Struktura posta blogowego – dlaczego jest ważna

jak pisać bloga

Dbasz o strukturę swoich postów blogowych? Czy wiesz, że dzięki odpowiednio przygotowanym wpisom użytkownicy Internetu chętniej będą czytać Twój blog, a roboty Google`a zaindeksują Twoje treści jako wartościowe? Sprawdź, jak tworzyć strukturę postów blogowych, które będą pracować na Twoją wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Pisanie bloga – dla ludzi i dla Google’a

Pisanie blogów to jeden ze sposobów pozyskiwania ruchu organicznego z wyszukiwarki Google. Tworzą je zarówno blogerzy, dla których jest to główne zajęcie, jak i właściciele biznesów czy sklepy internetowe, które poprzez blogi chcą pozycjonować swoje strony.

Niestety nie wszyscy wiedzą, z czego powinien się składać dobrze przygotowany post i jak podejść do jego tworzenia. Często słyszę od właścicieli blogów, że nikt ich nie czyta albo że czas spędzony na stronie jest krótki i nic z tego nie wynika.

Aby blogowanie było skuteczne, zadbaj o podstawowe elementy swoich artykułów.

Odwrócona piramida

Odwrócona piramida to metoda, która polega na umieszczaniu na początku artykułów najważniejszych informacji. Choć technika wywodzi się z dziennikarstwa prasowego, to do Internetu nadaje się idealnie. Dlaczego? Teraz użytkownicy czytają szybko. Jeżeli już na początku nie przyciągniesz ich uwagi ważnymi informacjami, przeskanują wzrokiem kilka pierwszych linijek tekstu, zobaczą, że nie ma w nim nic ciekawego i zamkną Twoją stronę.

Na początku wpisu zawrzyj esencję artykułu, czyli wskaż problem oraz daj obietnicę rozwiązania. Zasygnalizuj o czym będzie tekst, aby czytelnik chciał czytać dalej. Służy do tego lead, a więc krótki fragment tekstu, który znajduje się pod tytułem posta blogowego.

Podział na akapity

Tekst pod leadem podziel na mniejsze fragmenty. Największym błędem jest tworzenie tekstów blogowych, które są ścianą tekstu bez podziału czy wytłuszczeń. Pamiętaj – nikt tego nie przeczyta. Nawet jeśli w artykule będzie supermerytoryczna treść, użytkownik do niej nie dotrze, bo już na wejściu się zniechęci i wyjdzie. Dla Google`a będzie to jasna informacja, że nie znalazł na Twojej stronie tego, czego poszukiwał. Dlatego podczas pisania swoich artykułów bierz pod uwagę potrzeby użytkowników, którzy chcą szybko docierać do istotnych dla nich informacji.

Nagłówki

Kiedy już podzielisz tekst na mniejsze fragmenty, nadaj każdemu z nich odpowiedni nagłówek. Ponownie – z jednej strony są one potrzebne użytkownikom, a z drugiej strony są konieczne ze względu na SEO. Użytkownikom ułatwiają skanowanie tekstu i odnajdowanie istotnych informacji, zaś robotom Google`a pomagają podpowiadać internautom odpowiednie treści i kategoryzować zawartość Internetu.

Aby nagłówki spełniały swoją funkcję informacyjną, umieszczaj w nich słowa kluczowe, awięc najczęściej poszukiwane zapytania lub problemy. Jeśli piszesz tekst na temat nawozów wiosennych, w nagłówkach możesz umieścić frazy typu long tail, także w formie pytań, np. jakie nawozy na wiosnę, czy używać kompostu, kiedy i jak nawozić itp. Być może użytkownik wie już sporo o nawozach, nie musi czytać całego postu, ale chciałby się dowiedzieć w jaki sposób powinien ich używać. Dzięki nagłówkom od razu będzie wiedział, do którego fragmentu ma się przesunąć, aby znaleźć informacje, które rozwiążą jego problem. Spędzi na Twojej stronie kilka lub kilkanaście minut, żeby się z nimi zapoznać. Google będzie wiedział, że Twoja strona jest wartościowa.

Spis treści

Dzięki takiemu podejściu do pisania nagłówków, będą one pełnić w Twoim artykule funkcję spisu treści. Są szczególnie istotne w długich eksperckich postach. Ale możesz pójść krok dalej i pod leadem umieścić spis treści z linkami do konkretnych części artykułu.

