Słowniczek pojęć content marketingowych

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, gdy dopiero zaczyna swoją przygodę z tą formą marketingu. Uznałam więc, że przyda się mały słowniczek pojęć content marketingowych.

Mój słowniczek dzielę na części, które odpowiadają etapom wskazanym w poprzednim wpisie dotyczącym koła efektywnego marketingu.

CEL:

Lead – w tej sekcji lead oznacza klienta potencjalnie zainteresowanego zakupem danego produktu. Mówi się więc nawet o leadach sprzedażowych, a więc osobach, które przestają być anonimowe poprzez zostawienie swoich danych na stronie internetowej np. przy zapisaniu się do newslettera.

Prospect – pojęcie bardzo zbliżone do leada, ale można powiedzieć, że jest to określenie osoby będącej już o krok dalej w swoim procesie zakupowym i takiej, która jest bliżej decyzji o zakupie. Jednocześnie prospect wcale nie musi być leadem, choć zwykle to właśnie lead przekształca się w prospecta.

Target – dosłownie cel, ale w języku marketingowców w ten sposób określana jest w skrócie grupa docelowa. To właśnie do targetu kierowany jest przekaz marketingowy. Target może być jeden, a może też być kilka, w zależności od tego ile produktów mamy i jak bardzo różnią się od siebie.

Persona – nasz idealny klient, członek targetu czyli grupy docelowej.

Dowiedz się jak sprawdzić kim jest Twój klient cz. 1 i Persona czyli kim jest Twój klient cz. 2

WARTOŚCIOWA TREŚĆ:

Content – czyli treść upubliczniania na stronie czy za pomocą mediów społecznościowych. Są to więc nie tylko artykuły publikowane na blogu firmowym, ale też e-booki, organizowane webinary, podcasty czy wysyłane newslettery.

Poczytaj o tym jak pisać teksty

Copywriter – np. ja 🙂 czyli osoba zajmująca się zawodowo pisaniem tekstów na strony, portale, blogi itp. oraz wymyślaniem haseł reklamowych i innych elementów kampanii reklamowych. Jest często zatrudniania na zlecenie agencji reklamowych, które realizują działania content marketingowe.

Chcesz wiedzieć więcej na temat copywriterów? Przeczytaj Kim jest copywriter

Lista mailingowa – lista osób, które dokonały zapisu poprzez podanie swoich danych kontaktowych, w tym e-maila. Listy takie tworzy się zbierając subskrybentów na newslettery, prowadząc przedsprzedaż czy sprzedaż swoich produktów.

Infografika – grafika, której celem jest atrakcyjne przekazanie informacji. Dzięki niej nawet nudne dane statystyczne mogą być podane w ciekawej i przykuwającej uwagę formie.

Tutaj zebrałam 4 reguły, które powinna zawierać dobra infografika, a w tym wpisie poznasz przepis na dobrą infografikę od Gosi Zimniak – mistrzyni w tej dziedzinie.

Subskrybent – osoba zapisana na listę mailingową. Można więc powiedzieć, że każdy subskrybent jest leadem, ale nie każdy lead jest subskrybentem, bo leadem można zostać również w inny sposób, niekoniecznie poprzez zapis na listę mailingową.

Newsletter – krótki list wysyłany do subskrybentów. Służy do podtrzymywania kontaktu z nimi, budowaniu społeczności, informowania o nowościach w ofercie czy do przekazywania treści dostępnej tylko dla osób zapisanych.

Więcej na ten temat znajdziesz we wpisie: Dlaczego warto wysyłać newsletter?

e-book – dłuższa, minimum kilkustronicowa publikacja dostępna do ściągnięcia. W formie e-booka może być wydany np. zeszyt ćwiczeń do prowadzonego kursu, raport z przeprowadzonych działań czy poradnik. Zwykle jest publikowany w formie pdf. Ja proponuję ebook: Podstawy SEO dla zielonych

Podcast – nagranie audio udostępniane w sieci. Często w tej formie publikowane są wywiady, ale w formie podcastu może być również publikowany inny materiał, np. szkoleniowy.

O mojej przygodzie z podcastami przeczytasz tutaj: Czy warto słuchać podcastów?

