Czy blog może pomóc w pozycjonowaniu?

jak samodzielnie pozycjonować stronę

Pozycjonowanie strony internetowej to zawsze gorący temat, a teraz szczególnie, gdyż wiele firm przenosi swoją działalność z offline do online. Większość początkujących przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że potrzebują pozycjonowania, ale niestety nie mają środków na to, by zlecić je profesjonalistom. W takiej sytuacji najrozsądniejszym, a zarazem najprostszym rozwiązaniem, które pomoże pozycjonować stronę, będzie prowadzenie bloga. Zobacz, dlaczego blog faktycznie może pomóc w pozycjonowaniu.

Aktualizacja strony

Cała polityka i sposób działania wyszukiwarki Google opiera się coraz bardziej na dążeniu do tego, by serwować finalnemu użytkownikowi jak najlepsze treści, a najlepsze to m.in. treści aktualne. Regularne dodawanie postów blogowych jest zatem jednym z najlepszych sposobów na pokazanie robotom Google’a, że strona żyje i serwuje aktualne treści.

W żadnym biznesie nie zmienia się oferty co tydzień ani nie poprawia tekstów na stronie firmowej kilka razy w miesiącu. Taką częstotliwość aktualizacji jest w stanie zapewnić jedynie blog firmowy, na którym publikowane będą posty związane z branżą, w której działa firma.

Wartościowy content

Drugim ważnym aspektem prowadzenia bloga jest wartość, jaką dają publikowane na nim wpisy. To ten sławetny content, o którym mówi się bardzo dużo w bardzo różnych kontekstach. Poza tym, że publikowanie przydatnych z punktu widzenia użytkownika treści pomaga budować wizerunek eksperta, to Google lepiej traktuje strony, które dostarczają odbiorcy realną wartość i może na nich znaleźć odpowiedź na pytanie zadanie wyszukiwarce Google.

Dowodem na to, że treść na stronie jest wartościowa jest dla robotów Google m.in. to, że użytkownik pozostał na stronie dłużej, że nie wrócił od razu ponownie na listę wyników wyszukiwania, że przeszedł na inną stronę na danej witrynie. Im więcej osób będzie zachowywać się właśnie w ten sposób, to Google uzna, że treści na tej stronie są warte pokazywania i dzięki temu pozycja strony wzrośnie.

Budowanie widoczności na długi ogon

Blog pełni ważną rolę w pozycjonowaniu również ze względu na możliwość budowania widoczności strony na dużą liczbę słów kluczowych. W zwyczajnych treściach na stronie internetowej można zawrzeć ograniczoną liczbę fraz kluczowych istotnych dla danej firmy, bo inaczej byłby to niezrozumiały dla nikogo bełkot Zwykle są to dość ogólne frazy w jak najszerszy sposób opisujące prowadzoną działalność.

Natomiast w postach blogowych można zdziałać zdecydowanie więcej, gdyż każdy post blogowy to miejsce, w którym można jakiś temat rozwinąć bardziej szczegółowo używając w nim tzw. fraz kluczowych z długiego ogona. Są to frazy, które są precyzyjniejsze i lepiej opisują problem/produkt/usługę/potrzebę klienta. Dla wyjaśnienia posłużę się przykładem.

Fraza ogólna: projekt kuchni

Frazy z długiego ogona:

Projekt kuchni w bloku

Projekt kuchni w kształcie litery L

Projekt kuchni otwartej na salon

Projekt kuchni w stylu …..

Takich pomysłów na frazy z długiego ogona jest jeszcze dużo więcej (inspiracje znajdziesz m.in. w Answerthepublic). W każdej z nich zawiera się fraza główna związana z clue prowadzonej działalności czyli projektowaniem kuchni, a jednocześnie jest ona na tyle szczegółowa, że pomaga budować widoczność w Google na większą liczbę fraz. Oczywiście frazy te są wyszukiwane mniej często niż frazy ogólne, ale to wcale nie znaczy, że nie warto się nimi zajmować. Jest wręcz przeciwnie, gdyż frazy z długiego ogona mogą przynieść więcej ruchu i konwersji niż frazy ogólne, bo po prostu dzięki nim możemy precyzyjniej dotrzeć do wybranej grupy docelowej.

Mam nadzieję, że opisane wyżej 3 dowody na to, że blog pomaga pozycjonować stronę są dla Ciebie wystarczające i zaczniesz pisać, by samodzielnie zadbać o widoczność strony w Google. Musisz jednak wiedzieć, że pisanie tekstów, które mają pomóc w pozycjonowaniu różni się sporo od pisania tekstów np. do prasy czy pisania książek. Ważna jest struktura tekstu i jego odpowiednia optymalizacja pod SEO. Jest to szczególnie istotne w branżach, w których prowadzenie blogów firmowych jest jeszcze dość słabo rozwinięte. Teksty przyjazne SEO mogą wówczas stać się szybką przepustką do wysokich pozycji w Google, a to już tylko krok od dotarcia do klientów, którzy zechcą skorzystać z oferty Twojej firmy.

A jeśli chcesz jeszcze lepiej zrozumieć jak blog może pomóc w pozycjonowaniu, to zapraszam Cię do obejrzenia nagrania z #shortpressa, na którym poruszam ten temat bardziej szczegółowo.