Słowa kluczowe – jak wybrać te najlepsze?

Zarówno pozycjonowanie, jak i Google Ads swoje działania opierają o słowa kluczowe. I choć wydaje się, że dobór słów kluczowych wcale nie jest taki trudny, to niejeden pozycjoner czy twórca kampanii Google Ads powie, że analiza słów kluczowych jest konieczna, jeśli chcemy by działania SEO przynosiły wymierne efekty. A zatem, jak wybrać słowa kluczowe, które będą dla nas pracować?

Analiza słów kluczowych – od czego zacząć?

Pierwszym krokiem, od którego powinna zacząć się każda analiza słów kluczowych, wcale nie jest sięgnięcie po jakieś narzędzia propozycji słów kluczowych. Na to przyjdzie pora później. Na początku musimy zastanowić się, kim jest nasz klient i jaką potrzebę możemy pomóc mu zaspokoić za pomocą naszego produktu lub usługi. To punkt wyjścia, a bez odpowiedzi na te podstawowe pytania nie będziemy mogli iść dalej.

Warto podejść do tego tematu rzetelnie i spisać sobie wszystkie informacje o korzyściach z produktu lub usługi, jakie odniesie klient z naszej grupy docelowej. Na tej podstawie będziemy mogli określić takie kwestie jak:

  •  słowa, którymi się posługuje, by to znaleźć – pamiętaj, że Twój klient może nie znać lub nie rozumieć słownictwa branżowego i hasła, które dla Ciebie są jasne jak słońce, dla niego brzmią jak bełkot w nieznanym dla niego języku,
  • sposób poszukiwania informacji – czy będzie szukał hasłami ogólnymi czy może już będzie znał podstawy i będzie szukał bardziej specjalistycznej wiedzy.

Takie wstępne informacje przydadzą się, gdy będziemy chcieli odsiać słowa kluczowe, na których nie warto się skupiać i znaleźć te, które będą dla nas najbardziej wartościowe.

Wyszukiwarka słów kluczowych – czyli o narzędziach słów kilka

Teraz czas na skorzystanie z jednego z wielu dostępnych w sieci narzędzi do planowania słów kluczowych. Jeśli chcesz poznać ich więcej, to zapraszam Cię do wpisu, w którym pokazałam 6 narzędzi propozycji słów kluczowych. Tutaj skupię się na jednym czyli Ubersuggest, bo korzystam z niego już od pewnego czasu i wydaje mi się najlepsze z tych, które przetestowałam. A już na pewno jest lepsze niż planer słów kluczowych Google, który osobom bez aktywnych kampanii Google Ads podaje baaaardzo ogólne wyniki, a to za mało do rzetelnej analizy słów kluczowych.

Zachęcam Cię więc do odpalenia Ubersuggest i wpisania do niego słów kluczowych, które wypisałeś sobie w trakcie wcześniejszej analizy. Zauważ, że powinieneś wybrać język, w którym chcesz działać. Po kliknięciu szukaj dostaniesz całą masę podpowiedzi słów kluczowych. Co ważne, będą to nie tyko frazy kluczowe, które zawierają wpisaną przez Ciebie frazę, ale również słowa powiązane. Dzięki temu możesz dowiedzieć się np., że ludzie wpisują frazę „auta używane” 6600 razy miesięcznie, ale już hasło: „samochody używane” 74000 razy miesięcznie.

jak wybrać słowa kluczowe

To tylko przykład, ale on właśnie pokazuje, że analiza słów kluczowych bez narzędzi byłaby niepełna, bo to, że Ty wpisałbyś hasło „auta używane”, a nie „samochody używane” nie oznacza (jak widać z danych), że inni zrobiliby to samo. W tym przypadku nasza intuicja nie jest najważniejsza, bo nasze odczucia mogą być zupełnie inne niż osób z naszej grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć.