Webinar – szkolenie online, udostępniane płatnie lub bezpłatnie grupie zarejestrowanych osób. W odróżnieniu do podcastu, webinar jest prowadzony na żywo i zwykle można w jego trakcie zadawać pytania. Często później jest udostępniany w wersji nagranej, a więc staje się już podcastem.

Tu znajdziesz nagrania z moich webinarów

SEO – skrót od Search Engine Optimization czyli optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. Pod pojęciem SEO kryją się więc m.in. działania oparte o słowa kluczowe czy linki pozycjonujące, które mają na celu zwiększyć widoczność witryny w sieci i optymalizować ruch pochodzący z organicznych wyników wyszukiwania. Przygotowywanie treści pod kątem SEO ma więc duże znaczenie, lecz wraz ze zmieniającymi się algorytmami Google np. wartość linków pozycjonujących traci sporo na wartości.

Tutaj pisałam o sposobach na pozycjonowanie strony za pomocą dobrego contentu.

UX – user experience czyli doświadczenie użytkownika, w trakcie korzystania ze strony internetowej. Warto o niego dbać, bo tylko zadowolony użytkownik może stać się klientem.

Jeśli chcesz wiedzieć na ten temat więcej, to tu znajdziesz informacje o tym czy UX i SEO idą w parze

SEM – skrót do Search Engine Marketing czyli marketing w wyszukiwarkach. Jest to szersze pojęcie niż SEO, które jest składnikiem SEM, ale pod pojęciem SEM mieszczą się również płatne reklamy w wyszukiwarkach m.in. za pośrednictwem AdWords.

RTM – skrót od Real Time Marketing czyli użycie w content marketingu treści powiązanej z aktualnymi wydarzeniami. Chodzi więc nie tylko o tworzenie treści związanych ze Świętami, Mikołajem, Walentynkami, ale także nawiązującymi do bieżących wydarzeń politycznych, np. użycie hasła gorszy sort Polaków na koszulkach w sklepie koszulkowo.pl, które sprzedawały się jak świeże bułeczki.

DYSTRYBUCJA I PROMOCJA

Media społecznościowe – należy do nich najpopularniejszy Facebook, ale też Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram, LinkedIn, Snapchat oraz wiele innych, mniej popularnych.

Fanpage – strona fanów, a więc miejsce firmy na Facebooku, która ma służyć budowaniu wizerunku i komunikacji z klientami. I co ważne, nagminnie widzę używanie wersji “funpage” – błagam, nie rób tego! Nazwa nie pochodzi od fun-zabawa, ale od fan czyli ktoś, kto szczególnie interesuje się danym tematem. Pamiętaj zatem – nigdy funpage! zawsze fanpage.

Przy okazji zapraszam do polubienia mojego fanpage’a;)

ANALIZA:

GA – skrót od Google Analitics czyli potężnego narzędzia analitycznego, dzięki któremu możemy poznawać jakie grupy klientów trafiają na stronę, jak się na niej zachowują, jakie treści czytają najchętniej. Bez GA nie może być przeprowadzona żadna analiza dotycząca skuteczności działań content marketingowych

Przeczytaj dlaczego warto znać źródła ruchu na stronie

UU – skrót od Unique User czyli unikalni użytkownicy. To ich liczba jest wyznacznikiem popularności danej strony www czy bloga i pokazuje ile osób odwiedza stronę w określonych okresie.

Konwersja – bardzo ważny czynnik analityczny, który pozwala mierzyć skuteczność prowadzonych działań. Można nim mierzyć jaki procent osób, do których dotarła treść zapisała się do newslettera, kliknęła w reklamę, kupiła produkt itp. Wszystko zależy od obranego celu. Dzięki ocenie konwersji można ocenić jak skuteczna była prowadzona kampania.

Mam nadzieję, że dzięki mojemu słowniczkowi już nie będziesz czuć się tak zagubiony w tekstach związanych z content marketingiem 🙂 A może znasz jeszcze jakieś inne hasła, które warto by było wyjaśnić? Podpowiedz, a ja opiszę je w kolejnym wpisie.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

cel content marketingu

Skoro już wiecie jak wygląda koło skutecznego content marketingu i znacie podstawowe pojęcia z nim związane, to czas na określenie Read more