W WordPressie są specjalne wtyczki do automatycznego robienia spisów treści w postach blogowych, np. LuckyWP Table of Contents. Pamiętaj, by odpowiednio oznaczyć nagłówki: H1 – tytuł, H2 – nagłówki w poszczególnych częściach wpisu i ewentualnie H3 – mniejszego rzędu, jeśli będzie potrzeba dalszych podziałów w akapitach. Wtyczka od razu zaciągnie te informacje i w ten sposób powstanie interaktywny spis treści.

Jakie są plusy utworzenia spisu treści z linkami?

  • Odbiorca widzi jakie tematy poruszasz w artykule.
  • Jest to rozwiązanie user-friendly, a więc przyjazne użytkownikowi. Może on kliknąć we fragment, który go interesuje i od razu zostanie przeniesiony we właściwe miejsce w artykule. Spis treści zaoszczędza czas i dostarcza czytelnikowi dokładnie to, czego on poszukuje.
  • Zwiększasz liczbę linków wewnętrznych na blogu. Jest to jedna z dobrych praktyk SEO. Ciekawe też jest to, że później, jeśli chcesz podlinkować do wybranego fragmentu tego artykułu z innego wpisu, możesz to zrobić. Nie musisz linkować do całego artykułu, a jedynie do wybranego miejsca, które uzupełnia  w ten sposób inny wpis.

Post blogowy – od czego zacząć?

Z doświadczenia wiem, że mimo znajomości powyższych zasad wiele osób ma problem z rozpoczęciem pracy nad postami blogowymi. Podrzucam więc krótką ściągę, która pozwoli Ci ruszyć z miejsca.

  1. Zrób research słów kluczowych i zweryfikuj pomysł na post. Możesz zacząć od wyszukiwarki Google – wpisz swoje słowa kluczowe i zobacz, czy ludzie rzeczywiście poszukują takich tematów.
  2. Na podstawie wybranych słów kluczowych przygotuj strukturę nagłówkową, którą później wypełnisz treścią. Dużo łatwiej napiszesz także lead.

Jeżeli jednak wolisz pisać z serca i bez wcześniejszego przygotowania, to pamiętaj – nie pisz leadu na początku, tylko na końcu (aby obietnica, którą zawrzesz we wstępie, rzeczywiście znalazła odzwierciedlenie w treści artykułu), a także koniecznie sprawdź, czy wpis odpowiada na zapytania użytkowników. Jeśli tak, uzupełnij tekst wybranymi słowami kluczowymi. Według mnie ta metoda jest dużo trudniejsza, bo zmusza do znacznie większej ingerencji w gotowy tekst.

Narzędzie do badania słów kluczowych – które wybrać?

Zdecydowanie polecam Ubersuggest, które jest dostępne zarówno w wersji płatnej, jak i bezpłatnej. Więcej na temat tego narzędzia przeczytasz w artykule: SEO narzędzia – Ubersuggest wyszukiwarka słów kluczowych oraz SEO narzędzia – Ubersuggest w formie wtyczki do Chrome.

Dodatkowo warto także korzystać AnswerThePublic, które w ciekawej formie graficznej pokazuje, jakie pytania ludzie wpisują w wyszukiwarkę z zadanym przez nas słowem kluczowym.

Po więcej informacji odsyłam Cię do tego artykułu, w którym opisuję 6 skutecznych narzędzi do szukania słów kluczowych.

Jak widzisz, przygotowanie odpowiedniej struktury posta blogowego nie jest trudne. Wystarczy znajomość kilku podstawowych zasad, a blogowanie stanie się znacznie przyjemniejsze, i co najważniejsze – będzie skutecznych narzędziem pozycjonowania i pozyskiwania klientów.

Jeśli wolisz oglądać niż czytać, to podrzucam Ci link do nagrania video, w którym poruszam ten temat.

Może Cię też zainteresuje:
skuteczny content marketing

Content marketing stał się ostatnio ulubionym hasłem wypowiadanym przez marketerów. Słychać o nim więcej niż o osławionym do tej pory Read more

content marketing słownik

Lead, prospect, persona, podcast, SEO, SEM to terminy, które nieodłącznie wiążą się z content marketingiem. Nie każdy je rozumie, zwłaszcza, Read more