Przepis na dobrą infografikę – zdradza Gosia Zimniak

dobra infografika

Od pewnego czasu, jak myślę infografika – to myślę Gosia Zimniak. Gosia jest dla mnie niekwestionowaną mistrzynią tego gatunku i bardzo się cieszę, że miałam okazję zapytać ją o przepis na dobrą infografikę.  Chcesz go poznać? Zapraszam do czytania 🙂

gosia zimniak przepis na dobrą infografikę

Cześć Gosiu 🙂 Na początek poproszę Cię o parę słów o tym, co robisz, bo być może nie wszyscy czytelnicy mojego bloga Cię znają.

Jestem grafikiem specjalizującym się w ilustrowaniu i projektowaniu infografik. Od ponad 5 lat prowadzę własną działalność. Współpracuję z różnymi klientami, zarówno z większymi firmami typu wydawnictwa, magazyny, ale także z takimi freelancerami jak ja. Prowadzę blog, za pośrednictwem którego dzielę się moimi patentami na przedsiębiorcze i kreatywne życie. Piszę też o komunikacji wizualnej, o tym w jaki sposób można wykorzystać obraz w procesie budowania marki.

A czy zajmujesz się jeszcze copywritingiem? Bo wiem, że to również było w zakresie Twoich usług.

Gdy zaczynałam swoją działalność, to miałam szeroki wachlarz usług, zdecydowanie szerszy niż obecnie. Zajmowałam się również copywritingiem ze względu na moje podwójne wykształcenie (jestem po filologii polskiej i po grafice). Obecnie jednak nie świadczę takich usług, ale doświadczenie zdobyte w tym zawodzie bardzo mi pomaga przy projektowaniu infografik. Jest na nich przecież tekst, który trzeba zredagować, bardzo często mocno skrócić. Do tego właśnie wykorzystuję umiejętności nabyte podczas zawodowego pisania.

Czy pamiętasz swoją pierwszą infografikę? Od czego się zaczęło?

Pierwszą infografikę zrobiłam z myślą o moim blogu ok. 3 lata temu. Chciałam poeksperymentować trochę z formą i urozmaicić publikowane na nim treści. Stwierdziłam, że spróbuję właśnie infografiki. To była infografika o zaletach czytania. Do dzisiaj jest ona bardzo popularna i funkcjonuje bardzo szeroko w Internecie oraz poza nim. Wiem, że wisi w różnych szkołach i bibliotekach.

Czy i kiedy zauważyłaś, że infografiki stały się bardziej popularne? Czy teraz już każdy słysząc hasło infografika rozumie o co chodzi, czy jeszcze nie jest to tak powszechne?

Na pewno w ciągu ostatnich 3 lat, czyli od momentu kiedy zaprojektowałam swoją pierwszą infografikę, ich popularność bardzo wzrosła. Według mnie jednak boom w na infografiki w Polsce jeszcze przed nami. Mam nadzieję, że się do tego przyczynię 😉

Czy myślisz, że każdy temat da się przedstawić na infografice?

Myślę, że tak, ponieważ infografika operuje wieloma środkami wyrazu. Mamy tekst, obraz, kolor, typografię… Dzięki ich odpowiedniemu wykorzystaniu możemy przedstawić każdy temat z każdej dziedziny.

Gdy zaczynasz pracę nad projektem, to projektujesz na kartce, z ołówkiem w ręku, czy od razu siadasz do pracy przed komputerem z otwartym programem graficznym?

Zaczynam sobie zwykle od jakiegoś szkicu na kartce.  Rozrysowuję layout, czasem notuję jakieś koncepcje czy luźne myśli, a potem przenoszę ten pomysł do programu graficznego.

A czy zauważasz związek kolorów z branżą, dla której projektujesz? Np. niebieski to infografiki biznesowe, a pomarańczowy – marketingowe?

Najczęściej dobór kolorów jest zdeterminowany tym, jakich kolorów używa dana marka do komunikacji i identyfikacji wizualnej. Czasem mam narzucony jakiś kolor. I wcale to nie jest tak, że biznesowy to niebieski. Projektowałam infografiki biznesowe z krzykliwym żółtym i czerwonym, więc kolor raczej nie ma związku z branżą.

Czy możesz zdradzić swój przepis na dobrą infografikę?

Ok, w takim razie mój przepis na skuteczną infografikę:

Zacznij od dobrego pomysłu: Trzeba zastanowić się, o czym będzie infografika, jaki będzie jej cel i kto będzie odbiorcą. Zrozumienie tego pomoże w obraniu kierunku działań projektowych oraz ma wpływ na sam charakter infografiki.

Stwórz treść: Warto mieć już całą treść infografiki przed rozpoczęciem projektowania. Ważny jest dobór informacji i ich ilość. Lepiej skupić się na jednej tezie i na rozwiązaniu jednego problemu. Infografika nie powinna przytłaczać informacjami i zbyt dużą ilością tekstu.

Infografika jest formą storytellingu, dlatego powinna mieć wstęp (tytuł i krótkie wprowadzenie do tematu), rozwinięcie i zakończenie (np. call to action). W przypadku infografiki historię opowiadamy za pomocą elementów graficznych: ikonek, wykresów, ilustracji. Elementy graficzne to nie tylko ozdobniki tekstu – powinny nieść znaczenie i przenikać się z tekstem.

Etap projektowania: I tu warto chwycić za kartkę i ołówek, żeby stworzyć szkielet infografiki, jej layout. W jaki sposób zamienić treść w infografikę? Poprzez grupowanie informacji lub osadzanie ich w jakimś kontekście. Infografika może przyjąć formę listy, mapy, drogi, osi czasu.