Dobór słów kluczowych – oddziel ziarna od plew

Dzięki narzędziom możesz uzyskać listę słów kluczowych, którą następnie należy poddać analizie. Na początku może Ci się wydawać, że ta lista jest nieskończenie długa, a liczby, które się na niej znajdują kompletnie nic Ci nie mówią. Zapewniam Cię jednak, że analiza słów kluczowych nie jest tak straszna na jaką wygląda 😉 Najwygodniej ją przeprowadzić w excelu (przynajmniej ja tak robię) lub w innym arkuszu, który pozwala na sortowanie i filtrowanie danych. Dzięki możliwości exportu do pliku csv możesz te dane w łatwy sposób przenieść z narzędzia online do siebie na dysk lokalny i poddawać je dalszej analizie.

jak dobrać słowa kluczowe

Usuń słowa przypadkowe

W pierwszym kroku warto przyjrzeć się otrzymanej liście i zobaczyć, czy słowa, które się na niej znajdują faktycznie pasują do Twojego produktu/usługi i branży. Czasem bowiem narzędzia potrafią płatać figle i na liście pojawiają się słowa kluczowe absolutnie abstrakcyjne dla badanej branży. Dla przykładu u mnie na liście fraz kluczowych związanych ze słowami kluczowymi i pozycjonowaniem pojawiło się mnóstwo słów zawierających hasło „walizka”. Jeśli i Ty znajdziesz coś takiego u siebie, to polecam usunąć te słowa od razu, żeby nie zaciemniały Ci obrazu.

Tip: Najłatwiej to zrobić poprzez filtrowanie danych: zaznaczasz wszystkie kolumny z danymi i włączasz komendę filtruj, a następnie ustawiasz filtr tekstu wpisując szukaną frazę, najlepiej we wszystkich formach np. waliz* i po odfiltrowaniu danych otrzymane wyniki usuwasz, a potem wyłączasz filtr i już wracasz do analizy czystych danych.

dobór słów kluczowych

Usuń słowa zbyt rzadko wyszukiwane

Następnym krokiem jest wyrzucenie słów zbyt rzadko wyszukiwanych, chyba, że są to słowa z długiego ogona czyli naprawdę precyzyjnie opisują to, co sprzedajesz. Jeśli jednak nie znajdziesz wśród nich takich słów, to słowa kluczowe z małą ilością wyszukań usuń od razu, by nie zaciemniały analizy.

Tip: Nie da się jednoznacznie stwierdzić, jaka liczba wyszukań oznacza mało. Każda branża jest inna i dla jednej mało to będzie 10000 razy miesięcznie, dla innej 1000, a w jeszcze innej 100 wyszukań miesięcznie to będzie naprawdę niezły wynik. Warto zobaczyć, jak często wyszukiwane są słowa kluczowe z największymi wynikami i wtedy ocenić, gdzie jest ta nasza kreska, poniżej której liczba wyszukiwań będzie dla nas zbyt niska.

Usuń słowa zbyt ogólne

Teraz czas na kolejny krok, czyli odsianie słów kluczowych zbyt ogólnych. Jeśli zajmujesz się sprzedażą butów sportowych, to słowo kluczowe „buty” nie będzie dla Ciebie interesujące. Jeśli sprzedajesz meble kuchenne, to nie chcesz by trafiali do Ciebie ludzie szukający pod hasłem „meble” itp. itd. Mimo że słowa ogólne będą miały z pewnością najwięcej wyszukań, to ich konkurencyjność będzie bardzo wysoka i z tego powodu będzie Ci się trudno wybić na wysokie pozycje.

Jeśli jednak udałoby Ci się to osiągnąć, to ruch, choć na pewno duży, nie byłby ruchem tak dobrze konwertującym, jak ruch z haseł bardziej szczegółowych. Nie ma więc sensu stawiać na słowa kluczowe o wysokim stopniu ogólności, bo wysiłki i koszty związane z pozycjonowaniem strony na te słowa kluczowe są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z efektami, jakie to może przynieść.

Spójrz na konkurencyjność fraz kluczowych

I na koniec przygotowywania do analizy słów kluczowych (tak, to dopiero początek! 😉), czas zastanowić się, czy nie usunąć z niej słów o wysokiej konkurencyjności. I tutaj ważna uwaga: nie zawsze jestem skłonna to robić, bo tutaj znów wiele zależy od branży. Są takie branże, w których większość słów ma konkurencyjność zbliżoną do 1 (w skali 0 – 1) i wówczas po usunięciu słów kluczowych, które są bardzo konkurencyjne może już nie być co analizować, bo liczba wyszukań pozostałych słów jest bardzo niska. Warto zatem przyjrzeć się danym, które mamy i zobaczyć jak wygląda kwestia konkurencyjności. W niektórych przypadkach warto ten fragment analizy zostawić na później, gdy już stworzymy sobie grupy tematyczne słów kluczowych i będziemy robić analizę wśród nich.

