X targi ehandlu – subiektywna relacja

W zeszłą środę miałam okazję odwiedzić X targi ehandlu w Katowicach. Wybrałam się tam skuszona nie tylko możliwością porozmawiania na żywo z przedstawicielami firm zajmujących się marketingiem online, ale również uczestnictwa w licznych prelekcjach odbywających się w czasie trwania targów. Wydarzenie było na tyle ciekawe, że uznałam, że warto się podzielić moimi wrażeniami.

Targi ehandlu – wystawcy

Na targach było ponad 100 wystawców. Wszystkich znajdziesz na liście, a ja tutaj tylko wymienię kilku z nich, żeby pokazać, że pojawiły się zarówno te znane, jak i te mniejsze. Wśród wystawców znalazły się firmy związane z email marketingiem (m.in. Freshmail, Getresponse), płatnościami online (m.in. Dotpay, Ecard), kurierzy (m.in. Poczta Polska, Grupa Furgonetka), producenci pudełek i wypełniaczy (m.in. Fatpak), kancelarie prawne oraz różnego typu agencje reklamowe (m.in. Setugo, Tense, Semahead). Można więc było poznać różne rozwiązania dotyczące działalności online od A do Z.

Targi ehandlu – prelekcje

Jak już wspomniałam, na targach można było również uczestniczyć w różnych prelekcjach na tematy związane z marketingiem online. Niestety odbywały się one równolegle na 3 scenach i nie było możliwości uczestnictwa we wszystkich. Udało mi się jednak uczestniczyć w 4, dla mnie najbardziej interesujących i w kilku słowach chcę o nich opowiedzieć.

Prelekcja 1.

Artur Kurasiński z Muse

Jak video content marketing/branded content pomagają „wykręcać i dowozić” sprzedaż i konwersję w e-commerce dla sklepów różnej wielkości i formatu.

Najważniejszym dla mnie wnioskiem, który płynie z tego wystąpienia jest fakt, że video content marketing nie jest domeną wielkich firm. Kluczem do sukcesu jest dobry pomysł, najlepiej historia, która wywołuje jakieś emocje. Kolejny raz okazuje się więc, że to storytelling gra pierwsze skrzypce.

Content video nie musi wymagać wysokich nakładów finansowych i kręcenia filmu kamerami jakości telewizyjnej. Dobra historia obroni się nawet wtedy, gdy będzie kręcona przy użyciu smartfonów.

Artur zwrócił również uwagę, że czasem, zamiast od zera budować społeczność wokół kanału na YT, warto skorzystać z uznanej marki twórców i nawiązać z nimi współpracę. Tu jako przykład pojawił się kanał Castoramy, dla której pracują chłopaki z 5 sposobów na… A więc uznany twórca zaczyna pracować dla danej marki, dzięki czemu pojawia się efekt synergii i marce dużo szybciej udaje się osiągnąć zamierzony efekt.

 

Prelekcja 2.

Anna Ledwoń z Click Community

Skuteczne działania wizerunkowe i sprzedażowe na Instagramie

Instagram dopiero oswajam, więc ta prezentacje była dla mnie bardzo interesująca. Anna podkreślała konieczność budowania spójnego wizerunku marki przez używanie jednolitej identyfikacji wizualnej, a przede wszystkim kolorystyki i filtrów używanych do obróbki wrzucanych na Instagram zdjęć.

Dowiedziałam się również, że content na Instagramie powinien być:

  • zaskakujący,
  • unikalny – przez to rozumie content dodawany tylko tam, np. zdjęcia z backstage’u, oraz content złożony ze zdjęć własnych, a nie zdjęć stockowych – takie zdjęcia mogą być używane, ale powinny stanowić max 10% wszystkich wrzucanych zdjęć,
  • zróżnicowany – żeby nie było nudno,
  • łopatologiczny – dający od razu odpowiedź na nurtujące czytelnika pytanie – np. gdzie kupić tę torebkę – dajemy dokładny link do produktu,
  • dopasowany do odbiorcy.

Prowadząca zwróciła uwagę również na #hashtagi, bez których Instagram nie może się obejść. Można dawać maksymalnie 30 #hashtagów (jeśli damy więcej, to żaden się nie pojawi!), a optymalnie byłoby dać ich 15, podzielonych na 3 grupy:

  • unikalne – związane z Twoją marką,
  • biznesowe – związane z branżą,
  • popularne.

Na koniec Anna dała również 4 dobre rady, żeby działania na Instagramie były skuteczne:

  • używaj emotikonów,
  • twórz harmonogram treści,
  • zadbaj o integrację z innymi kanałami,
  • śledź profile konkurencji i inspiruj się.

 

Prelekcja 3.

Katarzyna Baranowska z Artefakt

10 pomysłów na optymalizację kart produktów w sklepie internetowym pod kątem SEO

Ta prezentacja to doskonała ściąga dla osób, które prowadzą sklepy internetowe i nie wiedzą co jest naprawdę istotne, gdy tworzą karty produktów. Nie będę jej tutaj streszczać, lecz podrzucę link do prezentacji, która została nam przedstawiona.

 

Prelekcja 4.

Justyna Mojżesz-Zimończyk, Roman Grygierek z INIS

Żółty, zielony, niebieski – czy kolor buttona w mailingu ma znaczenie? A/B testy w mailingach. Mała zmiana przynosi duże efekty.

Najważniejszym dla mnie wnioskiem z tej prezentacji było to, że testowanie jest najlepszą metodą zwiększenia skuteczności prowadzonych działań e-mail marketingowych. Trzeba jednak pamiętać, że to co było skuteczne w przypadku jednej grupy, niekoniecznie będzie równie skuteczne w przypadku Twojej grupy docelowej, dlatego warto przeprowadzać testy A/B (zawsze testując tylko jedną rzecz) i w ten sposób testować, które działania rzeczywiście przynoszą efekt. Nie zawsze bowiem widzimisię szefa czy prezesa jest zgodne z zachowaniami klientów. Prowadzący udowodnili to przedstawiając nam wyniki przeprowadzonych testów, niektóre wnioski były zadziwiające.

Oto kilka z nich:

  • temat maila – nie zawsze nazwa brandu przyciąga, czasem lepiej napisać: „Twoje ulubione marki”
  • lepszą otwieralność miały maile z rabatem wyrażonym w % niż kwotowym,
  • nadawca – kobieta – częściej otwierane niż od nadawcy mężczyzny,
  • call to action na reklamie – lepszy efekt osiągnięto, gdy był na górze,
  • kolory – sprawdzono na kobietach – różowy lepiej się klika niż zielony,

Na koniec prowadzący podali warunki skutecznej komunikacji e-mailowej:

  • określona grupa docelowa,
  • spójna strategia działań,
  • kreatywne podejście,
  • testy, testy, testy!

 

Wyjechałam z Katowic bogatsza o nową wiedzę, kilka rozmów z wystawcami, sporą ilość materiałów reklamowych i dwa czasopisma branżowe. Mogę więc uznać, że było to wydarzenie warte odwiedzenia i będę z zainteresowaniem czekać na kolejne.

Ciekawa jestem czy miałam szansę spotkać Cię na tych targach? Jeśli tak, to podziel się proszę swoimi wrażeniami w komentarzu. Może dowiem się dzięki temu co straciłam wybierając te, a nie inne prelekcje?

  • Dziękuje! Miałam być na Targach, ale nie dotarłam na miejsce. Dzięki Tobie poczuć klimat tego wydarzenia.