Dobry layout akcentuje te informacje, które są najważniejsze (te elementy są wtedy większe, bardziej rzucające się w oczy). Należy pamiętać o jasnej nawigacji – odpowiednim pokierowaniu wzrokiem odbiorcy: na co ma on po kolei patrzeć.

Projektowanie to także dobór kolorów i krojów pisma. Jeśli chodzi o kolorystykę to osobiście nie jestem za określaniem, ile maksymalnie kolorów powinna mieć infografika. Ważne, żeby była ciekawa kolorystycznie, żeby przykuwała oko i żeby wszystko było czytelne np. zapewniając dobry kontrast pomiędzy kolorami. W przypadku typografii, warto wybrać sobie po prostu jeden czytelny i prosty krój do głównej treści i jakiś do nagłówka, tytułu czy śródtytułów. W przypadku tego drugiego można już sobie zaszaleć i dobrać coś bardziej charakternego.

Jeśli chodzi o projektowanie infografik bardzo często pojawia się problem, jakiego programu użyć. Tymczasem wg mnie to wcale nie jest takie istotne. Nawet jeśli opanujemy Illustratora czy Photoshopa, to nie znaczy, że będziemy umieli zaprojektować infografikę. To nie chodzi o umiejętności techniczne, ale o umiejętność projektowania. W darmowych w programach typu Canva czy Easyl.ly też można stworzyć dobre infografiki, pod warunkiem, że mamy dobry pomysł i odrobinę wyczucia projektowego. Z tymi programami jest niestety taki problem, że tworzone w nich projekty są bardzo podobne, przez co trudno się potem wyróżnić.

Ważna jest też późniejsza prezentacja infografiki. Pod koniec projektowania warto sobie przetestować, czy jest ona czytelna, tam gdzie chcemy ją opublikować. Nie zapominamy też o stopce, w której możemy zamieścić jakieś call to action. No i oczywiście informacje kontaktowe, logo, jeśli chcemy, by infografika promowała naszą markę.

Świetny przepis. Dziękuję 🙂 Ale na koniec tej części rozmowy zapytam Cię jeszcze o jedną rzecz techniczną, bo to często pojawia się w pytaniach moich czytelników. W jakim formacie wrzucać infografiki: jpg, czy png?

Infografiki publikujemy jako jpg.

Dziękuję, teraz już będę wiedzieć, jak odpowiadać:) Przejdźmy teraz do pytań związanych ze skutecznością infografik. Czy na swoim blogu zauważyłaś związek pomiędzy popularnością postów, a tym, czy zawierają one infografikę? Czy takie posty są chętniej lajkowane, szerowane itd.?

Przed naszą rozmową przejrzałam FB i tam rzeczywiście tam bardzo widać, że wpisy, w których mam zajawkę infografiki mają nawet 2 razy więcej kliknięć w link. Kiedyś zalinkowałam też infografikę, którą robiłam dla klienta, a której tematyka nie była związana z tematyką mojego fanpage’a i ona też miała bardzo dużo wejść. Wniosek z tego taki, że infografika przyciąga uwagę i zaciekawia.

Same infografiki też mają dużo więcej lajków i przede wszystkim udostępnień. Widać wyraźnie, że ludzie chętnie dzielą się infografikami.

A gdy zabierasz się za projektowanie infografiki to przyjemniej Ci się projektuje dla siebie, gdy możesz puścić wodze wyobraźni, czy dla klienta, który podał Ci określone wytyczne. To Ci bardziej przeszkadza czy pomaga?

Lubię pracować tak i tak. Mówi się, że fajnie jest pracować robiąc tylko to, co nam w duszy gra. Ale tak naprawdę współpraca z klientem jest według mnie bardzo rozwijająca, jest wyzwaniem. Trzeba wtedy odpowiedzieć na czyjeś oczekiwania, spotykają się dwie wizje i trzeba znaleźć nić porozumienia. Uważam, że to jest ekscytujące i rozwijające.

A czy do projektowania musisz mieć wenę? Czy po prostu idziesz do pracy rano i nie czekasz, aż wena przyjdzie, bo zlecenia czekają?

Nie czekam na wenę. Nawet jeśli akurat nie idzie mi praca stricte kreatywna, to zawsze jest coś innego do zrobienia. Poza tym mam określone godziny pracy, ponieważ mam małego synka i muszę wyrobić się z pracą zanim pójdę po niego do żłobka. To bardzo motywuje.

Czy masz jakieś marzenie, które jest związane z projektowaniem infografik?

Tak naprawdę moje największe marzenie dotyczące infografik się spełniło, zanim jeszcze zdążyłam sobie je uświadomić. Miałam okazję zaprojektować infografiki do książek Roberta Zycha, a ja uwielbiam książki i moim marzeniem od zawsze była praca przy nich.

Poza tym marzy mi się stworzenie studia kreatywnego wyspecjalizowanego w projektowaniu infografik. Na razie rozwijam umiejętności, buduję portfolio i bazę klientów.

Życzę , żeby się spełniły 🙂 i bardzo Ci dziękuję za rozmowę.

Mam nadzieję, że wywiad z Gosią Zimniak przybliżył Ci temat infografik. Jeśli uważasz, że przepis na dobrą infografikę może się przydać komuś z Twoich znajomych, to podziel się nim proszę.

Może Cię też zainteresuje:
narzędzia content marketingu

Mam nadzieję, że jesteś już przekonany, że content marketing w małej firmie ma sens. A skoro tak, to czas zaplanować Read more

narzędzia content marketingu

Dziś obiecana druga część materiału, w którym przedstawiam mutlimedialne narzędzia content marketingu. Są mniej popularne niż te omawiane w części Read more