Słowa kluczowe dla początkujących– FAQ

Planowanie słów kluczowych to temat, który wielu osobom jawi się jak czarna magia. Pytania na ten temat pojawiają się w biznesowych grupach wsparcia na Facebooku niemal codziennie, dlatego odpowiedzi na nie postanowiłam zebrać w jeden wpis. Mam nadzieję, że dzięki niemu uda Ci się oswoić słowa kluczowe i lepiej optymalizować swoje wpisy, by poprawić widoczność strony, bloga czy sklepu w Google.

Słowa kluczowe – co to jest?

Słowa kluczowe to hasła, które ludzie wpisują w wyszukiwarkę. Nie są to raczej pojedyncze wyrazy (choć mogą być), lecz raczej frazy, często w formie pytania. Przykładowe słowa kluczowe to: „jak wybrać wózek?”, „gdzie kupić meble” itp.

Co to są frazy kluczowe z długiego ogona?

Frazy z długiego ogona (tzw. long tail), to słowa kluczowe długie i precyzyjnie określające to, czego ludzie szukają w Google. Odnosząc się do fraz kluczowych z przykładu powyżej, frazami z długiego ogona będą: „jak wybrać wózek dla bliźniaków”, „gdzie kupić meble z litego drewna” itp.

Im dłuższa fraza kluczowa tym bardziej dokładne będą wyniki wyszukiwania, jakie zobaczy użytkownik poszukujący informacji. To znaczy, że możesz precyzyjniej dotrzeć do osób, które poszukują właśnie tego, co im oferujesz. Jeśli np. w swoim sklepie masz wyłącznie meble na wymiar z płyty, to użytkownik, który wpisze w Google „gdzie kupić meble”, a szuka mebli drewnianych i trafi na Twoją stronę wcale nie znajdzie tego, czego szukał. Co prawda wygenerujesz większy ruch z Google, ale ten ruch w żaden sposób nie przełoży się na wzrost zamówień. Z tego powodu lepiej wykorzystywać słowa kluczowe z długiego ogona. Ruch będzie mniejszy, ale konwersja większa, bo trafią do Ciebie wyłącznie osoby zainteresowane tym, co oferujesz.

Dowiedz się więcej jak pozycjonować stronę na długi ogon

Czy słowo kluczowe musi być w mianowniku?

To jedno z częściej pojawiających się pytań. Nie, słowo kluczowe nie musi być w mianowniku. Jak już wyżej napisałam słowo kluczowe to rzadko kiedy pojedyncze słowo, a raczej fraza złożona z kilku wyrazów. Google sobie świetnie radzi z odmianą i zauważy, że wpis dotyczy np. mebli, jeśli raz pojawi się fraza: meble z litego drewna, innym razem mebli z drewna litego czy meblami z litego drewna.

Dlaczego słowa kluczowe są ważne?

Używając słów kluczowych na swojej stronie, blogu, sklepie internetowym dajesz robotom Google informacje, czego dotyczy Twoja strona, czym się zajmujesz i jakie osoby mogą znaleźć u Ciebie interesujące treści.

To właśnie dzięki obecności konkretnych słów kluczowych wyszukiwarka Google indeksuje Twoją stronę i przypisuje ją do danej tematyki. Potem, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę dane hasło, Google wyświetli mu Twoją stronę w wynikach wyszukiwania. Jej pozycja na liście wyników Google zależy od wielu czynników, ale obecność słów kluczowych jest bardzo istotne.

Co to znaczy indeksowanie strony?

W sieci codziennie pojawiają się tysiące, a może nawet miliony stron internetowych. Roboty Google cały czas penetrują rosnące zasoby Internetu, ale czas, jaki upłynie aż znajdą Twoją nową stronę może być dość długi. Możesz im pomóc zgłaszając stronę do zaindeksowania, czyli do wpisania na listę stron, które mają penetrować. Dzięki temu szybciej na nią trafią i Twoja strona szybciej będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Możesz to zrobić wpisując adres strony w Google Search Console

Jak dobrać słowa kluczowe dla swojej strony, bloga, firmy?

Planowanie słów kluczowych to temat rzeka. Najprościej można powiedzieć, że musisz postawić się w roli klienta i zastanowić się, co wpisałbyś w wyszukiwarkę, gdybyś był na miejscu Twoich klientów lub czytelników i poszukiwałbyś informacji na temat produktów, usług czy związanych z tematem, o którym piszesz. To może być trudne, bo bywa tak, że tak bardzo jesteś wciągnięty w swoją tematykę, że nie wiesz, jakie tematy i treści byłyby interesujące dla Twoich potencjalnych klientów czy czytelników.

Na szczęście z pomocą przychodzą Ci różne narzędzia, które mogą służyć nie tylko jako inspiracja do poszukiwania słów kluczowych, ale również tematów, które warto poruszyć na blogu czy w poradniku na Twojej stronie internetowej.

Narzędzia do doboru słów kluczowych

Moim ulubionym narzędziem, oprócz samej wyszukiwarki Google i Google Keyword Plannera jest Answerthepublic. Wpisując tam frazę kluczową dostajesz zestaw pytań i sformułowań, jakie wpisują użytkownicy. Świetne narzędzie, jeśli szukasz inspiracji na tematy blogowe.

Więcej na temat tego, jak znaleźć słowa kluczowe napisałam we wpisie:  jak dobrać słowa kluczowe

Co to jest optymalizacja wpisu?

