowa kluczowe, których powinieneś użyć.

Optymalizuj treści

Pisanie bloga, który ma pomóc w pozycjonowaniu strony, różni się nieco od pisania książki czy poradnika. Teksty mają przecież pomóc Ci podnieść pozycje Twojej strony w Google, a zatem muszą być odpowiednio przygotowane pod SEO. Mam tu na myśli odpowiednią strukturę treści, użycie nagłówków i optymalizację zdjęć. Więcej o tym dowiesz się z artykułu jak pisać teksty pod SEO.

Blog nie musi się tak nazywać 😉

Zakładka, w której umieszczane są regularnie tworzone treści, nazywana jest zwykle blog. Czasem jednak komuś nie pasuje taka nazwa i wolałby ją nazwać aktualności, poradnik, artykuły, baza wiedzy czy jeszcze jakoś inaczej. Większe znaczenie ma tutaj fakt, że są to treści użyteczne dla użytkownika, w których używane są słowa kluczowe, niż to, jak nazywa się zakładka, pod którą można je znaleźć na stronie.

Nie umieszczaj bloga w subdomenie

Pisałam już o tym w poście Gdzie założyć blog, ale skoro zbieram tutaj wszystkie porady związane z blogiem firmowym, to powtórzę raz jeszcze. Jeśli chcesz, by Twój blog budował widoczność Twojej strony www, to nie rób go w subdomenie, ani na innej domenie, ale w katalogu. Jednym słowem chodzi o to, by adres strony z wpisami wyglądał tak: twojastrona.pl/blog (twojastrona.pl/artykuly, twojastrona.pl/aktualnosci). Każde inne rozwiązanie będzie gorsze i Twoje wysiłki włożone w tworzenie treści, które mają pomóc w pozycjonowaniu Twojej strony pójdą na marne.

Efekty pozycjonowania z pomocą bloga – kiedy?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od branży, w której działasz, od tego jak długo masz domenę oraz od tego, jak dużo piszesz. Na pewno jednak oczekiwanie na pierwsze widoczne wyniki liczy się w tygodniach/miesiącach, a nie w dniach. Nie ma więc sensu oczekiwanie na to, że artykuł, który napiszesz dziś, już jutro będzie w TOP10 Google. Choć zdarzają się takie spektakularne przypadki, to jednak zwykle czas ten jest zdecydowanie dłuższy.

Warto jednak monitorować na bieżąco sytuację, korzystając z narzędzi do badania widoczności strony w Google np. SEMSTORM. Dzięki niemu zobaczysz czy i w jaki sposób Twoja strona zaczyna piąć się wyżej na liście wyników Google.

I choć pozycjonowanie strony za pomocą bloga nie daje spektakularnych efektów od razu, to warto to robić, bo daje efekty długofalowe. Raz napisane teksty blogowe są na Twojej stronie cały czas. Jeśli będą widoczne wysoko w Google, to przełoży się to na ruch z wyszukiwarki, a to z kolei na korzyści w postaci zamówień czy kontaktu ze strony zainteresowanych klientów.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony za pomocą bloga?

Tu znów nie ma jednoznaczniej odpowiedzi na to pytanie. Wiele zależy od tego, kto będzie prowadził blog firmowy i jak dużo tekstów chcesz na nim umieszczać. Jeśli będziesz to robił we własnym zakresie, to głównym kosztem jest Twój czas, który na to poświęcisz. Pomijam tutaj koszty strony, domeny i hostingu, bo zakładam, że już to masz, skoro chcesz pozycjonować stronę.

Jeśli jednak nie chcesz samodzielnie tworzyć treści, to możesz zlecić ich pisanie copywriterowi (mogę to być np. ja😉). Koszt tworzenia tekstów blogowych jest bardzo różny. Od kilku/kilkunastu zł za 1 000 zzs do kilkudziesięciu, a w przypadku bardzo specjalistycznych treści nawet kilkuset zł za 1 000 zzs. Trudno zatem wskazać średni miesięczny koszt takiej pracy, bo wpływa na nie kilka zmiennych: branża, stopień merytoryki w treściach blogowych, długość tekstów i ich częstotliwość. Im mniej wysiłku będzie trzeba włożyć w tworzenie treści i im krótsze one będą, tym mniejsze koszty będą z tym związane. Zanim jednak postawisz sobie koszty pozycjonowania jako główny wyznacznik przy wyborze sposobu prowadzenia bloga, pamiętaj, że to inwestycja. Dobrze prowadzony blog może latami przynosić nam nowych klientów i zwiększać dochody. Czy zatem warto oszczędzać na takim długofalowym działaniu?

Mam nadzieję, że moje podpowiedzi przydadzą Ci się w planowaniu strategii pozycjonowania strony i wykorzystasz blog firmowy do budowania swojej widoczności w sieci. Jeśli znasz kogoś, komu ten artykuł mógłby się przydać, to podziel się nim proszę. Może dzięki temu jego biznes szybciej wyskoczy na wyższe pozycje w Google?

*Niektóre linki w tym artykule, to linki afiliacyjne, oznacza to, że jeśli skorzystasz z linkowanych usług ja dostanę od tego prowizję. Dla Ciebie to żadna różnica, bo cenę będziesz miał taką samą. Po prostu firma podzieli się ze mną swoją prowizją.