Dobór fraz kluczowych – podziel na grupy tematyczne

Po tych wszystkich zabiegach dostajesz listę słów kluczowych dokładnie dopasowanych do Twojej branży, którymi warto się zainteresować. Nie jestem jednak skłonna do tego, by namawiać Cię do korzystania z wszystkich słów na liście, bo tych mogą być setki! Zachęcam Cię do tego, by wśród propozycji słów kluczowych znaleźć sobie grupy tematyczne i w ich obrębie prowadzić bardziej szczegółowe analizy.

Takimi grupami mogą być np. kategorie produktów z Twojego sklepu, nazwy usług, które świadczysz, czy kategorie tematyczne na blogu lub tematy z nimi powiązane. Czasem takie powiązania jest łatwiej wyłapać osobie z zewnątrz, a czasem wręcz przeciwnie – widzi je tylko osoba dobrze znająca temat, bo ktoś nieznający branży nie wie z czym dane słowo jest związane. Warto jednak znaleźć przynajmniej kilka grup tematycznych, bo w ten sposób analiza będzie łatwiejsza.

I teraz, po takim podziale przyjrzyj się słowom z każdej grupy tematycznej i wybierz te, które mają dużą liczbę wyszukań przy niskim poziomie konkurencyjności. Jak już pisałam, to kwestia wyczucia i specyfiki branży, więc nie mogę Ci arbitralnie powiedzieć, jaka liczba wyszukań jest tutaj wystarczająca, a jaka jest zdecydowania za mała. Przyjrzyj się swojej liście, porównaj wyniki i sam przyjmij kryteria, którymi będziesz się kierować przy wyborze. A potem wyłuskaj te, które mają największy potencjał i z ich użyciem pisz treści na strony, blogi, poradniki, opisy produktów. Dzięki dobrze zrobionej analizie słów kluczowych możliwa będzie dobra optymalizacja SEO istniejących treści oraz tworzenie nowych, które wyniosą Cię na wyższe pozycje w Google.

Analiza słów kluczowych dla tekstu

Opisana wyżej procedura dotyczy wyszukiwania fraz kluczowych dla całej witryny. Jak widzisz zajmuje to trochę czasu, ale raz zrobiona i wdrożona przy okazji optymalizacji SEO może skutecznie wynieść Cię na wysokie pozycje w Google. Możesz jednak zrobić jej wersję uproszczoną dla jednego tekstu. Wystarczy w jednym z narzędzi wpisać szukaną frazę, zrobić eksport danych i odfiltrować te słowa, które pasują najlepiej. A potem wybrać te, których chcesz użyć w swoim tekście i już możesz przystąpić do pisania, pamiętając o zasadach optymalizacji tekstów pod SEO. O tym jak to zrobić pisałam w tekście: Jak pisać teksty pod SEO.

Analiza słów kluczowych w kilku krokach

Mam nadzieję, że mój artykuł wyjaśnił Ci dlaczego warto poświęcić czas na analizę słów kluczowych. Jeśli mój opis wydał Ci się zbyt obszerny, to na koniec ultra szybki skrót:

  • eksport listy słów kluczowych z jednego z narzędzi do pliku csv,
  • wyrzucenie słów kluczowych, które pojawiły się tam zupełnie przypadkowo,
  • usunięcie słów o najmniejszej liczbie wyników wyszukiwania,
  • znalezienie słów zbyt ogólnych i wyrzucenie ich z listy.

Prawda, że teraz już to jest jasne jak słońce 😉? A jeśli nie wiesz, czy dasz radę ogarnąć to samodzielnie, to zapraszam na warsztat, który rozpocznie się już za tydzień 8.10.2018 roku. W kameralnej grupie będziemy robić m.in. analizę słów kluczowych, by potem tworzyć świetne teksty pod SEO. Dołączysz? Wszystkie informacje znajdziesz po kliknięciu w obrazek poniżej 🙂

jak pisać teksty SEO