Optymalizacja wpisu blogowego to przygotowanie posta zgodnie z zasadami SEO. Chodzi więc o dostosowanie tytułu, stworzenie odpowiedniej struktury nagłówków, dodanie meta tagów, w których pojawią się słowa kluczowe. Istotne znaczenie mają również obrazki (a zwłaszcza atrybut alt) oraz linki, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

Jeśli chcesz zapoznać się z tym tematem bardziej szczegółowo, to sięgnij do wpisu: jak pozycjonować stronę tworząc dobry content

Jak często używać słów kluczowych?

Ze słowami kluczowymi nie można przesadzać, bo zbyt częste ich używanie może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Google uzna, że tekst nie ma żadnej wartości dla użytkownika, a jest stworzony jedynie w celu poprawy pozycji w Google, co skończy się karą w postaci jej obniżenia.

Dawniej mówiło się, że nasycenie słowami kluczowymi (keyword density) powinno mieścić się w określonych ramach procentowych. W tej chwili Google coraz lepiej rozpoznaje kontekst i docenia treść, więc nasycenie słowami kluczowymi nie ma aż takiego znaczenia.

Co to są meta tagi?

Meta tagi to znaczniki, które mają pomóc wyszukiwarkom rozpoznać o czym jest dana strona. Wyróżniamy m.in. meta title (tytuł widoczny na liście wyników wyszukiwania), meta description (krótki opis widoczny pod tutyłem).

W tej chwili mówi się, że nie mają one wielkiego znaczenia z punktu widzenia pozycjonowania, ale jednak nadal zaleca się umieszczać w nich słowa kluczowe. Warto również pamiętać, że meta tagi są widoczne również dla użytkownika i to właśnie na ich podstawie podejmuje on decyzję na temat wejścia na daną stronę. Warto więc tworzyć te opisy nie tylko pod kątem wyszukiwarki używając słów kluczowych, ale również pod kątem użytkowników, którzy zobaczą dany wpis na liście wyników wyszukiwania. Meta tagi mają więc moc przyciągania i warto o tym pamiętać 🙂

Czy są jakieś narzędzia, które pomagają w optymalizacji wpisu?

Bardzo użytecznym narzędziem, z którego korzystam na każdym prowadzonym przeze mnie blogu na WordPressie jest wtyczka Yoast SEO. Warto ją zainstalować, bo nawet jeśli temat słów kluczowych jawi Ci się na razie jako czarna magia, to z tą wtyczką ogarniesz go bez problemu. Wtyczka wyświetla bowiem pod wpisem podpowiedzi co trzeba jeszcze poprawić i kolorem kropeczki sygnalizuje Ci, czy wpis jest dobrze przygotowany pod kątem SEO.

Nie traktowałabym jej co prawda jak wyroczni, bo miewa ona problemy z rozpoznawaniem odmian słów kluczowych (z czym świetnie sobie radzi Google), czy z rozpoznawaniem dużych/małych liter, ale na pewno jest bardzo przydatna. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak z niej korzystać to zajrzyj do mojego tutorialu Jak korzystać z Yoast SEO.

Wtyczka ta nie jest również w żaden sposób powiązana z Google i wyszukiwarka nie widzi, jakie słowa kluczowe w Yoast wpisaliśmy. To widzisz tylko Ty, jako użytkownik wtyczki i ma to Ci pomóc w optymalizacji wpisu.

Niektórzy korzystają również z All in One SeoPack, ale nie korzystałam z niej nigdy, więc nie mogę się wypowiedzieć na temat skuteczności jej działania.

Jak sprawdzić, na jakich pozycjach jest moja strona w Google?

Skoro już wiesz, jak mniej więcej ogarnąć temat słów kluczowych, to teraz czas sprawdzić, jak Twoją stronę widzi Google. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

– skorzystać z narzędzi, które umożliwiają sprawdzenie pozycji dla wpisanych przez Ciebie fraz kluczowych: np. webpozycja.pl, cmonitor.pl Za darmo możesz sprawdzić kilka fraz, ale musisz samodzielnie wymyślić, jakie frazy Cię interesują.

– skorzystać z narzędzia SEMSTORM, które patrzy z drugiej strony i mówi Ci, jak Google widzi Twoją stronę. Nie musisz sam wpisywać słów kluczowych. Wystarczy, że wpiszesz adres strony, a zobaczysz wyniki w takiej formie:

SEMSTORM monitoring pozycji

W wersji bezpłatnej zobaczysz tylko część wyników, ale warto choć zajrzeć, żeby przekonać się, ile słów kluczowych masz w TOP10 Google, a ile w TOP50. Zobaczysz też, jakie słowa kluczowe mają największy potencjał (są najczęściej wyszukiwane) oraz poznasz swoich konkurentów.

Jeśli poważnie myślisz nad tym, by zaistnieć w sieci, to polecam to narzędzie z czystym sumieniem – dzięki niemu będziesz miał masę podpowiedzi nad czym popracować, by poprawić widoczność strony w Google. A poza tym zobaczysz, że czasem Google bywa zaskakujące i Twoja strona pojawi się w Google pod przedziwnym hasłem, które wcale nie jest związane z Twoją działalnością.

Mam nadzieję, że mój wpis rozjaśnił Ci nieco kwestie związane ze słowami kluczowymi. Jeśli masz jakieś pytania, które w tym wpisie się nie pojawiły, a chcesz poznać odpowiedź na nie, to zadaj pytanie w komentarzu lub w mailu: agnieszka@liczysiecontent.pl, a ja postaram się znaleźć na nie odpowiedź.

Jeśli uznasz ten wpis za wartościowy lub wiesz, że jest ktoś, komu te wiadomości mogą się przydać, to udostępnij go proszę. Niech również dowie się więcej o słowach kluczowych.